Cła na chińskie elektryki stały się faktem, tymczasem to hybrydy HEV i PHEV „made in china” rozjeżdżają europejską motoryzację. BYD pokazał właśnie pierwszą swoją hybrydę ładowaną z gniazdka. Duży wygodny SUV Seal U DM-i potrafi przejechać 80 km na prądzie i kosztuje 169 tys. zł.
Byd zadebiutował w Polsce zaledwie kilka miesięcy temu. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ. A teraz na rynku pojawia się Seal U w wersji hybrydowej PHEV (Dual Mode). To pierwszy pojazd marki z takim napędem w Europie. Auto pozwala na jazdę w trybie bezemisyjnym na dystansie do 80 km lub z wykorzystaniem silnika spalinowego do ponad 1000 km.
Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Boost i Design. Ta pierwsza to połączenie silnika spalinowym 1,5 l o mocy 98 KM, który współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 97 KM i akumulatorem Blade o pojemności 18,3 kWh. Łączna moc systemu Boost wynosi 218 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm, a napęd wędruje na tylne koła. Auto w wersji Boost wycenione jest na 169 900 zł.
Wersja Design wyposażona jest w dwa silniki elektryczne o dużej mocy (204 KM z przodu i 163 KM z tyłu) oraz wydajny akumulator Byd Blade o pojemności 18,3 kWh, uzupełniony przez opracowany przez firmę czterocylindrowy silnik benzynowy 1,5 l z turbodoładowaniem o mocy 130 KM, współpracujący z dwoma silnikami elektrycznymi. Całkowita maksymalna moc systemu wynosi 323 KM, a całkowity maksymalny moment obrotowy 550 Nm. Byd Seal U DM-i Design posiada napęd na cztery koła. Cena? 209 900 zł.
Byd Seal U DM-i wizualnie nie różni się znacznie od wersji spalinowej. Takie samo jest też wnętrze. Jednak napęd, jaki oferuje hybryda plug-in jest kompletnie inny. Auto oferuje 2 tryby jazdy dla wszystkich poziomów wyposażenia: EV i HEV. W pierwszym trybie kierowca może wybrać „tryb wyłącznie elektryczny” (EV) do codziennych dojazdów do pracy lub jazdy po mieście.
W drugim trybie pojazd wykorzystuje głównie moc dostarczaną przez akumulator. Jedynie podczas przyspieszania silnik benzynowy dostarcza dodatkową moc do kół wspomagających akumulator. Seal U DM-i płynnie przechodzi przez różne tryby, dzięki czemu można poczuć się jak w pojeździe elektrycznym za sprawą unikalnych technologii. Ponadto kierowcy nie muszą martwić się o zasięg ani o miejsce ładowania. Dodatkowo silnik spalinowy ładuje akumulator (od 25 do 70%, co można regulować), dzięki czemu jazda z wykorzystaniem napędu elektrycznego jest zawsze dostępna. Akumulator jest również ładowany poprzez technologię odzyskiwania energii.
W trybie bezemisyjnym auto potrafi przejechać do 70 km. Przy wykorzystaniu silnika spalinowego w trybie mieszanym zużycie paliwa wynosi zaledwie 0,9 l/100 km w trybie Boost i 1,2 l/100 km w trybie Design (WLTP). Z kolei zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym dla Boost wynosi 21 kWh/km, a dla Design 23,5 kWh/km. Zużycie energii elektrycznej podczas jazdy miejskiej dla Boost wynosi 14,5 kWh/100 km, a dla Design 16,1 kWh/100 km.
Przekłada się to na zasięg całkowity w wersji Design 870 km (WLTP). Wersja Boost z napędem na przednie koła oferuje 80 km czystego zasięgu elektrycznego, zapewniając całkowity zasięg 1 080 kilometrów (WLTP).
Podobnie jak wszystkie oferowane w Europie samochody osobowe Byd, Seal U DM-i jest standardowo wyposażony w pozbawioną kobaltu technologię baterii Blade, opracowaną w celu optymalizacji bezpieczeństwa, trwałości, długiego czasu pracy, wydajności i optymalnego wykorzystania przestrzeni.
