Nowa Kia EV3 to model, który ma pobić konkurencje przede wszystkim w kwestii zasięgu. Auto wyposażone jest w największy w klasie akumulator 81,4 kWh, który zapewnia zasięg aż 605 km (WLTP).
Skąd przekonanie o największym zasięgu? Konkurencja ma po prostu mniejsze akumulatory. Volkswagen ID.3 77 kWh, Volvo EC30 69, MG4 64 a Renault Megane E-Tech Electric zaledwie 60 kWh. Różnica w zasięgu jest jednak znacznie większa. Wacha się on od 48 do aż 143 km na korzyść Kii.
Kia EV3 oferowana jest z dwoma akumulatorami i w czterech wersjach wyposażenia do wyboru. Niezależnie od wielkości akumulatora (58,3 kWh lub 81,4 kWh) i wersji (Air, Earth, Business Line lub GT Line), samochód zawsze jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 283 Nm i napędza przednie koła.
Podstawowa bateria o pojemności 58.3 kWh dzięki niskiemu zużyciu energii zapewnia aż do 436 km.
Ceny EV3 zaczynają się od 166 900 zł (wersja Air, akumulator 58,3 kWh) i kończą na 222 400 zł (wersja GT Line, akumulator 81,4 kWh). Cenę można obniżyć. korzystając z programu Mój elektryk, jednak jak pisaliśmy niedawno, przyjmowanie wniosków chwilowo wstrzymano.
Do każdego samochodu Kia dokłada przenośną ładowarkę Green Cell Habu SE o mocy 11 kW, która w pełni zastępuje wallbox wymagający specjalistycznego montażu. Cena rynkowa ładowarki Habu SE wynosi 2.500 PLN.
Kia EV3 od początku była projektowana na platformie E-GMP, skonstruowanej dla samochodów elektrycznych nowej generacji. Najnowszy crossover jest wyposażony w litowo-jonowy akumulator czwartej generacji i w instalację elektryczną o napięciu 400 V. EV3 jest jednym z bardzo nielicznych modeli, który w segmencie kompaktowych elektrycznych SUV-ów oferuje funkcję vehicle-to-load (V2L). Dzięki niej energią zgromadzoną w akumulatorze samochodu pasażerowie mogą zasilać urządzenia zewnętrzne nie tylko takie jak smartfon i laptop, ale również takie, jak turystyczna lodówka, ekspres do kawy czy suszarka do włosów.
Auto wyposażone jest w funkcję Digital Key 2.0, co sprawia, że użytkownicy EV3 nie muszą korzystać z kluczyka i mogą odblokować oraz uruchomić samochód za pomocą kompatybilnego smartfona lub nawet smartwatcha. Mogą również udostępniać cyfrowy klucz znajomym lub rodzinie.
Kluczowy wpływ na odważny i wyrazisty design EV3 miała nowa filozofia projektowania Kia. Dzięki niej udało się połączyć dynamiczną estetykę z aerodynamiczną wydajnością i przemyślaną funkcjonalnością. Pionowe reflektory z przodu, umieszczone na krańcach nadwozia o gładkich powierzchniach, optycznie poszerzają sylwetkę EV3. Nowy charakterystyczny detal modeli marki Kia, którym jest tzw. tygrysia twarz, teraz obejmuje również oświetlenie. Najbardziej dynamicznie EV3 prezentuje się z profilu.
Przestronna i funkcjonalna kabina EV3 wygodnie mieści pięć osób. Pod względem wykończenia bardziej przypomina ona przestrzeń mieszkalną niż wnętrze samochodu. W eleganckiej konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na bardzo praktyczny wysuwany stolik. W dolnej części konsoli można przechowywać napoje, przekąski, a nawet torebkę. Podczas postoju, np. w czasie ładowania, laptopa czy tablet można położyć na stoliku. Dostęp do wielu funkcji EV3 – wyboru trybu jazdy, tempomatu czy sterowania systemem multimedialnym – kierowca ma bez odrywania rąk od kierownicy, dzięki umieszczonym na niej przyciskom.
Ogromny wyświetlacz obejmuje 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 5,3-calowy dotykowy panel sterowania klimatyzacją i 12,3-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego. Ekran sięga aż do środka deski rozdzielczej, więc łatwy dostęp do systemu audio oraz do nawigacji ma również pasażer z przodu. Dodatkowo oferowany jest kolorowy wyświetlacz Head-up Display o imponującej przekątnej 12,3 cala, który zapewnia komplet niezbędnych informacji bez odrywania wzroku od drogi.
Pierwsze egzemplarze EV3 trafią do salonów już za 2 miesiące.