Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Jakie napędy wybierają Europejczycy

Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów w UE według rodzaju paliwa w 2021 roku. Rok 2021 – udział nowych samochodów ze względu na rodzaj napędu: elektryczne BEV 9,1%, hybrydowe 19,6%, benzyna 40,0%, diesel 19,6, %.

Ogółem w całym 2021 r. pojazdy hybrydowe (HEV) stanowiły 19,6% wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w UE, w porównaniu z 11,9% w 2020 r. Samochody ładowane elektrycznie (BEV+PHEV) również odnotowały silny wzrost sprzedaży, osiągając 18,0% wszystkich rejestracji samochodów, w porównaniu z 10,5% udziału w 2020 r. Jednocześnie ogólne skurczenie się rynku samochodowego w UE negatywnie wpłynęło na pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. Niemniej jednak konwencjonalne rodzaje napędów nadal dominują w sprzedaży samochodów w UE pod względem udziału w rynku w 2021 r., odpowiadając za 59,6% wszystkich nowych rejestracji.

Samochody na benzynę i olej napędowy

Od października do grudnia 2021 roku rejestracje samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wykazały w Unii Europejskiej dwucyfrowe spadki. Sprzedaż samochodów benzynowych zmniejszyła się o 33,5% do 778 450 sztuk, przy czym spadki dotknęły niemal wszystkie rynki UE, z wyjątkiem Bułgarii, Irlandii i Słowenii. W konsekwencji udział aut na benzynę w rynku motoryzacyjnym zmniejszył się z 40,6% w ostatnim kwartale 2020 roku do 35,8% w tym samym okresie 2021 roku.
Diesel odnotował jeszcze silniejszy spadek (-50,9%), przechodząc z 729 446 sztuk w 2020 r. do 358 083 sztuk w ostatnim kwartale 2021 r., ponieważ prawie wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Bułgarii, odczuły znaczące spadki. W rezultacie udział diesli w unijnym rynku samochodowym spadł z 25,3% w czwartym kwartale 2020 roku do 16,5% w roku ubiegłym. W sumie w 2021 roku benzyna nadal pozostawała dominującym rodzajem paliwa (40,0%).

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W ostatnim kwartale 2021 r. samochody w pełni elektryczne (BEV) odnotowały najsilniejszy wzrost (+24,9%) spośród wszystkich rodzajów paliwa, osiągając łącznie 309 598 sztuk w całej UE. Wzrost ten był raczej umiarkowany, w porównaniu z rokiem 2020, ale należy podkreślić, że gwałtowny skok sprzedaży pojazdów BEV w roku 2020 (+216,9%) był w dużej mierze spowodowany zachętami rządowymi dla pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych, wprowadzonymi w celu ożywienia rynku w warunkach pandemii. Z kolei sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadła w czwartym kwartale o 1,8%.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy znacząco zwiększył się (+31,5%) popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), stając się najpopularniejszym alternatywnym rodzajem napędu w ujęciu ilościowym z liczbą prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy.

 

Podsumowując wyniki całoroczne, rejestracje hybryd typu plug-in (PHEV) zwiększyły się o 70,7% z 507 917 sztuk w 2020 roku do 867 092 w roku ubiegłym. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV) odnotowały zbliżony wzrost (+63,1%) w ciągu 2021 roku, z 538 734 do 878 432 sprzedanych samochodów.

W ostatnich trzech miesiącach roku rejestracje pojazdów hybrydowych (HEV) wzrosły umiarkowanie (+0,4%). Przy 439 172 sprzedanych sztukach, hybrydy stanowiły 20,2% samochodowego rynku UE w czwartym kwartale. W ciągu całego roku 2021 liczba rejestracji samochodów hybrydowych wzrosła o imponujące 60,5%, co oznacza, że po raz pierwszy w Unii Europejskiej sprzedaż HEV (z liczbą 1 901 239 sztuk) wyprzedziła liczbę rejestracji samochodów z silnikiem Diesla (1 901 191).

Popyt na pojazdy napędzane gazem ziemnym (NGV) w UE wyraźnie obniżył się w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2021 roku (-45,9%), głównie za sprawą zmniejszenia sprzedaży we Włoszech (-40,6%). Natomiast w tym samym okresie rynek samochodów zasilanych LPG odnotował skromny wzrost o 5,7%, z liczbą 59 959 sprzedanych sztuk w całym regionie.

Pojazdy o napędzie alternatywnym (APV) z liczbą ponad miliona zarejestrowanych sztuk od października do grudnia 2021r. zapewniły sobie blisko połowę (47,8%) unijnego rynku samochodowego. Obserwując wyniki głównych rynków samochodów w pełni elektrycznych (BEV) w ostatnim kwartale, największy wzrost odnotowała Francja (+36,2%), a następnie Włochy (+34,9%) i Niemcy (+24,5%).

Tomasz Siwiński



Przeczytaj również
Popularne