Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Najem długoterminowy. Pożądany, ale pod zauważalną presją sytuacji gospodarczej

Taki wniosek można wysnuć z badania „Skaner MŚP” zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A. Badanie odbyło się w ostatnim kwartale 2022 roku i wynika z niego, że mali i średni przedsiębiorcy chcą korzystać z najmu długoterminowego, ale decyzje podejmują często pod presją aktualnych zmian w gospodarce.

Obserwując deklarowaną świadomość usługi najmu długoterminowego, zauważamy nieznaczny spadek liczby przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli twierdząco na tak zadane pytanie. Znajomość tej usługi deklaruje obecnie 77,1% respondentów z grona MŚP. To ok 4% mniej niż pół roku temu oraz o ok 3% mniej niż dwa lata temu, w trakcie pandemicznych obostrzeń. O czym to może świadczyć?

– Ostatnie kwartały to trudny czas dla przedsiębiorców. W imię doraźnych oszczędności często zdarza się, że firmy odkładają w czasie pozyskanie nowych pojazdów. Osłabione zainteresowanie nowymi autami przekłada się na ogólną świadomość usługi najmu. Uwagę przedsiębiorców pochłania obecnie wnikliwa analiza ponoszonych kosztów i ich ograniczanie. Łatwo wskazać dlaczego. Odpowiedzialne są inflacja oraz duża niepewność na rynku, nie tylko lokalnym, ale i światowym – analizuje Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet, i dodaje: – Jestem jednak optymistą. Obecnie co piąty przedsiębiorca rozważa najem i ten odsetek nieprzerwanie rośnie.

Bartosz Olejnik wskazuje tym samym na bardzo pozytywny wynik badania w obszarze odpowiedzi o zainteresowanie najmem długoterminowym. 20,5% ankietowanych firm z sektora MŚP rozważa obecnie najem długoterminowy jako formę finansowania pojazdów na potrzeby swojej działalności. Po drugim kwartale 2022 roku najem rozważało ok 13,5% firm sektora MŚP.

 

Ostatnie kwartały to trudny czas dla przedsiębiorców. W imię doraźnych oszczędności często zdarza się, że firmy odkładają w czasie pozyskanie nowych pojazdów. Osłabione zainteresowanie nowymi autami przekłada się na ogólną świadomość usługi najmu. Uwagę przedsiębiorców pochłania obecnie wnikliwa analiza ponoszonych kosztów i ich ograniczanie.


– Przez blisko dwadzieścia lat obecności na polskim rynku mieliśmy już do czynienia z różnymi kryzysami i zawirowaniami gospodarczymi. Wiemy, jak na nie reagować. W dłuższej perspektywie najem zdobywa coraz więcej zwolenników. Przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość korzyści, jakie przynosi. Dlatego jednym z naszych głównych kierunków działań jest nieustanne dopasowywanie naszych rozwiązań do potrzeb klientów działających w nowych, dynamicznie zmieniających się okolicznościach. Jesteśmy gotowi dostarczać korzystne rozwiązania i wysoką jakość usług, niezależnie od sytuacji w gospodarce – dodaje Bartosz Olejnik.

W ostatniej edycji badania zapytaliśmy również o najlepszy wg przedsiębiorców sposób na finansowanie pojazdów służbowych. Prawie 10% odpowiadających wskazało na wynajem długoterminowy.

W przypadku sektora MŚP wciąż najbardziej popularną formą finansowania pojazdów pozostaje leasing – ponad 43% odpowiedzi. Cieszy nas jednak, że obok rosnącego odsetka osób wykazujących zainteresowanie naszą flagową usługą – wynajmem długoterminowym, wciąż pozostaje duży obszar rynku, który w perspektywie kolejnych lat będziemy przekonywali do zmiany sposobu finansowania pojazdów. Wymaga to jednak dalszej pracy w zakresie uświadamiania korzyści płynących z najmu i aktywnego docierania z ofertą do kolejnych grup przedsiębiorców.

Ostatnim obszarem naszego badania było pytanie, jak wygląda podejście MŚP do tematu kompleksowości usługi wynajmu w stosunku do ponoszonych kosztów. W obecnej sytuacji gospodarczej przedsiębiorcy w większości przypadków obstają przy wyjściu, które w ich opinii mniej obciąża bieżące finanse. Na pytanie: niższa rata za samochód, ale z obsługą po swojej stronie, odpowiada twierdząco 36% z nich. Opcję wyższej raty i obsługi w cenie, która zdejmuje z użytkownika większość obowiązków i obciążeń i w dłuższej perspektywie serwisu samochodu daje rzeczywistą oszczędność, wybiera 23% przedsiębiorców.

– Odpowiedzi wskazujące na preferowanie mniejszego zakresu usług, a co za tym idzie czasowe obniżenie kosztów miesięcznych, są naturalną reakcją na niekomfortową sytuację, w jakiej znajdują się obecnie przedsiębiorcy – komentuje Bartosz Olejnik. – W rozmowach z klientami dowiadujemy się, że wybieranie nieco mniejszego zakresu obsługi ma wygenerować oszczędności w najbliższym okresie. W dłuższej perspektywie, po ustabilizowaniu sytuacji rynkowej, ci sami przedsiębiorcy deklarują chęć do ponownego zwiększania zarówno zakresu wybieranych usług, jak i wprowadzania do flot nieco lepiej wyposażonych pojazdów. Takie podejście oznacza dużą świadomość korzyści wynikających z całego pakietu usług będących częścią wynajmu długoterminowego. Dzisiejsza oszczędność, wynikająca np. z niższego pakietu, oznacza często dużo większe, nieprzewidziane koszty w kolejnych latach użytkowania pojazdu.

– Biorąc pod uwagę wyniki naszych ankiet, dzisiaj jest tak naprawdę najlepszy czas na rozmowę z przedsiębiorcami. Badanie „Skaner MŚP” pokazuje, że są oni otwarci na nowe rozwiązania. Jako Carefleet staramy się w każdy możliwy sposób przyczyniać do wzrostu popularności wynajmu długoterminowego pojazdów na polskim rynku – przekonuje Bartosz Olejnik. – Pozostaje tylko obserwować trendy i poczekać na wyniki w kolejnych kwartałach 2023 roku.

Przeczytaj również
Popularne