Do 2030 roku Wibax zamierza przekonwertować większość swojej floty pojazdów na zelektryfikowane ciężarówki. Dlatego niezwykle ważna jest rozbudowa infrastruktury ładowania w całym kraju. Obecnie w Skelleftehamn znajduje się pierwszy w północnej Szwecji publiczny punkt ładowania dla transportu ciężkiego. Za inwestycją stoi Skellefteå Kraft we współpracy z podmiotami działającymi na rzecz wspierania i przyspieszania elektryfikacji transportu ciężkiego w regionie Skellefteå. Wszystko po to, aby więcej ciężkiego transportu mogło być zasilane energią odnawialną.
Rola regionu Skellefteå w rozwoju przemysłu w północnej Szwecji, w połączeniu ze znaczeniem elektryfikacji dla zmian klimatu, sprawia, że port Skellefteå, położony 18 km na zachód od Skellefteå, jest strategicznie odpowiednim miejscem do załadunku ciężkich pojazdów. W regionie istnieją Northvolt jako nowo powstała branża, Boliden jako historycznie ciężki przemysł na tym terenie, Scania jako dostawca pojazdów, Wibax jako firma transportowa, Gmina Skellefteå jako operator portu i nabywca usług transportu oraz Skellefteå Kraft jako dostawca urządzeń do ładowania i energii odnawialnej. Fredrik Jonsson, kierownik jednostki biznesowej E-mobility w Skellefteå Kraft, ocenia „Unikatową cechą tego przedsięwzięcia na rzecz szybkiego ładowania ciężkich pojazdów jest to, że podmioty z całego łańcucha wartości współpracują ze sobą w regionie, w którym koncentruje się elektryfikacja. Przejście na odnawialną energię elektryczną jako główne źródło energii ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonej transformacji społecznej. Dzięki energii odnawialnej możemy przyspieszyć transformację, między innymi poprzez zelektryfikowany transport i pojazdy”
Wszyscy w łańcuchu wartości są od siebie zależni, aby elektryfikacja ciężkich pojazdów stała się rzeczywistością. Producenci pojazdów muszą wiedzieć, że klienci chcą przesiąść się na pojazdy elektryczne. Firmy transportowe, jeśli inwestują w pojazdy elektryczne, chcą mieć pewność, że ich tabor będzie mógł być ładowany w strategicznych lokalizacjach bez zbędnych przestojów, a dostawca energii musi mieć pewność, że ładowanie będzie pożądane. Jessica Björkquist, odpowiedzialna za e-mobilność w Scanii Szwecja, wskazuje „Elektryfikacja postępuje szybko. Scania oferuje teraz elektryczne ciężarówki do zadań transportowych w mieście i regionie, w dalszej perspektywie też w ruchu dalekobieżnym. Kluczem do przejścia jest efektywna współpraca w całym łańcuchu wartości. Dzięki zwiększonemu dostępowi do szybkiego ładowania publicznego nasi klienci będą bezpieczniej przestawiać się na napęd elektryczny:.
Elektryfikacja musi przebiegać szybko, a wtedy kluczowe jest rozszerzenie możliwości ładowania. Ważny warunek udanej konwersji stanowi także wydajne ładowanie. Może to oznaczać na przykład, że samochody są ładowane w czasie załadunku lub rozładunku. Anders Thor, kierownik ds. komunikacji w Northvolt w Skandynawii, ocenia „Dla nas elektryfikacja sektora transportowego to nie tylko cel biznesowy, ale również sposób na opracowanie najbardziej ekologicznej baterii na świecie. Jeśli nadal mamy zmniejszać ślad węglowy naszych akumulatorów, cały nasz transport musi być jak najbardziej zrównoważony, a ten projekt jest ważnym krokiem w tym kierunku”.
Zakład jest częścią inwestycji Skellefteå Kraft w umożliwienie elektryfikacji transportu ciężkiego. W stację ładującą dla transportu ciężkiego zainwestowano łącznie 9,5 miliona SEK. Trzy ciężarówki będą mogły być ładowane jednocześnie z mocą 300 kW. Ładowarki Sicharge D dostarczyła firma Siemens. Przedsięwzięcie częściowo jest finansowane ze wsparcia inwestycji klimatycznych ze Szwedzkiej Agencji Ochrony Środowiska.
Fakty Elregion Norrland Elregion Norrland to współpraca firm Scania, Northvolt, Boliden AB, Wibax AB, Skellefteå Municipality i Skellefteå Kraft. Elregion Norrland zamierza wspierać elektryfikację transportu ciężkiego w regionie Skellefteå. Celem jest zelektryfikowanie znacznej części transportu przed 2025 rokiem, a pierwsze pojazdy wejdą do użytku przed końcem 2022 rokiem