Już 600 tys. polskich przedsiębiorców, głównie z sektora MSP, finansuje swoje inwestycje za pomocą leasingu. W trzech pierwszych miesiącach 2017 roku właściciele firm sfinansowali poprzez leasing inwestycje o wartości 15 mld zł, co oznacza 12,7-proc. wzrost r/r. MSP chętnie wybierają leasing m.in. ze względu na uproszczone i szybkie procedury, większą dostępność w porównaniu z kredytem czy możliwość łączenia leasingu z produktami i usługami dodatkowymi.
Leasing to coraz powszechniejszy sposób pozyskania środków na finansowanie inwestycji. Przedsiębiorcy docenili jego główne przewagi, jak m.in. brak obciążenia zdolności kredytowej i płynności finansowej, szybki proces decyzyjny, zniżki na sprzęt i pojazdy oferowane wspólnie z producentami. Popularność leasingu wynika ponadto z korzyści podatkowych: miesięczna rata leasingowa wliczana jest w koszty uzyskania przychodu. Przedsiębiorca, który wybierze leasing pojazdu czy maszyny, może skorzystać także z szerokiej palety produktów i usług dodatkowych, jak np. serwis, wymiana opon, ubezpieczenia, GPS czy zabezpieczenie przed kradzieżą. Spółki leasingowe adresują swoją ofertę także do firm z bardzo krótkim stażem (start-upów), które korzystając z takiej formy finansowania, mogą angażować kapitał w rozwój.
Ożywienie gospodarcze i rosnącą rolę leasingu wśród przedsiębiorców odzwierciedlają wyniki firm leasingowych. Dla przykładu, tylko w I kwartale br. Grupa Idea Getin Leasing sfinansowała inwestycje MSP o wartości 1,78 mld zł, co oznacza ponad 35-proc. wzrost r/r. Najlepsze wyniki Grupa uzyskała w sektorze pojazdów osobowych (687,6 mln zł) i środków transportu ciężkiego (594 mln zł).
Wzrost liczby rejestracji samochodów
Rosnący popyt inwestycyjny wśród polskich przedsiębiorców przełożył się na wzrost liczby rejestracji pojazdów o dmc do 3,5 t. W I kwartale Grupa Getin Idea Leasing zarejestrowała 16 306 pojazdów, stanowiących 1/5 część całego rynku (20,8 proc. z 78 320 sztuk). Rosnąca dynamika finansowania pojazdów dostawczych i ciężarowych do 3,5 t wynika zarówno z wyraźnych wzrostów obrotów w handlu detalicznym, jak i coraz większego zainteresowania finansowaniem aut z tego segmentu za pomocą pożyczki. – Warto podkreślić, że w pierwszych trzech miesiącach roku firmy z sektora MSP chętnie korzystały z leasingu na samochody osobowe, nie tylko nowe, ale i używane. Przedsiębiorcy inwestowali też w pojazdy ciężarowe do 3,5 t, na które Grupa Idea Getin Leasing udzieliła finansowania o wartości 208,9 mln zł, zajmując w tym obszarze pierwsze miejsce wśród firm leasingowych – komentuje Rober Bendlewski, dyrektor Departamentu Pojazdów Idea Leasing SA.
Czynniki makroekonomiczne sprzyjają sektorowi transportu ciężkiego
Największy udział w finansowaniu branży TSL odnotowały ciągniki siodłowe (2 mld zł), w rynku których Grupa Getin Idea Leasing objęła już ponad 15-proc. (311,9 mln zł). Dobrym rezultatom spółki sprzyjało ożywienie gospodarcze, wzrost eksportu oraz kontynuacja wymiany używanego taboru na nowe pojazdy, zgodne z normą Euro 6. – Konieczność ciągłego dostosowywania się do wymogów państw zachodnich wynika ponadto z wprowadzonych ograniczeń dla polskiego transportu ciężkiego na terenie Rosji. Wciąż niewiadomą jest natomiast Brexit i jego wpływ na istniejące łańcuchy dostaw, w tym na polską branżę transportową. Spodziewamy się różnych scenariuszy, jak np. zwiększonych wymagań formalnych, które zostaną nałożone na przewóz czy dodatkowych kontroli i wydłużenia czasu przejazdu Polska – Wielka Brytania – mówi Małgorzata Terlecka-Urbanik, dyrektor Departamentu Transportu i Maszyn Budowlanych Idea Leasing SA. – Jednak perspektywa 2017 r. jest dla nas bardzo optymistyczna. Wysoka konkurencyjność polskich transportowców na rynku europejskim, pośrednio pojawienie się środków związanych z realizacją programów unijnych, powinny skłonić przedsiębiorców do zwiększenia inwestycji również w kolejnych miesiącach roku. Szacuję, że największe ożywienie nastąpi w segmencie ciągników i naczep samochodowych i będzie związane z rozwojem transportu międzynarodowego – dodaje Małgorzata Terlecka-Urbanik.
Zbliżające się żniwa i oczekiwanie na dotacje zintensyfikowały potrzeby inwestycyjne w rolnictwie
Z kolei aktywizacja na rynku agro spowodowana jest uruchomieniem i realizacją programów PROW na lata 2014-2020. Zakup maszyn i urządzeń realizują beneficjenci dotacji unijnych, jak również gospodarstwa rolne i rolnicy, którzy już wiedzą, że nie mają szans na premię. Drugim czynnikiem jest okres „przedżniwny” – gospodarstwa rolne kupują i finansują sprzęt, który jest im niezbędny do letnich prac. Dzięki temu, w finansowaniu segmentu rolniczego i leśnego, Grupa Idea Getin Leasing wypracowała w I kwartale bardzo dobre wyniki (99,7 mln zł, dynamika wzrostu 76,6 proc. r/r). Eksperci Grupy szacują, że do końca sierpnia 2017 r. rynek będzie chłonny finansowania sprzętu agro. – Myślę, że nie powtórzymy wyniku z roku 2016, kiedy to rynek leasingu maszyn i urządzeń rolniczych spadł aż o 22,6 proc. W 2017 r. i w latach kolejnych liczymy przede wszystkim na efekt uruchomienia dofinansowań do zakupu maszyn ze strony ARIMR oraz wzrost cen produktów rolnych, co przełoży się na zwiększenie popytu inwestycyjnego wśród rolników i zainteresowanie leasingiem oraz pożyczkami. Liczę, że rok 2017 w sektorze agro zakończymy silnym, dwucyfrowym wzrostem – podkreśla Lech Stabiszewski, członek Zarządu Idea Leasing SA.
Dotychczasowy wynik branży leasingowej jest dobrą prognozą na kolejne kwartały 2017 r. Zgodnie z szacunkami ZPL na koniec roku rynek leasingu powinien wzrosnąć do 67,7 mld zł, pokonując tym samym rekordowy wynik z 2016 r. (58,1 mld zł). Branża leasingowa spodziewa się, że przedsiębiorcy w kolejnych miesiącach będą oczekiwali jeszcze wyższego poziomu finansowania dla wszystkich głównych grup środków trwałych, a najlepsze perspektywy dotyczą finansowania środków transportu ciężkiego, pojazdów lekkich oraz sektora maszyn i IT.
Idea Leasing