Pakiet akumulatorów składa się z wielu cienkich, wydłużonych ogniw, które faktycznie wyglądają jak „ostrza”. Ponadto wykorzystuje fosforan żelazowo-litowy (LFP) jako materiał katodowy, aby zwiększyć bezpieczeństwo, trwałość i stabilność termiczną. Wyjątkowy poziom bezpieczeństwa baterii Blade potwierdza przekroczenie wymagań tzw. testu penetracji gwoździa, który jest najbardziej rygorystycznym sposobem testowania ucieczki termicznej akumulatorów i symuluje skutki poważnego wypadku drogowego. Wszystkie wersje wyposażeniowe SEAL U DM-i oferują ładowanie prądem przemiennym (AC) 11 kW z trzema fazami oraz ładowanie prądem stałym (DC) 18 kW. Dzięki temu ładowanie prądem stałym od 30% do 80% zajmuje zaledwie 35 minut.
Pięcioosobowy SUV segmentu D jest pierwszą hybrydą ładowaną z gniazdka na naszym rynku. Ale nie ostatnią. Tajemnica nie jest, że ta sama technologia dostępna będzie takze w innych modelach marki.
Seal U ma 4 775 mm długości, 1 890 mm szerokości i 1 670 mm wysokości. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2 765 mm oraz płaskiej podłodze, pasażerowie na tylnych siedzeniach mają dużo miejsca na nogi. Tylne siedzenie można składać w proporcjach 60:40, co umożliwia łatwe powiększenie przestrzeni bagażowej z 425 do 1440 litrów.
Funkcjonalność podkreślają dodatkowo schowki o wysokim stopniu wykorzystania, dwa wygodne uchwyty na kubki w konsoli środkowej, cztery porty USB oraz możliwość bezprzewodowego ładowania dwóch smartfonów jednocześnie. Szczególnie praktyczna w miejscach bez dostępu do gniazdka elektrycznego jest funkcja dwustronnego ładowania, V2L (Vehicle-to-Load) w akumulatorze Byd Seal U DM-i, która umożliwia wykorzystanie samochodu jako przenośnego źródła zasilania dla urządzeń elektrycznych.
Jednym z kluczowych elementów dzisiejszych samochodów jest łączność i system infotainment, dostępny także zdalnie za pośrednictwem aplikacji. Inteligentny system kokpitu BYD obsługiwany jest za pomocą obrotowego, 15,6-calowego ekranu charakterystycznego dla marki. Umożliwia on wybór orientacji ekranu (poziomej lub pionowej), a różne informacje dla kierowcy wyświetlane są na 12,3-calowym panelu LCD. System zapewnia również wiele możliwości personalizacji pod danego użytkownika, oferując połączenie 4G, zintegrowaną aplikację Spotify i nawigację HERE, integrację smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay, a także inteligentne sterowanie głosem, aktywowane komendą „Hi BYD”. System wykorzystuje zdalne aktualizacje Over-The-Air (OTA), aby być na bieżąco z najnowszymi funkcjami.
Auto umożliwia jednak zdalne sterowanie wieloma funkcjami pojazdu za pomocą aplikacji BYD na smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym. Na przykład można blokować i odblokowywać drzwi, zamykać okna oraz sterować klimatyzacją, ogrzewaniem/wentylacją foteli, światłami ostrzegawczymi i klaksonem. Można także sprawdzić pozostały czas ładowania i zasięg. Co więcej, dzięki funkcji klucza NFC w smartfonie, możesz nawet odblokować i uruchomić samochód.
W przypadku chińskich samochodów często pada pytanie o bezpieczeństwo i systemy wsparcia. Samochody Byd mogą pochwalić się najwyższymi notami w testach Euro NCAP, co potwierdza obecność elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Aby monitorować ruch, ostrzegać kierowcę, a nawet interweniować w celu zapobiegania wypadkom drogowym, Byd Seal U DM-i jest standardowo wyposażony w gamę zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które wykorzystują pięć radarów i jedną centralną kamerę.
Systemy te obejmują takie funkcje jak ostrzeganie o kolizji czołowej (Forward Collision Warning), automatyczne hamowanie awaryjne (Automatic Emergency Braking), adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control), ostrzeganie o kolizji z tyłu (Rear Collision Warning), ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu (Rear Cross Traffic Alert), asystenta zmiany pasa (Lane Change Assist), inteligentną kontrolę ograniczenia prędkości (Intelligent Speed Limit Control), system monitorowania martwego pola (Blind Spot Detection System) i wiele innych.
Wersja Design dodatkowo wyposażona jest w wyświetlacz Head-Up oraz reflektory LED, w tym asystenta świateł drogowych oraz adaptacyjne reflektory w standardzie. Aby ułatwić bezpieczne manewrowanie, panoramiczna kamera zapewnia widoczność 360 stopni na centralnym ekranie, nawet z widokiem z góry i wokół samochodu dzięki animowanemu modelowi pojazdu.