Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wyprodukować bestseller - Toyota Corolla Cross

Toyota w informacji prasowej o modelu Corolla Cross użyła określenia bestseller. Co prawda nie tylko w odniesieniu do modelu Cross, ale do całej gamy, jednak coś może być na rzeczy. Ten samochód będzie się sprzedawał świetnie, tylko pytanie, kosztem jakich modeli z rodziny.

Klienci flotowi, pamiętacie zapewne jeszcze walkę polskiego importera o to, żeby w gamie pozostał model Avensis combi? To trochę na wasze życzenie wciąż jest sedan – Camry. Wciąż możecie kupić model Corolla i Yaris, który co prawda z segmentem B sprzed kilku lat ma tyle wspólnego, co pikapy z komfortem. Możecie, ale jak długo? Patrząc na ofensywę Toyoty, jeżeli chodzi o crossovery i SUV-y, możliwe, że już niedługo. Jeszcze teraz możecie kupić Corolle sedan, kombi, hatchback i Cross.

5G i AWD-i

Technologia budząca postrach gawiedzi chyba nie okazała się tak straszna w skutkach, jak przewidywali lokalni i powiatowi liderzy opinii. Chociaż patrząc na niektóre działania w Internecie, to medium powinno być reglamentowane. Toyota także postanowiła zainwestować w technologię 5, ale nie g, a bardziej h. Chodzi o układ hybrydowy piątej generacji, który znajdziemy w Corolli Cross.

Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty z tym napędem i, jak mówią przedstawiciele koncernu, nie chodzi tylko o dwulitrowy silnik spalinowy, ale także o większe; dostosowane pod europejskich klientów; czucie samochodu. Po naszemu, Cross jest bardziej skowyrny i zwarty. Naciskamy pedał gazu i od razu otrzymujemy reakcję zwrotną, skręcamy kierownicą i jest podobnie. Ucieszyło mnie to, bo to były moje pierwsze odczucia po jeździe testowej, a dopiero potem dopytałem, że właśnie taki efekt chciano osiągnąć. To oczywiście też zasługa platformy GA-C, dzięki której nadwozie jest zdecydowanie bardziej sztywne.

Układ hybrydowy 2.0 jest opcjonalnie dostępny z inteligentnym napędem na wszystkie koła AWD-i, który w porównaniu do czwartej generacji otrzymał tylny silnik elektryczny o większej mocy (40 KM) i wyższym momencie obrotowym (84 Nm). Co oznaczają lepsze osiągi? To 197 KM mocy i przyspieszenie do 100 km/h, w zależności od wersji: 7,5 lub 7,6 s/100 km.

Nauczyć się i jeździć

Jazdy hybrydowymi modelami Toyoty należy się nauczyć. Nie oznacza to oczywiście, że jeżdżąc dotychczas samochodami czysto spalinowymi, Corollą Cross nie pojedziemy – pojedziemy, ale. To ale to bardzo umiejętne wykorzystanie zalet układu hybrydowego. Trzeba wiedzieć, jak optymalnie operować pedałem gazu, kiedy odpuścić i pozwolić samochodowi na rekuperację, w jakich momentach hamować. Pomocne w tym jest obserwowanie wyświetlacza w czasie rzeczywistym pokazującego rekuperację i przepływ energii. Nam podczas całej trasy testowej, obejmującej autostrady i górzyste odcinki, udało się uzyskać spalanie na poziomie 4,1 litra na 100 km. Co więcej, podczas mądrej i spokojnej jazdy samochód odwdzięcza się niesamowitym komfortem akustycznym. Silnik pracuje cicho, bezstopniowa przekładnia także, a dynamika jest naprawdę wystarczająca. Kiedy potraktujemy Crossa zdecydowanie ostrzej, nie możemy narzekać na dynamikę, ale fizyki się nie oszuka, dwulitrowy silnik spali odpowiednio więcej.

