Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Co słychać w autobusach

Coraz więcej modeli napędzanych z użyciem ogniw paliwowych, jeszcze ciekawsze konstrukcje autobusów elektrycznych i gazowych oraz przymiarki do pojazdów w pełni autonomicznych polskiej konstrukcji. To jedne z wielu autobusowych nowinek, z jakimi mogliśmy się zapoznać podczas Targów Transexpo 2021.

Po trzyletniej przerwie do kalendarza motoryzacyjnych imprez wróciły Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego Transexpo. Kieleckie Targi, odbywające się w tym roku pod koniec października, to najważniejsze wydarzenie branży transportu zbiorowego w Polsce, stanowiące ważny element na autobusowej mapie Europy. To tu możemy namacalnie zaobserwować tendencje, jakie mają miejsce w transporcie publicznym.

Na Transexpo 2021 prezentacje autobusów elektrycznych nikogo już nie zaskakiwały. Ma je w ofercie każdy producent autobusów, w tym wielu krajowych producentów zabudów na bazie podwozi aut dostawczych. Na przykład sanocki Automet zaprezentował już drugą generację autobusów elektrycznych Mini City Electric. Uwagę przyciągały autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jakie pokazały Autosan oraz Solaris. W tym perspektywicznym segmencie w ciągu najbliższych pięciu lat europejscy przewoźnicy zamówią ponad 1000 autobusów na wodór. A przypomnijmy, że do dziś jeździ ich po Starym Kontynencie niecałe 200 szt.

Bartłomiej Senko
 – National Sales Manager Autoglass

Autoglass® – Po raz pierwszy wzięliśmy udział w Targach pod brandem Autoglass® , do tej pory występowaliśmy, reprezentując markę NordGlass. Postawiliśmy sobie za cel, aby edukować naszych klientów na temat kalibracji systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Systemy bezpieczeństwa działają tylko wtedy, gdy doskonale współgrają „z pojazdem”. Owszem jesteśmy liderem w naprawie i wymianie szyb samochodowych, ale wykonujemy także kalibrację systemów ADAS, posiadając najwięcej urządzeń do kalibracji i największe doświadczenie w zakresie multimarek w Polsce. Dlatego w czasie trwania targów nasz specjalista w dziedzinie kalibracji, wykonał na żywo pokaz kalibracji kamer i radarów (ADAS) na szybie czołowej autobusu. Gościliśmy także przedstawicieli firmy AGC, z którymi między innymi współpracujemy nad nowymi technologami. Jedną z nich jest „JACK” – urządzenie, które wykrywa, diagnozuje i powiadamia w czasie rzeczywistym o wszystkich uszkodzeniach szyb we flocie. Uczestnicy targów, którzy przybyli na stoisko Autoglass® mieli okazję zobaczyć na żywo skuteczność urządzenia, które stanowi bardzo proste rozwiązanie zmniejszające wydatki, związane z uszkodzeniem szyb.

Jedną z najciekawszych ekspozycji podczas Targów Transexpo miał sanocki Autosan prezentujący pojazdy wyłącznie z napędem alternatywnym. Nowością był pierwszy w historii marki autobus z wodorowymi ogniwami paliwowymi – Sancity 12 LFH. Do napędu wykorzystywany jest kanadyjski silnik elektryczny TM4 o mocy do 253 kW pobierający energię z litowo-tytanowych (Li4Ti5O12) akumulatorów trakcyjnych LTO Impact o pojemności do 45 kWh. Do tego w pojeździe znajduje się ogniwo wodorowe o mocy 70 kW. Wodór zasilający ogniwo magazynowany jest w czterech butlach kompozytowych o pojemości 320 dm3 każda. Na targach Transexpo swoją premierę miał Autosan Sancity 18LF LNG w barwach warszawskiego przewoźnika. To pierwszy z 90 sztuk autobusów na skroplony metan, które sanocka marka dostarczy do stolicy w ramach kontraktu o wartości 166 mln zł. Dostawy mają odbywać się sukcesywnie począwszy od przełomu 2021/2022 roku. Sancity 18LF LNG może przewozić 120 pasażerów w tym 36 na miejscach siedzących.

