Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Bener testy flotowe

Nissan LEAF zakończył najdłuższą i najbardziej złożoną podróż samochodu autonomicznego w Wielkiej Brytanii

nissan

Celem wspólnego projektu było zbadanie jak nowe technologie mogą przyłożyć się do tego, by systemy pojazdów autonomicznych reagowały w sposób naturalny i zbliżony do ludzkiego

Brytyjski zespół projektu osiągnął ważny kamień milowy, którym jest zakończenie Grand Drive („wielkiej jazdy”), czyli autonomicznej 230‑milowej podróży przez Wielką Brytanię

 

Test zakończony!

Trasę Grand Drive wyznaczono tak, by uwzględnić specyfikę brytyjskiej sieci drogowej ze skomplikowanymi rondami oraz szybkimi drogami pozamiejskimi pozbawionymi oznakowania pionowego i poziomego, a nawet krawężników

W ramach realizowanego w Wielkiej Brytanii projektu badań nad technologiami przeznaczonymi do pojazdów autonomicznych zakończono z sukcesem 230‑milowy przejazd takiego pojazdu brytyjskimi drogami.

Projekt HumanDrive jest finansowany wspólnie przez rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Centrum Pojazdów Połączonych i Autonomicznych (Centre for Connected and Autonomous Vehicles — CCAV) i Innovate UK oraz dziewięciu innych partnerów konsorcjum. Całkowity budżet projektu wynosił 13,5 mln GBP.

W ramach projektu badawczego zakończono z powodzeniem dwie próby: 230-milową, autonomiczną podróż po brytyjskich drogach – „Grand Drive” – z wykorzystaniem zaawansowanej technologii pozycjonowania oraz testy na zamkniętych torach, w ramach których badano jazdę podobną do ludzkiej z wykorzystaniem nauki maszynowej w celu poprawy wrażeń użytkowników.

Jako samochody testowe wykorzystano Nissany LEAF wyposażone w moduł GPS, radar, LIDAR i kamery, czyli technologie pozwalające odbierać otaczający świat. Na podstawie tak zbieranych danych system może podejmować decyzje dotyczące poruszania się po drogach i omijania przeszkód na trasie podróży.

 

Szczegóły Grand Drive

Pierwszym elementem projektu była „wielka jazda” z Cranfield w Bedfordshire do Sunderland. Przejazd ten był zwieńczeniem 30‑miesięcznej pracy konsorcjum HumanDrive, czyli zespołu partnerów współpracujących pod kierunkiem inżynierów Nissana z Wielkiej Brytanii.

Jednym z kluczowych aspektów projektu było opracowanie zaawansowanego systemu sterowania pojazdem autonomicznym. W miarę postępu i upowszechniania się łączności z Internetem oraz rozwiązań autonomicznych konieczne jest opracowanie zaawansowanych systemów jazdy autonomicznej dających klientom poczucie komfortu oraz zapewniających im znajome wrażenia.

W trakcie 230‑milowej podróży wyciągnięte z badań wnioski zastosowano w praktyce, w różnych scenariuszach jazdy drogami pozamiejskimi z minimalnym oznakowaniem lub całkowicie go pozbawionymi, przez skrzyżowania i ronda, a także autostradami. Technologia autonomiczna była wykorzystywana przy zmianie pasów ruchu, włączaniu się do ruchu oraz zatrzymywaniu się i ruszaniu.

Projekt HumanDrive umożliwił nam opracowanie autonomicznego pojazdu, który poradził sobie ze specyficznymi dla tej części świata wyzwaniami spotykanymi na brytyjskich drogach, takimi jak skomplikowane ronda i szybkie drogi podmiejskie bez oznakowania pionowego i poziomego, a nawet krawężników.

Bob Bateman,
kierownik projektu w europejskim Centrum Technicznym Nissana

Grand Drive była zwieńczeniem wspólnej pracy członków brytyjskiego konsorcjum, którzy postanowili zbadać jak jazda autonomiczna może naśladować naturalny, „ludzki” styl prowadzenia samochodu.

