Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
E-toll

Nowa zielona tendencja w przemyśle motoryzacyjnym

BASFPostęp i celowość charakteryzują nastrój świata kolorów dla przemysłu motoryzacyjnego. Kolory w tegorocznej kolekcji trendów firmy BASF zatytułowanej "Making Headway" obrazują te pozytywne tendencje. „Za sprawą nowych technologii, nowych modeli oraz nowych koncepcji mobilnych, na horyzoncie obserwujemy proces przetasowania wartości. W tym kontekście zielona barwa jako kolor wzrostu oraz nowego początku odgrywa znaczącą rolę" – wyjaśnił Mark Gutjahr, Szef działu Design Europe w firmie BASF. Projektanci BASF już w roku ubiegłym dostrzegli tendencję kolorystyczną, która teraz zyskuje na popularności. Po ponad dekadzie należącej do kolorów niskiego poziomu, do których zaliczają się czarny, srebrny, biały, a także od niedawna brązowy, krajobraz na rynku samochodowym staje się obecnie coraz bardziej kolorowy. Zielony kolor zrywa z „eko-wizerunkiem".Fakt, że zielona gama barw zdobywa coraz większą popularność na rynku motoryzacyjnym nie wynika z logicznego skojarzenia z ekologią oraz wizerunku nawiązującego do dzikiej natury. Nowe odcienie zieleni, które będą stosowane w samochodach w ciągu nadchodzących trzech lub czterech lat podkreślać będą odcięcie od wizerunku ekologicznego. „Nie szukamy odpowiedzi na kwestie dotyczące zmiany wartości społecznych w zakresie wyidealizowanej wizji „powrotu do natury", ale w zakresie inteligentnych rozwiązań i technologii" – stwierdził Gutjahr. W tym kontekście zielony oznacza nowe wartości, takie jak prostolinijność, odpowiedzialność i indywidualność, oznacza również harmonię i równowagę, które są coraz bardziej istotnymi czynnikami w społeczeństwie. Światowe trendy z regionalnymi barwamiGlobalne tendencje przywiązują coraz większą wagę do kwestii indywidualności. Zielony kolor prezentuje trend bardzo śmiałych kolorów w przemyśle motoryzacyjnym, wspiera kierunek stawiający na większe zróżnicowanie kolorystyczne. Z drugiej strony, w swoich badaniach globalny zespół projektantów BASF określił wyraźne różnice regionalne. Pomimo tego, że zielone motywy mają znaczącą pozycję w skali światowej, ich przejawy zarówno w regionie Azji i Pacyfiku, Ameryce Północnej, jak również w Europie, są bardzo zróżnicowane. Język projektowania w Europie cechuje się stonowaniem i jakością, co przekłada się na zakres wyważonych, szczegółowych, ale dość silnych odcieni w palecie kolorów. Ciemnozielone i szmaragdowe odcienie posiadają bardzo drobne struktury i stonowane efekty. Tony pełnej zieleni wzbogacane są złotymi refleksami. Podczas gdy w Europie poszukuje się nowych wartości, w Azji, tematy takie jak natura, relaks i harmonia mają silny wpływ na ten zakres kolorów. W Azji, subtelne, ale różnorodne kolory samochodowych nadwozi są dobrze odbierane, np. żywe pastele służą do zrównoważenia szarości dużych miast. Szeroka gama trendów kolorowych wyraźnie obrazuje paleta kolorów stosowana w Ameryce Północnej. Kolory wykorzystywane w tym regionie charakteryzuje przejrzystość i bezpośredniość. Ponadto zielono-żółta kolorystyka odgrywa coraz ważniejszą rolę, dzięki czemu popularyzowany jest kolor "cytryny". Czas na większe zróżnicowanie kolorystyczneSzeroka gama nowych odcieni zieleni wyraźnie obrazuje fakt, że kolory nadwozi samochodowych mają obecnie więcej przestrzeni na dowolność. Nowe kategorie efektów i motywów powłok dotykowych oraz matowych przyczynią się w przyszłości do jeszcze większej otwartości, stawiając jednocześnie na nowe wymagania zarówno pod względem technologii jak i wzornictwa. Gutjahr zauważa perspektywy związane z tak dużą różnorodnością: „Nowe metody i barwniki pozwolą nam realizować innowacje, takie jak nowa kategoria efektu od BASF – Xspark".W przypadku tego rozwiązania, zastosowanie nowych pigmentów dodaje powłoce blasku, sprawia, że barwa jest bardziej intensywna i wyrazista w porównaniu do poprzednich generacji efektów. Mieniący się blask zauważalny jest najlepiej przy świetle dziennym, dzięki czemu pozostawia wrażenie nienachalnej elegancji. „Efekt XSpark ma spory potencjał" – wyjaśnił Gutjahr, dzieląc się pozytywnymi perspektywami na przyszłość. „- To już najwyższy czas, aby otaczać się większą ilością kolorów!" O dziale BASF CoatingsBASF Coatings zajmuje się opracowaniem, produkcją i sprzedażą wysokiej jakości samochodowych powłok lakierniczych na licencjach OEM, lakierów do napraw, systemów lakiernictwa przemysłowego, a także farb dekoracyjnych. Firma BASF odgrywa znaczącą rolę w sektorze lakierniczym na terenie Europy, Ameryki Płn. i Płd oraz Azji. W 2012 roku dział BASF Coatings osiągnął wyniki sprzedaży na poziomie 3,0 mld euro na całym świecie. Oficjalna strona internetowa BASF Coatings znajduje się pod adresem: http://www.basf-coatings.com. Darmowa kopia magazynu branżowego dla klientów „Coatings Partner" dostępna jest pod adresem http://www.coatingspartner.com O firmie BASFBASF - The Chemical Company jest wiodącą firmą chemiczną na świecie. Firma BASF oferuje szeroki asortyment produktów: od chemikaliów, tworzyw sztucznych , produktów poprawiających wydajność i środków ochrony roślin po ropę naftową i gaz. Łączymy sukces ekonomiczny ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i ochroną środowiska. Dzięki osiągnięciom naukowym i innowacjom w niemal wszystkich gałęziach przemysłu, dajemy naszym klientom możliwość zaspokojenia aktualnych i przyszłych potrzeb społecznych. Nasze produkty i rozwiązania systemowe przyczyniają się do ochrony zasobów naturalnych, zapewnienia zdrowej żywności i poprawy jakości życia. Nasz wkład podsumowuje wspólny korporacyjny cel: tworzymy chemię dla zrównoważonej przyszłości. W roku 2012 BASF odnotowała sprzedaż na poziomie około 72,1 miliardów € i pod koniec roku zatrudniała ponad 110,000 pracowników. Akcje BASF notowane są na giełdach papierów wartościowych we Frankfurcie (BAS), Londynie (BFA) i Zurychu (AN).

Przeczytaj również
Popularne