Przypomnijmy, że w Warszawie jeździ już 35 autobusów zasilanych skroplonym metanem. Pojazdy te dostarczyła w 2015 roku firma Solbus.
Równie obszerne stoisko miała firma Solaris, należąca od kilku lat do hiszpańskiego koncernu CAF. Solaris przedstawił swoją ofertę autobusów elektrycznych, skupiając się na premierowym modelu Urbino 9 LE. Zależnie od wersji może on przewozić od 60 do 73 pasażerów. Do jego napędu służy silnik elektryczny o mocy 220 kW pobierający energię z akumulatorów trakcyjnych o maksymalnej pojemności 350 kWh. Autobus nie wszedł jeszcze do produkcji, a już zamówiono w Polsce dwa egzemplarze tego pojazdu. Marka sprzedała w 2020 roku 1560 pojazdów, a rok wcześniej 1487. Polska jest dla firmy Solaris najważniejszym rynkiem zbytu, przebijając m.in. Niemcy i Włochy. W naszym kraju w 2020 roku sprzedano 365 autobusów tej marki, co przekłada się na kontrolowanie 53% rynku. Producent sprzedał też jeden autobus napędzany wodorem, który kupiło miasto Konin. Firma odnotowała w ubiegłym, pandemicznym roku znaczący wzrost przychodów. Konkretnie 725 mln euro w 2020, względem 638 mln euro za 2019 rok. Wyjątkowo wzrosła szczególnie sprzedaż autobusów elektrycznych firmy Solaris – 182% wzrostu względem 2019. W 2020 sprzedano aż 457 pojazdów tego typu, czyli o 296 pojazdów więcej niż w roku poprzednim. Trend ten utrzymuje się równomiernie w całej Europie, osiągając wynik ponad 2000 pojazdów elektrycznych funkcjonujących w europejskim transporcie zbiorowym.

Kielce były miejscem polskiej prezentacji autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12E oraz zbudowanych na bazie modelu TGE. Pierwszy z nich to klasyczny miejski autobus niskopodłogowy o długości 12,2 metra, wyposażony w silnik elektryczny o mocy 240 kW i akumulatory trakcyjne o pojemności 480 kWh, które zapewniają mu realny zasięg 200–270 km. Rozwiązaniem dla ciaśniejszych centrów miast i na trasy o niewielkim obciążeniu jest premierowy MAN eTGE City zabudowany w firmie Mercus. Silnik elektryczny i zestaw baterii trakcyjnych jest ten sam co w modelach dostawczych, a więc jest to jednostka o mocy 100 kW korzystająca z energii zmagazynowanej w akumulatorach o pojemności 36 kWh. Realny jest więc zasięg ok. 100 km. Model ten może przewieźć do 22 pasażerów, w tym 9 na miejscach siedzących.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się ekspozycja nowej, ale ambitnej polskiej marki autobusów, czyli Pilea, która rozwijana jest przez spółkę ARPe-Vehicles Sp. z o.o. z Solca Kujawskiego. Firma zamierza skupić się wyłącznie na produkcji autobusów elektrycznych i z ogniwami paliwowymi. Prototyp autobusu pokazano pod koniec 2018 roku, a w tym roku pierwsze pojazdy miejskie i szkolne trafiły w ręce klientów. Wyróżnikiem autobusów Pilea jest nietypowa konstrukcja i niska podłoga na całej długości autobusów, bez stopni poprzecznych w konstrukcjach mini i midi. Baterie rozłożono w nim płasko pod podłogą, a nie w dachu czy na tylnym zwisie jak u rywali. W efekcie Pilea nie wymaga aż takich wzmocnień w konstrukcji nadwozia, dzięki temu jest lżejsza niż konkurenci. Oznacza to, że autobus może przewieźć więcej pasażerów. I tak np. premierowa Pilea 10e długości 10 metrów ma możliwość przewożenia 85 pasażerów, czyli tylu, ile elektryczne autobusy długości 12 metrów konkurencji. Producent już planuje w poszerzenia gamy o autobusy 12-metrowe Pilea 12e oraz modele wyposażone w ogniwa paliwowe.

Bardzo ciekawy i perspektywiczny projekt bezemisyjnych pojazdów transportu zbiorowego realizuje firma Bless z Gliwic. Firma zamierza oferować wyłącznie pojazdy autonomiczne wykorzystujące własne technologie sterowania i autonomię na poziomie 4 wg SAE. Na razie nowe rozwiązania testowane są na już istniejącym pojeździe EZ10 francuskiej firmy Easy Mile, ale jak przekonuje gliwicka spółka, technologia autonomiczna zamontowana w tym pojeździe opracowana jest w całości w Polsce. Bless planuje wprowadzić model własnej konstrukcji już za dwa lata, współpracując z doświadczonymi producentami i projektantami.

Tradycyjnie przyznano specjalne nagrody Targów Transexpo. W kategorii Autobusy wyróżnienia otrzymały firmy Solaris Bus &Coach za model Urbino 9 LE electric, ARP e-Vehicles za autobus Pilea 10 oraz Autosan za wodorowy model Sancity 12 LFH. Medale targów otrzymały MAN Truck & Bus Polska za Lion`s City E oraz Solaris za model wodorowy Urbino 12 hydrogen.

Przemysław Dobrosawski

Przeczytaj również
Popularne