Trzecia generacja Citroëna C4 jest zarazem pierwszą dostępną również z napędem elektrycznym. Czy ten bezemisyjny kompakt ma sens?
Pierwsza generacja kompaktowego modelu C4 pojawiła się na rynku w 2004 roku. Produkcję drugiej generacji zakończono w Europie w roku 2017. Przez trzy lata rolę kompaktowego modelu Citroëna nieco na siłę pełnił w Europie C4 Cactus. W gamie nowego modelu nie zabrakło benzynowych i dieslowskich jednostek napędowych, ale wisienką na torcie jest wariant elektryczny noszący dodatkowe oznaczenie e-C4.
Samochód ma ciekawą terenowo-rekreacyjną stylistykę, ale poza dodatkowymi niebieskimi detalami na nadwoziu oraz oznaczeniami e-C4 jest on właściwie nie do odróżnienia od wersji spalinowych. Wnętrze ma bardziej stonowany styl niż nadwozie. Wyróżnikiem modelu C4 są duże i wygodne fotele. Jest tu przytulnie, mimo wszechobecnych szarych tworzyw, i bardziej ergonomicznie niż w innych modelach koncernu PSA. Koncern PSA powoli przestaje upychać obsługę wszystkiego,, co się da, w tablecie na środkowej konsoli. Powróciła klasyczna obsługa systemu klimatyzacji z użyciem pokręteł. Pomyślano o praktycznym miejscu na ładowarkę indukcyjną oraz montażu różnych typów wejść USB. Ciekawostką jest obecność specjalnej szuflady przed pasażerem, w której możemy schować tablet. Po jej wysunięciu możemy tablet wygodnie na niej osadzić.
Do napędu modelu e-C4 służy doskonale znany silnik elektrycznyo mocy 100 kW (136 KM), który pozyskuje energię z zestawu litowo-jonowych akumulatorów trakcyjnych o pojemności 45 kWh netto. Jednostka ta i zestaw baterii są wykorzystywane praktycznie we wszystkich osobowych modelach elektrycznych PSA. O ile w modelach segmentu B ten zestaw sprawdza się znakomicie, to w modelu kompaktowym jest już tylko akceptowalnym minimum. Model e-C4 ma 436 cm długości i jest ok. 100 kg cięższy niż np. Peugeot e-208 z tym samym silnikiem i akumulatorami. Z kierowcą waży już ponad 1600 kg. Model e-C4 oferuje niezłe, ale nie wybitne przyśpieszenia jak na model elektryczny. Samochód zestrojono komfortowo (zasługa amortyzatorów z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi PHC), a biorąc pod uwagę mocno wspomagany układ kierowniczy, elektryk Citroëna jest predysponowany raczej do spokojnej jazdy. Na tle segmentu Citroën wyróżnia się głównie uniwersalnością i komfortem podroży. Konkurencję dla tego modelu stanowią np. Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric oraz Volkswagen ID.3. Elektryczny wariant e-C4 kosztuje od 136,4 tys. zł, czyli więcej niż podstawowy Leaf i Volkswagen ID.3. Ten ostatni jest konstrukcją ciekawszą i pozwalającą wyraźniej poczuć zalety i nowoczesność aut elektrycznych.
|
|
Koszty przez 4 l./20 tys. rocznie (ubezpieczenie, energia, serwis) |
Spadek wartości RV w okresie 4 l./20 tys. rocznie |
Łączny koszt posiadania w zł |
Miesięczny koszt posiadania w zł |
1 |
Citroën e-C4 Live Pack |
24 956 |
68 529,2 |
93 485,2 |
1947,61 |
2 |
Hyundai IoniqElectric Premium |
31 252 |
96 544,8 |
127 796,8 |
2662,43 |
3 |
Nissan Leaf 40 kWh Visia |
23 266 |
58 728,6 |
81 994,6 |
1708,22 |
4 |
Nissan Leaf 62 kWh Acenta |
28834 |
78957,6 |
107791,6 |
2245,66 |
5 |
Volkswagen ID.3 45 kWh Pure |
25118 |
66 254,76 |
91 372,76 |
1903,60 |
6 |
Volkswagen ID.3 58 kWh Pro |
31 117 |
79 048,06 |
110 165,06 |
2295,11 |
|
Citroën e-C4 |
Hyundai Ioniq Electric |
Nissan Leaf 40 kWh |
Nissan Leaf e+ 62 kWh |
Volkswagen ID.3 45 kWh |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
4360/1800/1520/2670 |
4470/1820/1475/2700 |
4490/1788/1530/2700 |
4490/1788/1545/2700 |
4261/1809/1568/2765 |
Średnica zawracania między krawężnikami w m |
10,9 |
x |
10,6 |
11,0 |
10,2 |
Pojemność bagażnika w l |
380/1250 |
357/1417 |
0 |
420/1161 |
385/1267 |
Masa własna/dopuszczalna w kg |
1541/2000 |
1452/1970 |
1545/1995 |
1707/2140 |
1697/2240 |
Moc silnika w kW (maks. moment obr.) |
100/260 |
100/295 |
110/320 |
160/340 |
110/310 |
Pojemność akumulatorów w kWh netto / brutto |
50/45 |
40,4/38,3 |
40/36 |
62/56 |
48/45 |
Zasięg w km wg NEDC |
b.d. |
b.d. |
350 |
b.d. |
b.d. |
Zasięg w km wg WLTP |
350 |
311 |
270 |
385 |
349 |
Zasięg w km wg EVDB |
250 |
250 |
220 |
325 |
275 |
Zużycie energii na 100 km wg EVDB |
18, 0 |
15,30 |
16,40 |
17,2 |
16,4 |
Czas ładowania w godz. |
|||||
Ładowanie z gniazdka 230V 10A |
23h 15min |
19h 45min |
18h 30min |
28h 45min |
23h 15min |
Ładowarka o mocy 3,7 kW 16A |
14h 30min |
12h 15min |
11h 30min |
18h |
14h 30min |
Ładowarka o mocy 7,4 kW 230 V 32A |
7h 15min |
6h 15min |
11h 45min |
10h |
7h 30min |
Ładowarka o mocy 22 kW 32 A |
7h 15min / 5h (opcja 22kW) |
6h 15min |
11h 45min |
10h |
7h 30min |
Szybka ładowarka CCS o mocy 50 kW (10-80%) |
43min |
50min |
40min (CHAdeMO) |
62min |
44min |
Szybka ładowarka CCS o mocy 100 kW (10-80%) |
31min |
47min |
nd |
35min |
44min |
Maksymalna szybkość ładowania DC w kW |
99 |
44 |
46 |
100 |
50 |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
9,5 |
9,9 |
7,9 |
6,9 |
8,9 |
Prędkość maksymalna w km/h |
150 |
165 |
144 |
157 |
160 |
Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert |
57,4 |
51,9 |
60,5 |
57,7 |
59,5 |
Cennik w zł brutto |
136 400 |
174 900 |
123 900 |
157 600 |
136 890 |
Kto testował: Przeysław Dobrosławski
Co: Citroën e-C4 Shine
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 20–21.02.2021
Ile: 400 km
Wysoki komfort jazdy, uniwersalność, przytulne wnętrze, ciekawy wygląd.
Wysokie ceny w porównaniu z konkurencją, ledwie akceptowalny zasięg, zbyt podobny do wersji spalinowych.