Firmy leasingowe w pierwszej połowie tego roku udzieliły finansowania na kwotę 54,2 mld zł. To wzrost o 13,5 proc. Finansowania leasingiem jest już wyższe od kredytu inwestycyjnego. Coraz chętniej także leasingujemy pojazdy używane.
Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2024 roku są zgodne z prognozą. Zgodnie z szacunkami, w całym 2024 roku rynek wzrośnie o ponad 12 proc. do ponad 115 mld zł, choć tempo wzrostu nieco spadnie.
Pojazdy – 39,9 mld zł (wzrost o 17,2 proc.)
• w tym pojazdy lekkie – 29,7 mld zł (wzrost o 32 proc.)
• w tym pojazdy ciężkie – 9,6 mld zł (spadek o 14 proc.)
Maszyny i urządzenia – 12,6 mld zł (wzrost o 5 proc.)
Pozostałe ruchomości – 1,98 mld zł (wzrost o 5 proc.)
Nieruchomości – 0,29 mld zł (wzrost o 0,7 proc.)
Branża leasingowa pierwszą połowę bieżącego roku zalicza do udanych. Sfinansowała ruchomości i nieruchomości o łącznej wartości 54,2 mld zł. Jest to wartość o 13,5 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.
Firmy leasingowe udzielają przedsiębiorcom finansowania zarówno w postaci leasingu, jak i pożyczki leasingowej. Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów. Ich wartość wyniosła 47,8 mld zł (skok o 14,5 proc.) w I półroczu, z kolei pożyczek leasingowych - 6,4 mld zł (wzrost o 6,3 proc.).
Choć w drugim kwartale wyniki branży miały minimalnie niższą dynamikę niż w pierwszym kwartale (12,4 proc. w II kwartale vs 14,6 proc. w I kwartale), to tegoroczne wyniki pozostają zgodne z prognozami na ten rok. Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w tym roku rynek wzrośnie o ponad 12 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym 2024 roku przekroczą 115 mld zł. W 2023 roku po raz pierwszy w historii poziom inwestycji sfinansowanych leasingiem w jednym roku przekroczył 100 mld zł.
Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe. Największą część stanowią pojazdy - 73 proc., a następnie maszyny i inne urządzenia - 23 proc., inne transakcje razem z nieruchomościami to 4 proc. w tej strukturze.
Finansowanie pojazdów lekkich jest jednak głównym motorem całego rynku leasingu. W pierwszym półroczu przeznaczono na ich zakup 29,7 mld zł, co stanowi wzrost o 32,5 proc. Aż 25,4 mld zł przeznaczono na pojazdy osobowe, a 4,3 mld zł na dostawcze.
Leasing pochłonął 28,4 mld zł (wzrost o 33,3 proc), a pożyczka 1.4 mld (wzrost o 17,7 proc.). Co ciekawe firmy leasingowe coraz chętniej udzielają finansowania na pojazdy używane i to zarówno dostawcze i ciężarowe, jak i osobowe. To już 28,4 proc. Pojazdy lekkie w największym stopniu finansują najmniejsze firmy (to już 63,3 proc. firm do 5 ml zł).
Główną naszą siłą napędową są pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 tony DMC. W pierwszym półroczu firmy leasingowe sfinansowały o 1/3 więcej pojazdów lekkich niż w analogicznym okresie 2023 roku. Nie można tego samego powiedzieć o pojazdach ciężkich. Wartość ich finansowania się zmniejszyła. Zresztą od trzech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie. Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport.
Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
Segment finansowania maszyn i urządzeń był zdominowany przez maszyny rolnicze oraz sprzęt budowlany. Stanowiły one odpowiednio 23 i 21 proc. w strukturze finansowania maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe. Jednak o ile wartość finansowania sprzętu budowlanego wzrosła (o 33 proc., do 2,6 mld zł), tak maszyn rolniczych spadła (o prawie 4 proc., do 2,8 mld zł).
Na spadek wartości finansowania maszyn rolniczych wpływ miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe.
Na szczęście w kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystany dla rolników. Liczymy zatem, że nastąpi również odbicie w finansowaniu maszyn rolniczych pożyczką leasingową – komentuje Monika Constant. – Poza tym napływające pieniądze unijne w ramach KPO, jak i programów spójności, powinny generalnie spowodować wzrost zainteresowania przedsiębiorców maszynami i urządzeniami.
Według ekspertów ZPL, rok 2024 przyniesie rozwój gospodarczy powiązany z mocnymi wydatkami konsumentów i rosnącymi inwestycjami firm, co wyraźnie będzie wspierało wyniki rynku leasingu. I choć w 2024 roku dynamika inwestycji w gospodarce będzie niższa w ubiegłym roku, ale w znacznie większym stopniu oparta na inwestycjach prywatnych, w tym inwestycjach MŚP.
Sektor MŚP jest zaś głównym odbiorcą oferty firm leasingowych (biorąc pod uwagę zarówno leasing, jak i pożyczkę leasingową). Mikro i małe firmy, czyli o obrotach do 20 ml zł, stanowią w Polsce, podobnie jak wszędzie na świecie, największą grupę odbiorców produktów leasingowych.
Według danych za I półroczne mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł) stanowiły 53,4 proc. klientów firm leasingowych. Firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł to prawie 19 proc. klientów firm leasingowych, a 26 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych miały firmy o obrotach powyżej 20 mln zł.
Z niecierpliwością czekamy na dopuszczenie formy dokumentowej dla zawarcia umowy leasingu, dzięki czemu finansowanie zewnętrzne stanie się dla przedsiębiorcy wygodniejsze. Intensywna współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Technologii przyniosła dobre rezultaty dla przedsiębiorców korzystających z leasingu.
Czekamy teraz na rozpoczęcie prac w Sejmie nad pierwszym pakietem deregulacyjnym, w którym znalazły się m.in. zapisy o formie dokumentowej – podkreśla prezeska ZPL. - Związek Polskiego Leasingu liczy także na to, że postulaty branży zgłoszone podczas niedawno zakończonych konsultacji zostaną uwzględnione w ostatecznym kształcie programu „Mój rower elektryczny" i tym samym leasing oraz wynajem zostaną dopuszczone do finansowania e-rowerów – dodaje.