Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Popularność wynajmu rośnie

Krajowy rynek CFM konsekwentnie zmierza w stronę standardów obowiązujących obecnie w krajach starej Unii. Tamtejsze rynki, rozwijając się o wiele dłużej niż nasz, charakteryzują się obecnie bardzo wysokim procentem pojazdów firmowych, użytkowanych w ramach wynajmu długoterminowego (niemal 80%).

W polskich realiach dotarcie do takich wartości zajmie zapewne jeszcze kilkanaście lat, ale rekordowa dynamika rozwoju daje wyraźny sygnał o dużym potencjale i ogromnej chłonności rynku.

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z wynajmu długoterminowego i coraz chętniej pełną obsługę floty zlecają firmom zewnętrznym. Według danych PZWLP, rynek wynajmu długoterminowego urósł po II kwartale 2015 r. aż o 12,4% w ujęciu rocznym. Przy tym leasing finansowy zdecydowanie traci na znaczeniu, na rzecz wynajmu długoterminowego. W II kwartale już 21% wszystkich sprzedanych do firm w Polsce samochodów osobowych znalazło się w wynajmie długoterminowym.

Popularność wynajmu rośnie. Jednocześnie wiele firm poszukuje rozwiązań pozbawionych gorsetu sztywnego kontraktu wynajmu, które zapewnią im swobodę działania. Tu alternatywą dla długiego kontraktu może być wynajem średnioterminowy. Ta forma łączy w sobie elementy wynajmu długoterminowego z elastycznym kontraktem. I tak np. w ramach uruchomionej niedawno przez LeasePlan usługi FlexPlan, przedsiębiorcy mogą wybrać wynajem auta już od 1 miesiąca, z nielimitowanym przebiegiem, bez kosztów za wcześniejszy zwrot i za przekroczony przebieg. A wszystko to z pełnym pakietem serwisowym i ubezpieczeniem za stałą miesięczną ratę. Daje to możliwość dynamicznej rozbudowy, bądź redukcji floty wynajętej np. na potrzeby sezonowego projektu. Jeśli ktoś prowadzi akcje sezonowe, działa projektowo to ilość pracowników w takiej firmie zmienia się dynamicznie, podobnie jak potrzeba posiadania określonych rozmiarów floty. Podobny problem może dotyczyć nowych firm pojawiających się na rynku i stawiających na dynamiczny rozwój, ale jednocześnie rozsądnie zarządzających kosztami i zaciągających zobowiązania rosnąc proporcjonalnie do dochodów. Swoboda i komfort działania to coś, czego niewątpliwie poszukują dziś przedsiębiorcy.

Obecnie flota LeasePlan liczy prawie 25 tys. samochodów. Firma jest liderem rynkowym, ze stabilnym wzrostem między 5 a 7 proc. W pierwszym półroczu LeasEPlan podpisał 43 umowy z klientami, których łączna flota wyniosła prawie 6 tys. samochodów.

Aktualne wyniki z rynku CFM pozwalają zakładać dalszy, dynamiczny rozwój sektora i systematyczny wzrost popularności proponowanych form finansowania i obsługi flot w polskich przedsiębiorstwach. Biorąc pod uwagę, że firmy zrzeszone w PZWLP odpowiadają już za sprzedaż ponad 35% wszystkich nowych samochodów do firm widać, że tradycyjne metody finansowania będą ustępować rozwiązaniom przygotowanym dla sektora przedsiębiorstw.

Artur Sulewski, dyrektor handlowy, LeasePlan Fleet Management Polska

Przeczytaj również
Popularne