Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo pieszych w okresie jesienno-zimowym?

odblaskowi-airboard-4previewmWakacje to zawsze czas gorszych statystyk jeśli chodzi o wypadki na naszych drogach – jest to głównie powodowane podróżami urlopowymi, alkoholem i fantazją, które przez przegrzanie słońcem uderzają do głowy niektórym kierowcom. Jednak ze zmianą pory roku wchodzimy w okres, w którym o wiele częściej uczestnikami zdarzeń w ruchu drogowym są piesi. Dzieci rozpoczęły rok szkolny, a więc częściej pojawiać się będą na ulicach, coraz szybciej robi się ciemno, a zwiększone nasilenie opadów atmosferycznych pogarsza widoczność. Jak zwiększyć bezpieczeństwo pieszych na drogach wiedzą organizatorzy akcji Odblaskowi.pl IMG_7650mZagrożenie niektórym może wydawać się abstrakcyjne – szczególnie dla osób mieszkających w miastach, gdy poruszają się wyłącznie po oświetlonych latarniami, neonami i witrynami chodnikach. Wystarczy jednak wyjechać na drogę poza zasięg latarni po zmroku lub wczesnym świtem, aby uświadomić sobie wagę problemu – tłumaczy Katarzyna Malisz, Koordynator akcji Odblaskowi.pl. Kierowca na nieoświetlonych przejściach dla pieszych, wiejskich poboczach, krętych drogach musi się mocno natrudzić, aby na czas dojrzeć pieszego. IMG_7825mPomysłodawcy akcji Odblaskowi.pl – którą prowadzą już trzeci rok – przekonują, że skutecznym narzędziem do poprawy widoczności pieszego lub rowerzysty na drodze jest posiadanie widocznego elementu odblaskowego. Fakty są jednoznaczne - idąc poboczem w ciemnym ubraniu człowiek jest widoczny z około 20 metrów. Jadący z prędkością 90km/h samochód pokonuje ten dystans w sekundę – to za mało na skuteczną reakcję hamowania. Element odblaskowy zwiększa tą odległość do 100-150m, a jeśli kierowca użyje długich świateł – nawet do 1000m. Dlatego celem akcji Odblaskowi.pl jest po pierwsze uświadamianie o zagrożeniu, po drugie rozdanie jak najwięcej opasek odblaskowych, a po trzecie – edukacja w zakresie dobrych praktyk dzieci oraz ich rodziców – wylicza Pani Katarzyna. IMG_7861mDziałalność edukacyjna jest tutaj bardzo ważna – opaska odblaskowa, którą już nawet odbierzemy nie będzie nam pomagała, gdy zostanie schowana do szafy. Kluczowe jest wyrobienie nawyków zgodnych z zasadami bezpieczeństwa na drodze – przede wszystkim „widzieć i być widocznym". Oprócz odblasków pomagają jasne ubrania, poruszać się należy – gdy nie ma chodnika – poboczem po lewej stronie drogi i bezwzględnie z niej schodzić, gdy nadjeżdża samochód. Wsparciem dla kampanii, która przybrała w tym roku zasięg ogólnopolski jest internetowa akademia dla najmłodszych (znajdziemy ją pod adresem: www.akademia.odblaskowi.pl). Bezpłatne opaski odblaskowe można odebrać na specjalnych stoiskach edukacyjnych, podczas wydarzeń akcji w 12 miastach w Polsce – to taki najbardziej realny przejaw dbania o bezpieczeństwo na drodze – tłumaczą organizatorzy – a także podstawowy przekaz akcji: „noś odblaski, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoje i najbliższych". Akcja zakrojona jest dosyć szeroko – oprócz miast, gdzie odbywają się wydarzenia, działania inicjowane są lokalnie. Do kampanii włączają się władze samorządowe – miasto Białystok, Gliwice, czy Knurów, a także grupy nieformalne, klasy czy całe szkoły. Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym wynikają głównie ze świadomości zagrożenia i bezpośrednich doświadczeń twórców akcji. Wartości te podzielają Partnerzy, którzy aktywnie włączają się do kampanii: Centra Handlowe Auchan, Eltrans sp. z o.o. Dealer Marki Hyundai , ZAK S.A. oraz Fortress Axalux. TVP Info Objęło patronat medialny nad akcją.

Przeczytaj również
Popularne