Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Przegląd zawieszenia po zimie

Wraz ze zbliżającą się wiosną warto pomyśleć o gruntownym przeglądzie wszystkich elementów naszego pojazdu. Nie tylko dlatego, że mogą być brudne, ale przede wszystkim dlatego, że mogły ulec uszkodzeniu, a nawet zniszczeniu.

- Dokładny przegląd naszego samochodu po okresie zimowym nie tylko przedłuży jego żywotność, ale również przyczyni się do tego, że będziemy mogli komfortowo i bezpiecznie jeździć nim przez cały rok. Warto również dobrze umyć nasz pojazd, a przede wszystkim podwozie. To na jego elementach zbierają się nieczystości z dróg, takie jak sól, błoto i drobne kamyki czy piach - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Allegro_Przeglad_zawieszenia_po_zimie3

Kontrola zawieszenia - częściej niż raz do roku

Zawieszenie samochodu składa się z wielu ściśle powiązanych ze sobą elementów. Należy więc je traktować kompleksowo. Zaniedbanie w jednej sferze spowoduje uszkodzenia kolejnych podzespołów, a tym samym zwiększa koszty naprawy samochodu i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Przy okazji zmiany opon z zimowych na letnie warto więc sprawdzić stan zawieszenia w naszym pojeździe. Zima w tym roku rozpieszczała kierowców, ale niskie temperatury i wysoka wilgotność powietrza mogły spowodować szybsze zużycie gumowych łączników lub osłon przegubów. Nie można również zapominać o skontrolowaniu sprężyn. Popękane są niebezpieczne.

- Niesprawne amortyzatory znacząco wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nie można dokładnie określić, jak długo dany amortyzator będzie spełniał swoją rolę, ale biorąc pod uwagę stan naszych dróg będzie to dystans na poziomie około 80 tys. km. Specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem radzą, aby kontrolować sprawność amortyzatorów co około 20 tys. km. W przypadku gdy spadnie ona do 30 proc. lub różnica pomiędzy poszczególnymi amortyzatorami wyniesie 15 proc. należy je wymienić - wyjaśnia Robert Krotoski - Niesprawny amortyzator znacznie wydłuża drogę hamowania, samochód jest niestabilny na zakrętach i w trakcie manewrów omijania, a do tego istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu - dodaje.

Badania pokazały, że różnica w drodze hamowania z prędkości 80 km/h, pomiędzy pojazdem wyposażonym w amortyzatory sprawne w 100 proc., a pojazdem wyposażonym w amortyzatory sprawne w 50 proc. wynosi ponad 14 proc. dla modeli wyposażonych w system ABS i ponad 4 proc. dla modeli bez systemu ABS.

Koszty wymiany całych części składowych w zawieszeniu nie są niskie, warto jednak pamiętać, że nie zawsze jest potrzebna wymiana całości. Często w wahaczach wystarczy wymienić tylko tuleje. Przykładowo, gdy cena tego pierwszego wynosi około 400 zł, to sama tuleja może kosztować około 32 zł za sztukę. Niestety w niektórych modelach są one montowane na stałe. W takim przypadku można poszukać dobrej jakości zamienników.

Jak samodzielnie sprawdzić amortyzatory?

- Jeżeli chodzi o zachowaniem się samochodu podczas jazdy, warto wspomnieć o tak zwanym "trójkącie bezpieczeństwa". Jest to układ trzech najważniejszych elementów, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo. Są nimi opony, amortyzatory i hamulce. O ile w łatwy sposób każdy kierowca jest sobie w stanie wyobrazić czym grozi jazda ze zużytymi oponami lub niesprawnymi hamulcami, to wielu z nich przyznaje, że nie wie, w jaki sposób amortyzator wpływa na ich bezpieczeństwo - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Prostym sprawdzeniem stanu naszych amortyzatorów jest ocena zdolności tłumienia przez nich wstrząsów. Wystarczy rozkołysać nadwozie. Jeżeli samochód zakołysze się więcej niż dwa razy będzie to znak ostrzegawczy. Wtedy lepiej udać się do specjalisty, który wykona profesjonalny test i oceni sprawność naszych amortyzatorów na podstawie obliczeń komputera.

Nie tylko zawieszenie

Bardzo ważnym elementem, który należy sprawdzić po zimie, jest układ hamulcowy. Również on jest podatny na uszkodzenia w czasie niskich temperatur, kiedy drogi pokryte są dużą warstwą brudu i soli. Należy więc skontrolować stan przewodów hamulcowych, czy nie skorodowały tłoczki klocków hamulcowych i czy te ostatnie nie są już nadmiernie zużyte.

Pod maską należy sprawdzić stan płynu hamulcowego i chłodniczego. Warto również ocenić pracę całego układu chłodzenia.

Jeżeli w trakcie zimy nie było potrzeby wymieniać akumulatora, to na wiosnę należy sprawdzić jego sprawność, gęstość elektrolitu i czy nie jest uszkodzony mechanicznie.

Sprawność akumulatora należy badać regularnie. Najtańsze testery można nabyć już za niecałe 20 zł. Diodowy wskaźnik pokazuje stan naładowania akumulatora, a przy jego pomocy można również monitorować napięcie alternatora. Wystarczy to urządzenie umieścić w gnieździe zapalniczki i obserwować wskazania. Natomiast do gęstości elektrolitu należy użyć specjalnego testera. Ceny takich urządzeń zaczynają się od około 10 zł.
Allegro.pl

Przeczytaj również
Popularne