Szybszy

Wraz z modelem Corolla Cross debiutuje Digital Cockpit, czyli 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, a, co istotne, jest on oferowany w standardzie. Ekran daje bardzo duże możliwości personalizacji wyglądu oraz wyświetlanych treści. Tutaj warto sobie dopasować wyświetlane informacje do naszych potrzeb, ponieważ śledzenie informacji jest pomocne w zrozumieniu działania hybrydy. Nowością jest także oferowany w standardzie system multimedialny Toyota Smart Connect z szybszym procesorem, 10,5-calowym ekranem dotykowym HD, dostępem do usług online i łatwą integracją ze smartfonem. Podczas testu faktycznie szybko i bezproblemowo połączyliśmy się z samochodem.

Nowoczesny konserwatyzm

Nowe Toyoty są fantastycznie zaprojektowane. Marka, która nie tak dawno robiła samochody stylistycznie zachowawcze, takie jak Avensis czy Auris, teraz może stanowić wzór spójnej stylistycznej koncepcji. Tak samo jest w przypadku modelu Corolla Cross, której nadwozie różni się w zależności od wersji, ale jest spójne, masywne – nie ciężkie – i wyróżnia się pośród innych crossoverów. Zapytacie zapewne, podobnie jak zapytałem ja, co zatem z modelami Toyoty, które nigdy nie miały swoich całkowicie osobowych odpowiedników, jak CH-R czy RAV-4. Otóż Corolla Cross plasuje się dokładnie między nimi, jeżeli chodzi o swoje wymiary. Oznacza to, że jest to crossover segmentu C.

Wnętrze jest ustawne, wygodne i tego wnętrza jest… bardzo dużo. Samochód sprawia wrażenie bardzo przestronnego, a może to nie wrażenie, tylko faktycznie jest bardzo przestronny. Pojemny bagażnik, o pojemności 433 litrów, dzielona i regulowana tylna kanapa i wygodne fotele. To, co było dotychczas mankamentem japońskich samochodów, czyli pozycja za kierownicą, w tym wypadku jest zaletą. Siedzisko można ustawić nisko, kierownicę regulować w znacznym zakresie. Pochwalić należy wiele schowków, ładowarkę indukcyjną i wyciągnięcie poszczególnych funkcji pojazdu poza dotykowe menu. Mamy osobne pokrętła do sterowania radiem i klimatyzacją, co znacznie ułatwia ich obsługę. Ten samochód będzie się sprzedawał doskonale, szczególnie, jeżeli ktoś odbędzie nim jazdy testowe, ponieważ to najlepiej się prowadzący model Toyoty, jakim przyszło mi jeździć.

Specyfikacja Toyoty Corolli Cross

Silnik benzynowy

FWD

AWD

Typ / Mechanizm zaworów

Dynamic Force 2,0 l, 4 cylindrowy, rzędowy / DOHC, 16 zaworów Układ dolotowy VVT-iE Układ wylotowy VVT-i

Pojemność skokowa

1987

Moc KM (kW)/obr/min

171 (126)/6600

152 (112)/6600

Maksymalny moment obrotowy
Nm/obr/min

202/ 400-4900

188-190/4400-5200

Osiągi

FWD

AWD

Prędkość maksymalna

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,6 s

7,5 s

Zawieszenie

przednie – MacPherson, tylne – podwójne wahacze

Wymiary zewnętrzne

FWD

AWD

Dł. / Szer. / Wys.

4460 mm / 1825 mm / 1620 mm

Rozstaw osi

2640 mm

Przedni zwis / Tylny zwis

955 mm / 865 mm

Zużycie paliwa

FWD

AWD

Średnio

5,0-5,3 l/100 km

5,3-5,6

Pojemność baku

43 l

Emisja CO2

FWD

AWD

Norma emisji spalin

EURO 6 AP

Średnio

113-120 g/km

119-127

Kto testował: Tomasz Siwiński

Co: Toyota Corolla Cross

Gdzie: Katalonia

Kiedy: 10.10.2022

Ile: 280 km

Przeczytaj również
Popularne