Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Strefy Czystego Transporty wymuszą na nas zmianę samochodu

Jak wynika z Raportu Sixt Polska, 4 na 10 Polaków już myśli nad zmianą auta w związku z wprowadzeniem Stref Czystego Transportu. Do pierwszej w Polsce SCT w Warszawie nie mogą wjeżdżać auta starsze niż 27 lat (benzynowe) i 19 lat (Diesle).

Od 1 lipca br. zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (SCT). Znajduje się w Warszawie na obszarze 37 km2 powierzchni miasta, który obejmuje znaczącą część Śródmieścia oraz fragmenty otaczających dzielnic. Według najnowszego raportu SIXT Polska „Auto na własnych zasadach” już 44 proc. Polaków deklaruje, że myśli nad zmianą pojazdu w związku z wprowadzeniem Stref Czystego Transportu. Co ciekawe częściej o zmianie samochodu z tego powodu myślą kobiety niż mężczyźni.

Co to oznacza?

Na obszarze objętym przez SCT ograniczony został wjazd samochodów emitujących najwięcej szkodliwych spalin. Wśród nich znajdują się auta z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2, a także pojazdy z silnikiem Diesla mające ponad 19 lat lub niespełniające normy Euro 4. Więcej o SCT pisaliśmy TUTAJ.

SCT wprowadzona w stolicy zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, ma obniżyć poziom zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców. Podobne strefy planują wprowadzić niebawem Kraków i Wrocław, a zgodnie z przepisami będą one musiały jednak powstać we wszystkich miastach pow. 100 tys. mieszkańców. Z każdym razem to jednak władze danego miasta ustalają, na jakim obszarze będzie obowiązywała SCT i jakie auta będą mogły do niej wjeżdżać.

W Warszawie ustalono wiele wyjątków przede wszystkim dla mieszkańców, seniorów oraz kierowców płacących w stolicy podatek.

Więcej o wyjątkach w SCT pisaliśmy TUTAJ.

A co na to Polacy?

Zgodnie z wynikami raportu, najbardziej skłonni do zmiany auta z powodu wprowadzenia SCT są głównie mieszkańcy miast o populacji od 50 do 200 tys. (45 proc.) oraz dużych aglomeracji powyżej 200 tys. (41 proc.).

Wśród Polaków bardziej skłonnych do zmiany znajdują się także osoby pracujące na pełen (44 proc.) lub część (41 proc.) etatu – co może być związane z koniecznością regularnych dojazdów do pracy.

Polskie społeczeństwo jest coraz bardziej świadome problemów klimatycznych, w tym wysokiego poziomu zanieczyszczeń powietrza. Szczególnie wśród osób z wyższym wykształceniem, z których aż siedmiu na dziesięciu rozważa zmianę pojazdu w związku z implementacją SCT. Niewykluczone, że zaostrzające się przepisy będą skłaniać coraz więcej osób do wymiany auta na takie, które spełnia wymogi SCT. Zwłaszcza że na ten moment, co dziewiąty Polak o tym nie myśli i nie ma wyrobionej opinii na ten temat.

Fakt, że najbardziej skłonni do zmiany są Polacy pracujący na pełen lub część etatu oraz osoby mieszkające w dużych miastach, pokazuje, jak istotnym utrudnieniem np. w dojeździe do pracy mogą okazać się SCT. Dlatego też, wśród Polaków stale wzrasta zainteresowanie długoterminowym wynajmem aut -  tłumaczy Tomasz Cybula, Dyrektor Handlowy w SIXT Polska.

Przeczytaj również
Popularne