Raport LeasePlan EV Readiness Index
Holandia, Norwegia i Wielka Brytania są najlepiej przygotowanymi krajami w Europie do wprowadzenia pojazdów elektrycznych. Infrastruktura ładowania pozostaje jednak główną przeszkodą w przejściu na pojazdy elektryczne w całej Europie, a wskaźnik ilości zainstalowanych w 2020 roku ładowarek wyraźnie obniżył się.
Takie są wnioski z przeprowadzonego przez LeasePlan badania 2021 EV Readiness Index - kompleksowej analizy stanu przygotowań 22 europejskich krajów do elektromobilnej rewolucji . Badanie opiera się na trzech czynnikach: poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych, poziomie rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i wsparciu ze strony rządu.
Lepiej niż rok wcześniej
Prawie wszystkie kraje uzyskały lepszy wynik w porównaniu z rokiem ubiegłym, co świadczy o zwiększeniu stopnia przygotowania w całej Europie. Tempo zmiany różni się jednak znacząco w poszczególnych krajach. Rumunia, Słowacja i Czechy mają najniższy wynik oraz najwolniejsze tempo poprawy, co podkreśla utrzymującą się różnicę w przygotowaniu do korzystania z pojazdów elektrycznych między Europą Zachodnią i Wschodnią.
Należy zwrócić uwagę, że przy rosnących cenach aut z tradycyjnym napędem, ceny pojazdów elektrycznych jeszcze nigdy nie były tak atrakcyjne. W 11 krajach pojazdy elektryczne są już tańsze od swoich odpowiedników z napędem spalinowym, biorąc pod uwagę całkowity koszt posiadania (TCO). Użytkownicy pojazdów elektrycznych płacą średnio tylko 63% kosztu podatku, który płacą kierowcy pojazdów spalinowych. Austria, Grecja, Węgry, Irlandia i Wielka Brytania są liderami w tej dziedzinie: w tych krajach kierowcy pojazdów elektrycznych nie płacą podatku od pojazdów.
Problemem infrastruktura
Infrastruktura ładowania nie jest wystarczająco rozwinięta i będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy przygotowania do korzystania z pojazdów elektrycznych. Chociaż w 2020 r. odnotowano pewien postęp w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania, to jednak tempo rozwoju faktycznie spadło w porównaniu z ubiegłym rokiem (43% wzrost w 2020 r. w porównaniu z 73% wzrostem w 2019 r.). Nawet w krajach zajmujących czołowe miejsca w rankingu infrastruktura ładowania wymaga ciągłego rozwoju.
Rogier Klop, Prezes Zarządu LeasePlan Polska:
Nasz Raport EV Readiness Index wskazuje, że podczas gdy jazda samochodem elektrycznym stała się bardziej dostępna w całej Europie to publiczna infrastruktura ładowania jest nadal niewystarczająca. Już w badaniach przeprowadzonych na początku tego roku zauważyliśmy, że brak infrastruktury ładowania jest główną przeszkodą w zmianie na pojazdy elektryczne - a analiza przeprowadzona w ramach naszego Raportu EV Readiness Index potwierdza ten fakt. Mówiąc wprost: tempo przygotowania nie jest wystarczająco szybkie, a Europa nie jest w stanie zapewnić infrastruktury niezbędnej dla elektromobilnej rewolucji. Politycy muszą zatem zwiększyć inwestycje w publiczną i przystępną cenowo infrastrukturę ładowania, zanim będzie za późno - kryzys klimatyczny wymaga działań.
LeasePlan EV Readiness Index 2021 w wersji polskiej jest dostępny do pobrania:
https://www.leaseplan.com/pl-pl/blog/raport-ev-readiness-index/