Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Lotos 2021

Raport LeasePlan EV Readiness Index

Raport LeasePlan EV Readiness Index

 

Holandia, Norwegia i Wielka Brytania są najlepiej przygotowanymi krajami w Europie do wprowadzenia pojazdów elektrycznych. Infrastruktura ładowania pozostaje jednak główną przeszkodą w przejściu na pojazdy elektryczne w całej Europie, a wskaźnik ilości zainstalowanych w 2020 roku ładowarek wyraźnie obniżył się.

 

Takie są wnioski z przeprowadzonego przez LeasePlan badania 2021 EV Readiness Index - kompleksowej analizy stanu przygotowań 22 europejskich krajów do elektromobilnej rewolucji . Badanie opiera się na trzech czynnikach: poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, poziomie rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i wsparciu ze strony rządu.

 

 

Lepiej niż rok wcześniej

Prawie wszystkie kraje uzyskały lepszy wynik w porównaniu z rokiem ubiegłym, co świadczy o zwiększeniu stopnia przygotowania w całej Europie. Tempo zmiany różni się jednak znacząco w poszczególnych krajach. Rumunia, Słowacja i Czechy mają najniższy wynik oraz  najwolniejsze tempo poprawy, co podkreśla utrzymującą się różnicę w przygotowaniu do korzystania z pojazdów elektrycznych między Europą Zachodnią i Wschodnią.

Należy zwrócić uwagę, że przy rosnących cenach aut z tradycyjnym napędem, ceny pojazdów elektrycznych jeszcze nigdy nie były tak atrakcyjne. W 11 krajach pojazdy elektryczne są już tańsze od swoich odpowiedników z napędem spalinowym, biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania (TCO). Użytkownicy pojazdów elektrycznych płacą średnio tylko 63% kosztu podatku, który płacą kierowcy pojazdów spalinowych. Austria, Grecja, Węgry, Irlandia i Wielka Brytania są liderami w tej dziedzinie: w tych krajach kierowcy pojazdów elektrycznych nie płacą podatku od pojazdów.

 

Problemem infrastruktura

Infrastruktura ładowania nie jest wystarczająco rozwinięta i będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy przygotowania do korzystania z pojazdów elektrycznych. Chociaż w 2020 r. odnotowano pewien postęp w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania, to jednak  tempo rozwoju faktycznie spadło w porównaniu z ubiegłym rokiem (43% wzrost w 2020 r. w porównaniu z 73% wzrostem w 2019 r.). Nawet w krajach zajmujących czołowe miejsca w rankingu infrastruktura ładowania wymaga ciągłego rozwoju.

 

Rogier Klop, Prezes Zarządu LeasePlan Polska:

Nasz Raport EV Readiness Index wskazuje, że podczas gdy jazda samochodem elektrycznym stała się bardziej dostępna w całej Europie to publiczna infrastruktura ładowania jest nadal niewystarczająca. Już w badaniach przeprowadzonych na początku tego roku zauważyliśmy, że brak infrastruktury ładowania jest główną przeszkodą w zmianie na pojazdy elektryczne - a analiza przeprowadzona w ramach naszego Raportu EV Readiness Index potwierdza ten fakt. Mówiąc wprost: tempo przygotowania nie jest wystarczająco szybkie, a Europa nie jest w stanie zapewnić infrastruktury niezbędnej dla elektromobilnej rewolucji. Politycy muszą zatem zwiększyć inwestycje w publiczną i przystępną cenowo infrastrukturę ładowania, zanim będzie za późno - kryzys klimatyczny wymaga działań.

 

LeasePlan EV Readiness Index 2021  w wersji polskiej jest dostępny do pobrania:

https://www.leaseplan.com/pl-pl/blog/raport-ev-readiness-index/

 

Przeczytaj również
Popularne