Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

MINI: Firmowa przyjemność z jazdy

Michał Hutyra: MINI jest marką, która nie kojarzy się z autami firmowymi, lecz przede wszystkim z własnym, niepowtarzalnym stylem. W jaki sposób przyciągacie klientów biznesowych?

Rafał Znyk: MINI to jedna z marek-symboli współczesnej motoryzacji. Przez lata samochody MINI tworzyły historię, zachowując przy tym swój niepowtarzalny charakter. Jesteśmy wierni tej tradycji. Nie sposób pomylić naszych samochodów z żadną inną marką, a wszystkie modele nawiązują swoim wyglądem i charakterem do klasycznego Mini. No i oczywiście współczesne MINI wciąż prowadzi się jak MINI. Frajda z jazdy jest na stałe wpisana w nasze DNA.

Ta wyjątkowość to nasza przewaga konkurencyjna, także wśród klientów biznesowych. Większość firm lub przedsiębiorców korzysta z popularnych aut klasy kompakt. Jednak czy standardowe samochody powodują uśmiech za każdym razem, kiedy siadamy za kierownicą? Czy przy wciśnięciu pedału gazu lub przy pokonywaniu zakrętu czujemy frajdę? MINI takie emocje gwarantuje. Łączy w sobie wygodę, niezawodność i wszechstronność marki premium, ale do tego zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy – wie to każdy, kto miał okazję je prowadzić. Co więcej, MINI jest konkurencyjne cenowo. Dzięki wysokim wartościom rezydualnym, jakie mają wszystkie modele MINI, miesięczne koszty utrzymania są porównywalne z samochodami popularnych marek.

Mówi się, że samochód firmowy sprzedaje cena, a przecież MINI nie należy do tanich. Co zadecydowało o zeszłorocznym sukcesie sprzedażowym Waszej marki?

W 2016 MINI było najszybciej rozwijającą się marką na polskim rynku spośród marek, które sprzedały powyżej tysiąca samochodów. Możemy pochwalić się wzrostem na poziomie 38,6%. Osiągniecie tego wyniku nie byłoby możliwe bez oferty przeznaczonej dla klientów flotowych. Wbrew pozorom, modele biznesowe MINI mogą być konkurencyjne cenowo. Utrzymanie MINI Clubman – przestronnego 6-drzwiowego kombi, miesięcznie kosztuje zbliżoną kwotę, co popularnego kombi czy kompaktu. W ofercie wynajmu długoterminowego – z pełnym serwisem – wynosi zaledwie 1150 zł netto miesięcznie. Samo finansowanie można ograniczyć do kwoty zdecydowanie poniżej tysiąca złotych miesięcznie.

Dodam, że każde MINI wyposażone jest standardowo w pakiet serwisowy, który zapewnia bezpłatne wykonanie przeglądów okresowych przez pięć lat. Dziś sieć serwisowa MINI to 23 punkty na terenie całego kraju.

Obecnie MINI to całkiem szeroka oferta modelowa. Countryman, Clubman, które modele cieszą największą popularnością wśród klientów instytucjonalnych?

W ostatnich latach najlepiej sprzedającym się modelem był MINI Countryman, głównie za sprawą bardzo popularnych w Polsce mikroprzedsiębiorstw i wolnych zawodów. Podobny trend obserwujemy również na świecie, gdzie Countryman jest bestsellerem, ze sprzedażą na poziomie ponad pół miliona egzemplarzy. To model, który cieszy się szczególną popularnością, ponieważ oprócz fantastycznych właściwości jezdnych na asfalcie pozwala także na odrobinę szaleństwa po bezdrożach. Jego cechą charakterystyczną jest także wysoka pozycja za kierownicą i duży prześwit.

Natomiast wśród klientów flotowych największą popularnością cieszy się MINI Clubman. Model ten jest najchętniej wybierany przez duże firmy ze względu na jego funkcjonalność. Pod tym względem wpisuje się w oczekiwania najbardziej wymagających klientów i z powodzeniem konkuruje z popularnymi kompaktami na polskim rynku. Duża ilość miejsca w środku, pojemny bagażnik, jakość segmentu premium, najnowsze rozwiązania technologiczne i konkurencyjna – w stosunku do aut popularnych ‒ wartość użytkowania to elementy, które sprawiają, że MINI staje się coraz popularniejsze wśród przedsiębiorców.

Niemal każdy koncern ma obecnie własne albo dedykowane finansowanie. W jaki sposób klienci MINI najczęściej finansują swoje zakupy?

Przedsiębiorcy z sektora MŚP, w tym także klienci flotowi, najchętniej wybierają klasyczny leasing operacyjny. Ciekawostką natomiast jest, że drugi rok z rzędu obserwujemy wyraźny, dwucyfrowy wzrost zainteresowania produktami leasingowymi z wysoką wartością rezydualną. Tym samym, polska przedsiębiorczość wpisuje się w globalne trendy i coraz częściej wybiera „użytkowanie i wykorzystywanie” samochodów, a nie ich posiadanie. W ofercie Comfort Lease, która opiera się właśnie na leasingu z wysoką wartością rezydualną, miesięczna rata dla wspomnianego wcześniej MINI Clubman to koszt na poziomie 750 zł netto. Takie rozwiązanie stosowane jest zazwyczaj przez duże firmy. Podstawowym powodem są wysokie wartości wykupu MINI, które sprawiają, że raty miesięczne są konkurencyjne, nawet jeżeli porównamy je z kosztem miesięcznym większych modeli z segmentu samochodów popularnych.

