Samochody elektryczne to tylko element całej układanki w osiągnięcia neutralności węglowej. Teraz czas na fabryki. Nissan testuje technologię, w której będzie produkował prąd z roślin. Oczywiście na potrzeby produkcji zeroemisyjnych pojazdów.
W zakładach Nissana w Tochigi w Japonii rozpoczęły się testy stacjonarnego systemu produkcji energii zasilanego bioetanolem. W 2016 roku Nissan stał się pierwszym producentem samochodów na świecie, który opracował pojazd napędzany stałotlenkowym ogniwem paliwowym (SOFC) na bioetanol. Obecnie Nissan korzysta z doświadczeń zdobytych podczas opracowywania technologii SOFC na potrzeby stacjonarnych systemów produkcji energii.
Stacjonarny system produkcji energii będzie zasilany bioetanolem produkowanym z sorgo. Choć bioetanol z sorgo emituje CO2 podczas produkcji energii w SOFC, gaz ten jest pochłaniany z atmosfery w procesie wzrostu sorgo, co przyczynia się do osiągnięcia neutralności cyklu pod względem emisji dwutlenku węgla. Wzrost emisji CO2 jest skutecznie redukowany do zera. I kółko się zamyka. Przynajmniej w teorii.
A z czego powstaje nowe biopaliwo? Z jednorocznej rośliny zielnej z rodziny traw, która charakteryzuje się szybkim wzrostem i umożliwia zbiory po około 3 miesiącach. Odpowiednie warunki uprawy pozwalają na wielokrotne zbiory w ciągu roku. Ze względu na zdolność przystosowania się do zimnych i suchych regionów roślina może być uprawiana w wielu regionach i na różnych glebach. Łodyga jest wykorzystywana jako surowiec do produkcji etanolu, a jadalną częścią rośliny jest ziarno. Oznacza to, że produkcja biopaliw nie stanowi konkurencji dla produkcji żywności.
Co ciekawe pozostałości łodyg po prasowaniu mogą być również wykorzystywane do produkcji energii z biomasy.
W procesie odchodzenia od silników spalinowych na rzecz pojazdów elektrycznych zachodzą poważne zmiany. Nissan bada możliwości rozwoju technologicznego w nowych obszarach, a wytwarzanie energii w technologii SOFC jest jedną z naszych mocnych stron. Będziemy nadal promować elektryfikację i dążenie do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla dzięki unikalnym, innowacyjnym technologiom Nissana – mówi Kazuhiko Murata, wiceprezes ds. inżynierii produkcji i rozwoju układów napędowych w Nissan Motor.
Nissan chce osiągnąć neutralność węglową we wszystkich swoich zakładach oraz w całym cyklu życia produktów do roku 2050. I choć dzisiaj wiele technologii na pierwszy rzut oka wydaje się nierealnych, testy trwają i co więcej, są obiecujące.
Celem jest pełna elektryfikacja urządzeń produkcyjnych do 2050 r., co wiąże się z wprowadzeniem innowacyjnych technologii produkcji i zmniejszeniem zużycia energii. Aby osiągnąć neutralność węglową w zakładach produkcyjnych, cała zużywana energia elektryczna będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii lub będzie wytwarzana na miejscu przy użyciu ogniw paliwowych wykorzystujących paliwa alternatywne.