Volkswagen poszerzył i tak bardzo bogatą ofertę samochodów w Chinach. Tym razem o elektrycznego ID. UNYX, czyli tak naprawdę bliźniaka Cupry Tavascan. Nie dość, że to najładniejsze auto z rodziny ID. to na dodatek o połowę tańsze niż u nas Cupra.
Dzięki strategii „In China, for China” Volkswagen jeszcze bardziej dostosowuje swoją gamę produktów do potrzeb klientów z Państwa Środka. Jej kolejny element to ID. UNYX, czyli SUV coupe, który wyróżnia się wyjątkowo progresywną stylistyką, inteligentnym interfejsem (HMI) z konfigurowalnym awatarem 3D i zasięgiem ponad 600 kilometrów.
Dlaczego auto nie trafiło do Europy? Trafiło, ale pod marką Cupra. To bliźniak modelu Tavascan z tym samym napędem elektrycznym, baterią, ale wzbogacony o awatar 3D, czyli innowacyjny interfejs HMI oparty na sztucznej inteligencji.
Co najciekawsze w Chinach ID.Unyx jest o połowę tańszy niż Cupra Tavascan w Polsce. Tam jego ceny startują od 209 juanów, czyli 113 tys. zł U nas ceny Tavascana zaczynają się od 238 tys. zł. I nawet biorąc pod uwagę wyposażenie związane ze spełnieniem innych standardów bezpieczeństwa to przepaść. Podobnie jest z reszta z innymi modelami marki.
Cena chińskiego ID.3 startuje od 125 tys. juanów, czyli w przeliczeniu 68 tys. zł. Z tym samym napędem jak u nas (204 KM, 58 kWh) cena to 165 tys. juanów, czyli ok. 90 tys. zł. W Polsce najtańszy ID.3 wyceniony jest na 191 tys. zł.
Jak głosi hasło reklamowe to samochód technicznie i wizualnie dostosowany do stylu życia młodych klientów w chińskich metropoliach. Auto podobnie jak pozostałe modele rodziny ID. sprzedawane będą w 40 ekskluzywnych salonów w 20 chińskich miastach. Potencjalni klienci mogą się zapoznać z pojazdem przy użyciu nowoczesnych technologii, takich jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Wraz z nowym ID. UNYX poszerzamy gamę naszych elektrycznych modeli ID. w Chinach o awangardowy produkt. Łączymy progresywny design ze zrównoważonym napędem elektrycznym i najnowocześniejszymi doświadczeniami użytkownika. Inteligentnie połączone samochody elektryczne, takie jak nowy ID. UNYX są kluczem do przyciągnięcia młodych grup docelowych i utrzymania obecnych klientów marki Volkswagen – powiedział Stefan Mecha, zarządzający marką Volkswagen w Chinach.
Na tym nie koniec, bo do 2026 roku gama submarki Volkswagena ID. UNYX ma zostać uzupełniona o cztery kolejne pojazdy. Oprócz prezentowanego obecnie E-SUVa coupe. Będą to zarówno SUV-y, jak i sedany.
Jak twierdzi VW pojazdy submarki ID. UNYX są najważniejszym elementem planu Volkswagena dla Chin, który przewiduje wprowadzenie łącznie 34 nowych modeli do 2030 roku i ma na celu wzmocnienie pozycji Volkswagena, jako wiodącej międzynarodowej marki na rynku chińskim.
Dzięki działającym od wielu lat spółkom joint venture SAIC Volkswagen i FAW-Volkswagen, a także nowemu hubowi Volkswagen Smart E-Mobility, gama produktów Volkswagena w Chinach, w tym program ID. UNYX, poszerzy się o 16 nowych elektrycznych modeli ID. UNYX, 12 nowych Volkswagenów z silnikami spalinowymi i sześć nowych modeli z napędem hybrydowym plug-in.
Choć ID. UNYX jest bardzo podobny do Cupry Tavascan, jak głosi komunikat, powstał w nowym centrum innowacji i rozwoju Volkswagena w Hefei we wschodnich Chinach. Hub pracuje wyłącznie nad najnowszą generacją inteligentnych pojazdów elektrycznych na rynek lokalny. Także w Hefei auto jest produkowane. W jednej z najbardziej zaawansowanych fabryk samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen.
To właśnie tutaj powstał awatar 3D. To innowacyjny interfejs HMI oparty na sztucznej inteligencji. Jego wygląd można dostosować w aplikacji i zsynchronizować z HMI pojazdu. Głos awatara można skonfigurować na podstawie ludzkiego głosu i może on towarzyszyć kierowcy, np. rozmawiając z nim.
Podstawowa wersja ID. UNYX jest napędzana silnikiem elektrycznym APP550 o mocy 286 KM umieszczonym na tylnej osi. Źródłem zasilania jest akumulator o pojemności netto 77 kWh. Auto ma zasięg do 621 kilometrów (wg chińskiego standardu CLTC). Dostępna będzie również wersja z napędem na wszystkie koła z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 340 KM. Technologicznie to, zatem te same podzespoły, jakie VW stosuje w przypadku pozostałych modeli ID. dostępnych także w Europie.