[caption id="attachment_36245" align="alignleft" width="300"]MINI Countryman MINI Countryman[/caption]

Mini wydaje się być marką z wysokim współczynnikiem lojalności. Bardziej liczycie na klientów powracających czy tych zupełnie nowych? Którym markom najbardziej zagrażacie?

Biorąc pod uwagę fakt, że MINI Clubman debiutował niewiele ponad rok temu, a wraz z nową generacją MINI Countryman po raz pierwszy wkraczamy w segment SUV-ów, nasza strategia opiera się na zdobywaniu rynku. W 2016 roku w Polsce sprzedało się prawie pół miliona nowych samochodów, a rynek wciąż rośnie. Zeszłoroczny sukces sprzedażowy samochodów MINI, których zarejestrowano w Polsce 1573 egzemplarze, pokazał, że jest na nim miejsce dla nas.

Paleta modelowa naszej marki jest naprawdę szeroka – oprócz klasycznych hatchbacków, dostępnych zarówno w wariancie 3-, jak i 5-drzwiowym, oferujemy stylowe Cabrio, które pozwala poczuć gokartową frajdę podczas jazdy z otwartym dachem. Z kolei dla osób potrzebujących więcej przestrzeni mamy wspomnianego wcześniej Clubmana oraz pierwszy w historii marki SUV ‒ MINI Countryman. Dzięki temu możemy śmiało proponować nasze produkty zarówno klientom, którzy dziś podróżują markami premium, jak i tym korzystającym z marek popularnych. Wśród klientów flotowych najszybciej rozwija się segment premium i tzw. sub-premium. Właśnie w tych obszarach mamy szanse zaistnieć najmocniej. MINI to jakość i wrażenia z jazdy premium za koszty użytkowania marek popularnych.

Powiedział Pan, że samochody MINI cenione są za temperament i właściwości jezdne. Za co jeszcze może polubić MINI klient instytucjonalny?

MINI oferuje swoim klientom szereg udogodnień wpływających na komfort i wrażenia z jazdy, np. możliwość zmiany trybu, w jakim prowadzimy pojazd, wyświetlacz head-up czy dotykowy ekran pozwalający na obsługę nawigacji, multimediów i innych elementów pojazdu. Technologia pomaga w codziennym prowadzeniu, a nowoczesne systemy wspomagające kierowcę realnie wpływają na bezpieczeństwo. Ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem z funkcją hamowania, aktywny regulator prędkości na bazie kamery, ostrzeganie przed pieszymi z funkcją hamowania czy asystent parkowania to tylko część z opcji, jakie są dostępne w MINI. Klienci bardzo sobie cenią także MINI Connected, który pomaga im zaplanować podróż. System określa nie tylko długość planowanej podróży, ale także informuje, kiedy należy ją rozpocząć, aby dotrzeć na miejsce o wyznaczonej godzinie. Patrząc z perspektywy klientów korporacyjnych, ważne są też wyjątkowo szerokie możliwości personalizacji samochodu – wiele firm wykorzystuje charakterystyczny i bardzo łatwo rozpoznawalny styl MINI jako element budowy swojego wizerunku. Klienci zwracają też uwagę na liczne wersje silnikowe – od oszczędnych diesli po sportowy wariant John Cooper Works, a nowy MINI Countryman już niebawem będzie dostępny także w wersji hybrydowej.

Czy wersja z napędem hybrydowym w naszych realiach rynkowych będzie cieszyć się zainteresowaniem klientów?

Pierwszy w historii MINI samochód z napędem typu plug-in hybrid zostanie zaprezentowany polskim klientom podczas tegorocznej edycji Poznań Motor Show. Będzie to pokaz przedpremierowy, dlatego już teraz gorąco zachęcam do odwiedzenia stoiska MINI.

MINI Cooper S E Countryman ALL4, bo tak będzie się nazywał hybrydowy model, będzie mógł przejechać do 40 km, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. W tym trybie jego prędkość maksymalna zostanie ograniczona do 130 km/h, co w zupełności wystarczy w codziennej eksploatacji. To samochód doskonale wpisujący się w obecne trendy. Podczas eksploatacji zużywa średnio 2,1 l na 100 km, a emisja spalin sięga zaledwie 49g CO2 na km. Warto jednocześnie podkreślić, że będzie to hybryda w stylu prawdziwego MINI ‒ jej moc to aż 224 KM. Silnik spalinowy zasila przedni napęd, a silnik elektryczny tylną oś. Jest to rozwiązanie stosowane w najbardziej zaawansowanych modelach Grupy BMW.

Czy wprowadzanie do oferty kolejnych odmian samochodów MINI nie będzie powodem kanibalizacji tych istniejących?

MINI pozostaje wierne swojemu charakterowi od 57 lat. Frajda z prowadzenia w każdych warunkach i maksymalne wykorzystanie przestrzeni to dziedzictwo, które zobowiązuje. Mimo że kolejne modele MINI rosną, w tym także klasyczne MINI hatch, wciąż zachowują swój charakter. Szeroka oferta modelowa pozwala nam odpowiadać na różne potrzeby klientów, przy czym każdy model jest inny i jedyny w swoim rodzaju.

Już od dawna MINI to szeroka paleta produktów, od małych hatchbacków, przez kabriolety, kompakty klasyczne i kombi aż po najnowszego SUV-a. Dodam tylko, że w szerokiej palecie sportowych modeli John Cooper Works, dostępnych także już w tym roku dla MINI Countryman, po raz pierwszy w historii dostępny będzie model plug-in hybrid.

W najbliższych latach marka MINI zaskoczy swoich klientów jeszcze nie raz.

Przeczytaj również
Popularne