Taki wniosek można wysnuć z badania „Skaner MŚP” zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A. Badanie odbyło się w ostatnim kwartale 2022 roku i wynika z niego, że mali i średni przedsiębiorcy chcą korzystać z najmu długoterminowego, ale decyzje podejmują często pod presją aktualnych zmian w gospodarce.
Obserwując deklarowaną świadomość usługi najmu długoterminowego, zauważamy nieznaczny spadek liczby przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli twierdząco na tak zadane pytanie. Znajomość tej usługi deklaruje obecnie 77,1% respondentów z grona MŚP. To ok 4% mniej niż pół roku temu oraz o ok 3% mniej niż dwa lata temu, w trakcie pandemicznych obostrzeń. O czym to może świadczyć?
– Ostatnie kwartały to trudny czas dla przedsiębiorców. W imię doraźnych oszczędności często zdarza się, że firmy odkładają w czasie pozyskanie nowych pojazdów. Osłabione zainteresowanie nowymi autami przekłada się na ogólną świadomość usługi najmu. Uwagę przedsiębiorców pochłania obecnie wnikliwa analiza ponoszonych kosztów i ich ograniczanie. Łatwo wskazać dlaczego. Odpowiedzialne są inflacja oraz duża niepewność na rynku, nie tylko lokalnym, ale i światowym – analizuje Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet, i dodaje: – Jestem jednak optymistą. Obecnie co piąty przedsiębiorca rozważa najem i ten odsetek nieprzerwanie rośnie.
Bartosz Olejnik wskazuje tym samym na bardzo pozytywny wynik badania w obszarze odpowiedzi o zainteresowanie najmem długoterminowym. 20,5% ankietowanych firm z sektora MŚP rozważa obecnie najem długoterminowy jako formę finansowania pojazdów na potrzeby swojej działalności. Po drugim kwartale 2022 roku najem rozważało ok 13,5% firm sektora MŚP.
Ostatnie kwartały to trudny czas dla przedsiębiorców. W imię doraźnych oszczędności często zdarza się, że firmy odkładają w czasie pozyskanie nowych pojazdów. Osłabione zainteresowanie nowymi autami przekłada się na ogólną świadomość usługi najmu. Uwagę przedsiębiorców pochłania obecnie wnikliwa analiza ponoszonych kosztów i ich ograniczanie.
– Przez blisko dwadzieścia lat obecności na polskim rynku mieliśmy już do czynienia z różnymi kryzysami i zawirowaniami gospodarczymi. Wiemy, jak na nie reagować. W dłuższej perspektywie najem zdobywa coraz więcej zwolenników. Przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość korzyści, jakie przynosi. Dlatego jednym z naszych głównych kierunków działań jest nieustanne dopasowywanie naszych rozwiązań do potrzeb klientów działających w nowych, dynamicznie zmieniających się okolicznościach. Jesteśmy gotowi dostarczać korzystne rozwiązania i wysoką jakość usług, niezależnie od sytuacji w gospodarce – dodaje Bartosz Olejnik.
W ostatniej edycji badania zapytaliśmy również o najlepszy wg przedsiębiorców sposób na finansowanie pojazdów służbowych. Prawie 10% odpowiadających wskazało na wynajem długoterminowy.
W przypadku sektora MŚP wciąż najbardziej popularną formą finansowania pojazdów pozostaje leasing – ponad 43% odpowiedzi. Cieszy nas jednak, że obok rosnącego odsetka osób wykazujących zainteresowanie naszą flagową usługą – wynajmem długoterminowym, wciąż pozostaje duży obszar rynku, który w perspektywie kolejnych lat będziemy przekonywali do zmiany sposobu finansowania pojazdów. Wymaga to jednak dalszej pracy w zakresie uświadamiania korzyści płynących z najmu i aktywnego docierania z ofertą do kolejnych grup przedsiębiorców.
Ostatnim obszarem naszego badania było pytanie, jak wygląda podejście MŚP do tematu kompleksowości usługi wynajmu w stosunku do ponoszonych kosztów. W obecnej sytuacji gospodarczej przedsiębiorcy w większości przypadków obstają przy wyjściu, które w ich opinii mniej obciąża bieżące finanse. Na pytanie: niższa rata za samochód, ale z obsługą po swojej stronie, odpowiada twierdząco 36% z nich. Opcję wyższej raty i obsługi w cenie, która zdejmuje z użytkownika większość obowiązków i obciążeń i w dłuższej perspektywie serwisu samochodu daje rzeczywistą oszczędność, wybiera 23% przedsiębiorców.
– Odpowiedzi wskazujące na preferowanie mniejszego zakresu usług, a co za tym idzie czasowe obniżenie kosztów miesięcznych, są naturalną reakcją na niekomfortową sytuację, w jakiej znajdują się obecnie przedsiębiorcy – komentuje Bartosz Olejnik. – W rozmowach z klientami dowiadujemy się, że wybieranie nieco mniejszego zakresu obsługi ma wygenerować oszczędności w najbliższym okresie. W dłuższej perspektywie, po ustabilizowaniu sytuacji rynkowej, ci sami przedsiębiorcy deklarują chęć do ponownego zwiększania zarówno zakresu wybieranych usług, jak i wprowadzania do flot nieco lepiej wyposażonych pojazdów. Takie podejście oznacza dużą świadomość korzyści wynikających z całego pakietu usług będących częścią wynajmu długoterminowego. Dzisiejsza oszczędność, wynikająca np. z niższego pakietu, oznacza często dużo większe, nieprzewidziane koszty w kolejnych latach użytkowania pojazdu.
– Biorąc pod uwagę wyniki naszych ankiet, dzisiaj jest tak naprawdę najlepszy czas na rozmowę z przedsiębiorcami. Badanie „Skaner MŚP” pokazuje, że są oni otwarci na nowe rozwiązania. Jako Carefleet staramy się w każdy możliwy sposób przyczyniać do wzrostu popularności wynajmu długoterminowego pojazdów na polskim rynku – przekonuje Bartosz Olejnik. – Pozostaje tylko obserwować trendy i poczekać na wyniki w kolejnych kwartałach 2023 roku.