Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Wodorowe dla kolei

Niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn zamówiły 60 elektrycznych autobusów wodorowych H2.City Gold produkcji CaetanoBus i Toyoty. Pojazdy z bezemisyjnym napędem na ogniwa paliwowe zostaną dostarczone w okresie od 2024 do 2026 roku.

Niemiecki operator transportu publicznego Deutsche Bahn złożył zamówienie na model H2.City Gold w wyniku międzynarodowego przetargu. Umowa na 60 pojazdów to element planu, by do 2038 roku wycofać ostatnie autobusy z silnikiem Diesla z floty DB Regio Bus. Pierwsze wodorowe autobusy CaetanoBus i Toyoty zaczną kursować w Dolnej Saksonii i Szlezwiku-Holsztynie na początku 2024 roku, a cały kontrakt zostanie zrealizowany do 2026 roku.



„Elektryczne autobusy na wodór są przyjazne dla klimatu, a ponadto mają jeszcze jedną zaletę – ich tankowanie trwa o wiele krócej niż ładowanie bateryjnych autobusów elektrycznych. Dzięki dużemu zasięgowi model H2.City Gold zasilany wodorem szczególnie dobrze nadaje się do zastąpienia pojazdów z silnikiem Diesla na obszarach wiejskich. Zamawiając 60 autobusów wodorowych, robimy kolejny krok w kierunku zastąpienia autobusów z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi” – powiedziała Evelyn Palla, CEO spółki DB Regio AG oraz członek zarządu Deutsche Bahn AG.

DB Regio Bus to największy przewoźnik autobusowy w Niemczech, który obsługuje 470 milionów pasażerów rocznie na lokalnych i regionalnych trasach w całym kraju. Flota DB Regio Bus liczy ponad 9900 autobusów.

Wodorowy autobus Toyoty i CaetanoBus

Autobus H2.City Gold to bezemisyjny pojazd z elektrycznym napędem wodorowym, zasilany ogniwami paliwowymi drugiej generacji Toyoty. Jego produkcją zajmują się portugalskie zakłady firmy CaetanoBus, której Toyota jest współwłaścicielem. Autobus jest wykorzystywany m.in. w miejskim, lokalnym i międzymiastowym transporcie publicznym w Hiszpanii, a w 2022 roku trafił na włoski rynek dzięki współpracy z firmą Industria Italiana Autobus, największym producentem autobusów w tym kraju. Pojazdem zainteresowane są także władze Parku Narodowego Peak District w Wielkiej Brytanii.



H2.City Gold to pierwszy produkowany w Europie pojazd, który otrzymał technologię wodorową Toyoty. Pojazd ma 12 metrów długości i 34 miejsca siedzące oraz 47 stojących. Porusza się bez emisji spalin, a jedynym produktem ubocznym ogniw paliwowych jest woda. Ogniwa o mocy 60 kW pobierają wodór z pięciu 312-litrowych zbiorników kompozytowych o łącznej pojemności 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. W reakcji wodoru z tlenem powstaje prąd, który zasila jednostkę elektryczną o mocy 245 KM. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, jego średni zasięg wynosi 400 km, a tankowanie trwa 9 minut.

 

 

Przeczytaj również
Popularne