Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Na skrzyżowaniu technologii i bezpieczeństwa

2014 08 29 systemy bezHistoria motoryzacji pisana jest zachwytem kierowców, wysiłkiem inżynierów i milionami litrów paliwa. Pojawienie się samochodów na drogach podniosło standard życia, jednak rozwój motoryzacji ma też swoją ciemną stronę. Według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), w 2013 roku na świecie w wyniku wypadków drogowych zginęło około 1,24 miliona osób, a kolejne od 20 do 50 milionów to ranni uczestnicy wypadków. Jednym z głównych celów osób związanych z motoryzacją stało się poprawienie bezpieczeństwa na drodze. Prace odbywają się na różnych poziomach, od budowania odpowiedniej, bezpiecznej i bezkolizyjnej infrastruktury drogowej po kształtowanie świadomych uczestników ruchu drogowego. Ważnym elementem tych prac są działania zmierzające do poprawy właściwości pojazdów tak, by były one bezpieczne dla podróżujących w nich osób, a także podnosiły bezpieczeństwo uczestników zdarzeń drogowych. Występujące w samochodzie układy bezpieczeństwa podzielone zostały na dwa rodzaje. 1. Układ bezpieczeństwa biernego – jego zadaniem jest niwelowanie skutków kolizji lub wypadku drogowego wszystkich jego uczestników. Lista elementów tego układu ciągle się rozwija i udoskonala. Układ ten obejmuje min.: 2014 08 29 systemy bez1- nadwozie pojazdu - ze szczególnym uwzględnieniem materiałów, z których jest wykonane, wzmocnień bocznych i stref zgniotu. Strefa pasażerska posiada szczególne wzmocnienia, tzw. klatkę bezpieczeństwa, zabezpieczającą przed możliwością zgniecenia pasażerów w trakcie zderzenia. - kształt nadwozia chroniący uczestników na zewnątrz pojazdu - nieostry kształt pojazdu, łamane lusterka w przegubach. 2014 08 29 systemy bez2- poduszki bezpieczeństwa – pierwszy raz pojawiły się Europie w 1981 roku. Ich zadaniem jest zamortyzowanie uderzenia kierowcy, pasażerów o element samochodu. Od dwóch lat w myśl zasady, że pojazd ma chronić wszystkich uczestników wypadku, montowane są w samochodach poduszki, których zadaniem jest ochrona pieszych. - pasy bezpieczeństwa – ich zadaniem jest utrzymanie w fotelu kierowcy i pasażerów, w momencie gwałtownego hamowania lub zderzenia. Istotne jest prawidłowe zapięcie pasów, gwarantujące utrzymacie ciężaru ciała i minimalizujące obrażenia. 2. Układ bezpieczeństwa czynnego – to wszystkie urządzenia i systemy znajdujące się w samochodzie, które pozwalają kierowcy na uniknięcie wypadku. Ich zadaniem jest wspomaganie kierowcy, a czasami także naprawianie jego błędów. Zanim dojdzie do sytuacji, w której samochód będzie prowadził się sam, warto zapoznać się z najważniejszymi systemami, które mają nam pomóc w bezpiecznym poruszaniu się po drogach: ABS – z ang. Antilock Brake System – zadaniem tego systemu jest zapobieganie blokowania się kół podczas hamowania. Dzięki temu unikamy ściągania samochodu na bok i utrzymujemy pełną sterowalność. W przypadku hamowania awaryjnego powinniśmy maksymalnie mocno kopnąć w pedał hamulca oraz sprzęgła i trzymać mocno wciśnięte pedały aż do zatrzymania. 2014 08 29 systemy bez3ESP – z ang. Electronic Stability Program – system ten stabilizuje tor jazdy podczas pokonywania zakrętów. W przypadku uślizgu któregoś z kół, przyhamowuje je tak, by utrzymać tor jazdy.     2014 08 29 systemy bez4ACC – z ang. Adaptive Cruise Control – system ten może być wykorzystywany na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Współpracuje z tempomatem. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej, bezpiecznej odległości między poruszającymi się samochodami. W razie potrzeby system ten może zahamować tak, by utrzymać dystans przed jadącym pojazdem. DAA – z ang. Driver Activity Assistant – kolejny system pomagający kierowcy. Ten wykrywa zmęczenie kierowcy, analizując jego styl jazdy. „Wyścig inżynierów trwa. Priorytetem jest bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. My, jako jego uczestnicy, musimy być świadomi zagrożeń, ale i możliwości naszych pojazdów. Nie przeceniajmy ich, ale poświęćmy im czas, zapoznajmy się z systemami, nauczmy się z nich korzystać prawidłowo" - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Przeczytaj również
Popularne