Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Ford Explorer wreszcie w Polsc. Cennik pełen niespodzianek

Elektryczny Ford Explorer wchodzi na polski rynek. Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia i z dwoma układami napędowymi. Dobrze znanymi z Volkswagena, bo Explorer, choć to Ford, powstał na platformie MEB.

Explorer z napędem elektrycznym nie ma nic wspólnego z dużym, terenowym Explorerem, znanym od 1990 roku. To mały miejski crossover zbudowany wyłącznie z myślą o rynku europejskim. Auto ma wymiary zbliżone do Volkswagena ID.4, bo powstało na platformie MEB, którą Ford kupił od Volkswagena, na potrzeby budowy nowego elektryka. Auto ma 4,46 cm długości, a rozstaw osi to 2,77 cm.

Mimo technologicznych podobieństw Ford wygląda kompletnie inaczej. Jest masywny i kanciasty. Widać w nim geny amerykańskiej marki. Charakterystyczne są reflektory w kształcie bumerangów i lampy tylne w formie liter "C" połączone listwą świetlną. Wnętrze także zaprojektowane jest od nowa. W centralnym punkcie deski rozdzielczej zamontowano duży 15-calowy pionowy ekran dotykowy z system SYNC, który ma regulowany kąt położenia.

Explorer

Do cennika trafiły dwie wersje wyposażenia: Explorer i Premium. Podstawowa obejmuje m.in. częściowo skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich czy fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia w 12 kierunkach, funkcją masażu i pamięci położenia.

W kwestii technologii każdy Explorer jest wyposażony w nawigację satelitarną z dostępem do Internetu, indukcyjną ładowarkę do smartfonów, dostęp do sieci Blue Oval Charging Network czy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go. Multimedia obsługuje się za pomocą przesuwnego w zakresie ponad 30 stopni 14,6-calowego dotykowego ekranu z systemem Sync Move, który po przesunięciu oferuje dodatkowy schowek na prywatne rzeczy (My Private Locker).

Bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay jest standardem w każdym Explorerze. Zorientowane na kierowcę wnętrze oferuje także Mega Console, która pomieści pełnowymiarowy laptop albo trzy 1,5-litrowe butelki. Łączna przestrzeń schowków w samochodzie wynosi około 470 litrów i uzupełnia 450 litrów przestrzeni bagażowej.

Premium

Explorer Premium w standardzie zawiera natomiast już 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, tapicerkę ze skóry ekologicznej Sensico czy reflektory matrycowe LED. Jest też oświetlenie ambientowe, system nagłośnienia B&O z 10 głośnikami czy sterowane elektrycznie i bezdotykowo drzwi bagażnika.

Ford w przypadku tego modelu stawia na prostą ofertę, więc poza wyposażeniem zawartym w dwóch wersjach wyposażenia opcjonalnie za dodatkową opłatą dostępne jest tylko kilka funkcjonalności. To m.in. pakiet Driver Assistance z systemem kamer 360 stopni, panoramiczny dach, 21-calowe obręcze kół, pompa ciepła, hak holowniczy czy fotele z certyfikatem AGR.

Trzy układy napędowe

Pierwszy produkowany w Europie samochód elektryczny Forda jest dostępny z dwoma układami napędowymi, do których wkrótce dołączy jeszcze jeden. Explorera można skonfigurować w wersji zarówno z napędem na tylne, jak i na wszystkie koła.
W tej pierwszej wersji samochód dysponuje baterią o pojemności 77 kWh netto i układem napędowym o mocy maksymalnej 286 KM i 545 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg samochodu w tej wersji wynosi to aż 602 km w cyklu mieszanym według metodologii WLTP.

Szczytem oferty jest dwusilnikowy Explorer AWD z tą samą baterią o pojemności 79 kWh netto, ale znacznie mocniejszym układem napędowym – o mocy 340 KM. Samochód w tej wersji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy i może holować przyczepę o masie do 1200 kg. Zasięg w tej wersji wynosi do 566 km w cyklu mieszanym WLTP. Prędkość maksymalna obu wersji została ustalona na 180 km/h.

Od czwartego kwartału samochód będzie dostępny także w bazowej wersji z napędem na tylne koła o mocy 170 KM i baterii o pojemności 52 kWh netto.

Wszystkie wersje wykorzystują niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) akumulator, który został wybrany ze względu na gęstość energii, moc i wydajność. Explorera AWD można naładować od 10% do 80% w 26 minut, podczas gdy w wersji RWD może to zająć tylko dwie minuty dłużej. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW oraz prądem przemiennym (AC) do 11 kW.

Ile to kosztuje?

Ceny nowego, elektrycznego Explorera rozpoczynają się w Polsce od 198 270 zł za wersję 52 kWh 170 KM RWD w wersji wyposażenia Explorer (Premium z tym układem napędowym od 214 270 zł). Ceny Explorera 77 kWh 286 KM RWD startują od 217 270 zł (Premium od 234 270 zł), a Explorera 77 kWh 340 KM AWD od 242 270 zł (Premium od 259 270 zł).

W cenie samochodu zawarty jest Pakiet 8 lat ochrony: Ford Protect, Gwarancja i Serwis. Co istotne, w ofercie inauguracyjnej klienci mogą otrzymać wyposażenie dodatkowe o wartości do 7 270 zł** bez dodatkowych kosztów. W przypadku wyboru wyposażenia opcjonalnego, przekraczającego te kwoty, cena zostanie obniżona o wartość rabatu. Rabaty na wyposażenie dodatkowe wynoszą odpowiednio:

  • 7 270 zł** dla wersji z napędem RWD 77 kWh 286 KM;
  • 4 270 zł** dla wersji z napędem AWD 79 kWh 340 KM;
  • 1 270 zł** dla wersji Premium RWD 52 kWh 170 KM.

Technologiczny bliźniak Explorera, Volkswagen ID.4 jest ciut tańszy. Przynajmniej w wersjach podstawowych. Za bazową odmianę o mocy 170 KM w wersji Pure Performance (52 kWh) trzeba zapłacić 190 190 zł, odmiana 286 KM w wersji Pro Performance (77 kWh) – 220 390 zł, a 340 KM (77 kWh) tylko w wersji GTX 4Motion – 269 390 zł.


Przeczytaj również
Popularne