Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
E-toll

Solbus prekursorem w Europie

Solbus SM12 LNGProducent autobusów z Solca Kujawskiego – Solbus – dostarcza 11 pojazdów zasilanych LNG dla prywatnego przewoźnika KDD z Olsztyna. Będą to pierwsze autobusy zasilane tym paliwem stosowane w komunikacji europejskiej. Gaz ziemny (metan) jest w wielu krajach powszechnie wykorzystywany do napędu pojazdów, w szczególności autobusów. W Europie do napędu stosowany jest on wyłącznie w formie gazowej, po sprężeniu (CNG). Autobusy promowane przez Solbusa są natomiast napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG, który powstaje w wyniku ochłodzenia metanu do temperatury wrzenia (-163 C). Autobusy na LNG są spotykane w Ameryce i krajach azjatyckich, ale w Europie pionierami w zastosowaniu tego typu pojazdów na liniach komunikacyjnych są właśnie Polacy. Solbus SM12 LNGbSolbus SM12 Solcity LNG jest napędzany przez silnik Cummins ISLGeEV320 o pojemności 8,9-litra i mocy 235 kW przy 2000 obr./min. Ta znana konstrukcja pochodzi z amerykańskiej fabryki koncernu i jest stosowana już w ponad 20 tysiącach pojazdów napędzanych LNG. Obecnie autobusy na LNG są droższe o ok. 15-25% od klasycznych pojazdów zasilanych olejem napędowym. Dodatkowe inwestycje, ze względu na zastosowanie niemal dwukrotnie tańszego paliwa, zwrócą się jednak w ciągu trzech-czterech lat eksploatacji. Poza tym autobusy zasilane LNG są wyraźnie cichsze od spalinowych odpowiedników. W porównaniu z autobusami na CNG nie wymagają wygospodarowywania aż tyle przestrzeni na dodatkowe zbiorniki gazu. W mniejszym stopniu wzrasta więc masa pojazdu a same zbiorniki są tańsze. Solbus SM12 LNGcKażdy przewoźnik zakupujący autobusy Solbus na LNG podpisuje równolegle umowę na dostawy tego skroplonego gazu. Dostawca, w tym wypadku Gazprom Germania, jest zobowiązany do przygotowania przewoźnikowi infrastruktury tankowania LNG oraz dostarczenia paliwa. W Olsztynie na razie będzie funkcjonować stacja mobilna, jednak w ciągu pół roku Gazprom zainstaluje półprzenośną zautomatyzowaną stację o pojemności 30 m3. PD

Przeczytaj również
Popularne