Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nissan jako magazyn energii

 

Operator systemów przesyłowych TenneT, największy na świecie producent samochodów elektrycznych Nissan oraz firma technologiczna The Mobility House zrealizowały ważny projekt w zakresie podłączania pojazdów do sieci elektroenergetycznej (vehicle-to-grid; V2G), służący racjonalizacji wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Niemczech.

 

W ramach pokazowego projektu SINTEG jednego z niemieckich ministerstw akumulatory z elektrycznych Nissanów LEAF zostały wykorzystane jako urządzenia magazynujące lokalnie wytwarzaną energię elektryczną, pomagając w ustabilizowaniu sieci elektroenergetycznej w godzinach szczytowego poboru.

 

Projekt miał na celu zademonstrowanie ważnego rozwiązania dla coraz powszechniejszego problemu na niemieckim rynku energetycznym: duża część energii jest tam tracona z powodu transportowych wąskich gardeł wynikających ze zdecentralizowanego podejścia do wprowadzania do systemu energii z odnawialnych źródeł (46% w 2019 r.).

 

W celu wyeliminowania tych wąskich gardeł TenneT musi ograniczyć nadwyżkę energii ze źródeł odnawialnych na północy Niemiec, a jednocześnie zwiększyć jej wytwarzanie konwencjonalnymi i kosztownymi — zwłaszcza w godzinach szczytu — metodami na południu kraju.

 

Nissan

 

Zastosowane rozwiązanie polega na wykorzystaniu energii wiatrowej dostępnej w północnych Niemczech do ładowania samochodów elektrycznych w tym regionie. Jednocześnie elektryczność z naładowanych do pełna akumulatorów Nissanów LEAF wraca do sieci elektroenergetycznej, co eliminuje konieczność zwiększania produkcji energii z wykorzystaniem paliw kopalnych. W systemie współdzielenia energii uwzględniono wymagania użytkowników pojazdów w zakresie mobilności i ładowania. Dzięki temu wzrosło wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych przy jednoczesnym zmniejszeniu ograniczeń w korzystaniu z energii wiatrowej na północy. Osiągnięto to bez ponoszenia wysokich kosztów i bez utraty cennej energii.

 

Inteligentną redystrybucją steruje oprogramowanie dostarczone przez The Mobility House, czyli system zarządzania ładowaniem i energia ChargePilot, działający zgodnie z parametrami określonymi przez TenneT.

 

„Pilotażowy projekt pokazał, że w przyszłości możliwe będzie wykorzystanie elektromobilności do elastycznego kontrolowania zależnej od pogody produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Zastosowane rozwiązanie odciąża sieci elektroenergetyczne i pomaga nam ograniczyć kosztowną regulację wydajności turbin wiatrowych. W krótkim okresie elastyczność elektrycznej mobilności może uzupełniać rozbudowę sieci elektroenergetycznej, stając się ważnym elementem transformacji energetycznej” — powiedział Tim Meyerjürgens, dyrektor zarządzający TenneT.

 

Ta technologia i sprzęt mogą być wykorzystane do znacznego ograniczenia śladu węglowego sektora energetycznego. W latach 2017–2018 regulacji wymagało ponad pięć terawatogodzin nadwyżki energii z elektrowni wiatrowych rocznie. Każda kilowatogodzina energii wyprodukowana w elektrowni wiatrowej bez konieczności ograniczania jej mocy oznacza zmniejszenie emisji CO2 ze spalania paliw kopalnych, takich jak węgiel, o 737 gramów. Wykorzystanie samochodów elektrycznych jako tymczasowego magazynu energii pozwoliłoby zmniejszyć emisję CO2 nawet o 8 milionów ton w 2017 i 2018 roku.

 

Nissan już od kilku lat współpracuje z The Mobility House nad rozwiązaniami w zakresie inteligentnej integracji samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną. Francisco Carranza, dyrektor zarządzający Nissan Energy w Nissan Europe, powiedział: „Samochody elektryczne Nissana mogą być podłączane do sieci elektroenergetycznej oraz wspierać przesył i dystrybucję elektryczności. W ten sposób mogą one równoważyć i stabilizować obciążenie sieci. W firmie Nissan poszukujemy sposobów pozwalających wykorzystywać samochody elektryczne zarówno jako środek lokomocji, jak i jako zdecentralizowane magazyny energii. Dziś nasze samochody elektryczne zmieniają nie tylko sposób, w jaki jeździmy samochodami, ale także nasz styl życia”.

 

„Dla nas udany projekt jest kolejnym dowodem na to, że e‑mobilność należy rozpatrywać razem z transformacją energetyczną jako jej integralną część. Przybliżyliśmy się o kolejny krok do realizacji naszej wizji przyszłości bez CO2 i wykazaliśmy, że jest ona technicznie możliwa już dzisiaj” — wyjaśnia Thomas Raffeiner, założyciel i dyrektor generalny The Mobility House.

 

Inteligentny system ładowania i zarządzania energią, taki jak ChargePilot firmy The Mobility House, jest niezbędny operatorom sieci, ponieważ pozwala efektywnie zintegrować małe i zdecentralizowane magazyny energii czyli akumulatory samochodów elektrycznych z systemem zarządzania siecią. Sterowanie obciążeniem i redystrybucją odbywa się lokalnie i na bieżąco — poprzez łącza z platformą technologiczną The Mobility House oraz platformą TenneT, która reguluje elastyczność w małej skali. The Mobility House zastosował technologię, która jest już wykorzystywana w projekcie Sojuszu Renault-Nissan Alliance w Porto Santo. Madera chce być pierwszą wyspą na świecie wolną od emisji CO2. Najnowszy projekt zrealizowany wspólnie z TenneT i Nissanem dowodzi, że samochody elektryczne mogą pomóc w ustabilizowaniu sieci elektroenergetycznej, a tym samym wnieść zasadniczy wkład w proces transformacji energetycznej.

 

Perspektywy

Samochody elektryczne marki Nissan są zgodne ze standardem CHAdeMO, który już umożliwia dwukierunkową wymianę energii.

 

TenneT pracuje obecnie nad europejską platformą wspólnie z innymi operatorami systemów przesyłowych. Pozwoli ona na zintegrowanie małych i elastycznych elementów, takich jak samochody elektryczne, z systemem energetycznym w większej skali. Jednocześnie The Mobility House, we współpracy z wieloma czołowymi producentami samochodów, wyposaża firmowe floty w system ładowania i zarządzania energią ChargePilot. Niezwłocznie po usunięciu barier regulacyjnych firmy będą mogły uzyskiwać z tego tytułu przychód, który pozwoli im użytkować park pojazdów w sposób bardziej opłacalny i bez emisji CO2.

 

Kluczem do bezemisyjnej przyszłości jest jak najszybsze ustanowienie politycznych ram dla inteligentnej i dwukierunkowej integracji elektrycznej mobilności z siecią elektroenergetyczną.

Przeczytaj również
Popularne