 

HumanDrive i uczenie maszynowe

W drugiej części projektu analizowano jak uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja mogą ulepszyć doświadczenie użytkownika i podnieść komfort jazdy pasażerów pojazdów autonomicznych i podłączonych do Internetu. Pojazdy testowe, sprawdzane na prywatnych torach, były wyposażone także w systemy sztucznej inteligencji umożliwiające uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym, opracowane przez należącą do konsorcjum firmę Hitachi Europe Ltd. Analiza wcześniejszych scenariuszy drogowych i wyników testów różnych rozwiązań umożliwia zbudowanie zbioru danych i wykorzystanie wniosków z takich doświadczeń w podobnych sytuacjach w przyszłości, aby wytyczyć bezpieczną trasę omijającą przeszkodę.

Technologie te poddano rygorystycznym testom i dopracowywano na różne sposoby, w tym w symulacjach, z wykorzystaniem techniki Hardware-in-the-loop oraz na prywatnych torach doświadczalnych.

Bezpieczne ukończenie najdłuższej autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii jest niesamowitym osiągnięciem Nissana i konsorcjum HumanDrive, a także ogromnym krokiem w kierunku wprowadzenia na brytyjskie drogi samochodów bez kierowców.
Projekt ten jest doskonałym przykładem na to, jak przemysł motoryzacyjny we współpracy z rządem może przysłużyć się do rozwoju technologii korzystnych dla mobilności ludzi, jednocześnie przyczyniając się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Nadhim Zahawi,
Parlamentarny podsekretarz stanu w Departamencie Strategii Biznesu, Energii i Przemysłu

 

 

Wielka Brytania szybko staje się liderem w dziedzinie inteligentnej i zautomatyzowanej technologii zarządzania pojazdami i ruchem drogowym, w ogromnym sektorze globalnym, który ma stworzyć tysiące miejsc pracy.
Nasza przyszłość mobilności: Urban Strategy wspiera innowacje w transporcie na rzecz czystszego, bardziej ekologicznego i inteligentnego transportu, a udany projekt Nissana HumanDrive jest ekscytującym przykładem tego, jak może wyglądać kolejny etap brytyjskiej rewolucji transportowej.

George Freeman,
Minister Stanu w Departamencie Transportu

Projekt HumanDrive wykraczał poza rozwijanie technologii jazdy autonomicznej. Badanie dotyczyło także zaawansowanych funkcji cyberbezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych, opracowania metod testowania i zapewnienia bezpieczeństwa testów takich samochodów w Wielkiej Brytanii oraz zweryfikowania konsekwencji pojawienia się samochodów autonomicznych w szerszym systemie transportowym.

 

HumanDrive i Nissan

Mimo że projekt badawczy HumanDrive ograniczał się do terenu Wielkiej Brytanii, wyciągnięte wnioski będą wykorzystane do tworzenia przyszłych systemów jazdy autonomicznej, a więc na znacznie szerszą skalę.

Dziś nowe Nissany Juke, LEAF, Qashqai i X-Trail są dostępne z systemem ProPILOT, czyli technologią Nissan Intelligent Mobility współpracującą z układem kierowniczym, sterowaniem przyspieszeniem oraz hamulcami, która ułatwia prowadzenie samochodu. System wspomaga poruszanie się jednym pasem autostrady i jest zoptymalizowany zarówno pod kątem dużego natężenia ruchu, jak i szybkiej jazdy.

Uwalniając kierowcę od najbardziej nużących czynności, przyczynia się do ograniczenia zmęczenia i stresu oraz do poprawy bezpieczeństwa, ułatwiając panowanie nad pojazdem i zwiększając poczucie pewności na drodze.

Wizja Nissan Intelligent Mobility zakłada rozwijanie technologii inteligentnej jazdy przeznaczonej do wykorzystania we wszystkich naszych samochodach w dowolnej części świata. Otworzyły się możliwości wykorzystania wyników tego udanego brytyjskiego projektu badawczego w przyszłych rozwiązaniach — bardziej autonomicznych, bardziej elektrycznych i jeszcze ściślej połączonych z Internetem.

David Moss,
starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju w Nissan Europe

 

Przeczytaj również
Popularne