Rüsselsheim. Opel ma doskonałe wiadomości dla leśników, obserwatorów ptaków, entuzjastów jazdy konnej, wędkarzy, żeglarzy i wielu innych! Nowy i elegancki SUV Grandland X Hybrid4 może w ciszy przemieszczać się leśnymi duktami, nie wystraszy koni na padoku i dojedzie nad sam brzeg morza dzięki elektrycznemu napędowi na wszystkie koła. Gdy akumulator o pojemności 13,2 kWh tego hybrydowego modelu typu plug-in jest naładowany, Grandland X z napędem na cztery koła korzysta wyłącznie z silników elektrycznych. Grandland X jest nie tylko cichy, ale także oszczędny — między innymi dlatego, że nie potrzebuje ciężkiego wału napędowego. Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego dotknięcia pedału przyspieszenia i zapewnia optymalną przyczepność na luźnej nawierzchni.
W pierwszej hybrydzie niemieckiej marki z napędem na wszystkie koła i możliwością doładowania z zewnętrznego źródła prądu połączono zalety silnika elektrycznego i spalinowego. Samochód wyróżnia się znakomitymi osiągami i funkcjonalnym zasięgiem elektrycznym. Dynamiczny napęd może działać w czterech trybach: w pełni elektrycznym „Electric”, hybrydowym „Hybrid”, napędu na wszystkie koła „All-Wheel Drive” i sportowym „Sport”.
Grandland X Hybrid4 jest napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu wynosi 221 kW (300 KM). Zużycie paliwa wg WLTP[1] (wartości ważone, w cyklu mieszanym): 1,4–1,3 l/100 km przy emisji CO2 32–29 g/km (NEDC[2]: 1,6–1,5 l/100 km, 36–34 g/km CO2). Czterocylindrowy silnik spalinowy o mocy 147 kW (200 KM) został zaprojektowany specjalnie pod kątem wykorzystania w samochodzie hybrydowym. Grandland X Hybrid4 rozwija maksymalną prędkość 235 km/h.
Elektryczną część układu stanowią dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi. Moc przedniego i tylnego silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 81 kW (110 KM) i 83 kW (113 KM). Przedni silnik elektryczny przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią. Tylny silnik elektryczny zapewnia Grandlandowi X Hybrid4 stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność. Zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym w cyklu WLTP1 wynosi 59 km (67–69 km wg NEDC2).
Kierowca Grandlanda X Hybrid4 może wybierać spośród czterech trybów jazdy, zgodnie z własnymi preferencjami i potrzebami:
Funkcja „e-Save” pozwala zachować energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania — na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych. Taką ochroną może zostać objęta całość lub część energii zgromadzonej w akumulatorze. Funkcję można aktywować na kolorowym ekranie dotykowym systemu multimedialnego.
W samochodzie działa także system przechwytywania energii kinetycznej w czasie hamowania, która w przeciwnym razie ulegałaby rozproszeniu w postaci ciepła. Użytkownik ma do wyboru dwa tryby pracy układu odzyskiwania energii, w których silniki elektryczne działają jak generatory, a wytworzona energia elektryczna wraca do akumulatora, w którym jest przechowywana.