Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Fleet Derby TOP

W młodzieżowym stylu - Audi Q3 Sportback 45TFSI

Audi Q3 Sportback 45TFSI

Chcesz jeździć kompaktowym crossoverem segmentu premium, ale klasyczne Q3 wydaje się zbyt zachowawcze i nudnawe? Producent z Ingolstadt skroił produkt właśnie dla ciebie – obdarzony większym polotem model Q3 Sportback.

W 2018 roku debiutowała na rynku druga generacja kompaktowego crossovera Audi Q3 – dość zachowawczego pojazdu terenowo-rekreacyjnego o rodzinnym charakterze. W podobnym czasie znacząco zyskiwały na popularności SUV-y i crossovery o bardziej śmiałej stylizacji skierowane do młodszej, przynajmniej duchowo, klienteli. Na rynku pojawił się Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz GLA drugiej generacji czy trochę przestylizowany Lexus UX. Aby móc z nimi realnie konkurować, Audi musiało wystawić w szranki równie zadziorny model. Tak pod koniec ubiegłego roku pojawił się pierwszy kompaktowy SUV coupé Audi – Q3 Sportback.

SUV coupé

Audi Q3 Sportback ma długość 4500 mm, czyli zaledwie 16 mm więcej niż siostrzane Q3. Dzięki nadwoziu obniżonemu o 29 mm, niższemu dachowi przechodzącemu w pochyłe słupki D, wydaje się od niego wyraźnie dłuższy. Nowy wariant odróżnimy też po głębszym taliowaniu boków nadwozia samochodu, wyraźniejszych nadkolach, dodatkowym spojlerze na klapie bagażnika, nieco innej osłonie chłodnicy oraz trapezowych wlotach powietrza w przednim zderzaku. Q3 Sportback standardowo wyposażany jest w reflektory LED. Opcją są jeszcze bardziej zaawansowane reflektory matrycowe.

Niezły standard

Wnętrze modelu Q3 Sportback prezentuje się znakomicie. Środkowa konsola we wnętrzu jest przechylona nieco w kierunku kierowcy. Poziome linie i listwy na desce rozdzielczej wzmacniają poczucie przestrzeni i dużej szerokości kabiny. Nikogo w tym segmencie nie zaskakują bardzo wygodne i obszerne fotele o rozbudowanym zakresie regulacji.

Standardowym wyposażeniem modelu Q3 Sportback są m.in. cyfrowy ekran o przekątnej 10,25 cala za kierownicą oraz 8,8-calowy wyświetlacz na środku deski rozdzielczej. Możemy oczywiście zamówić większe ekrany. Wówczas mają one przekątną odpowiednio 12,3 cala oraz 10,1 cala. Nowy model zachował na szczęście klasyczny panel sterowania klimatyzacją złożony z pokręteł i przycisków. Pod nim nie zabrakło miejsca na ładowarkę indukcyjną i dwa wejścia USB – nowego i starego typu. Z przodu nie brakuje pasażerom miejsca. Nie da się ukryć, że przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu jest mniejsza niż w klasycznym Q3. Nie będzie im to doskwierać, dzięki nisko osadzonemu siedzisku i pochylonemu oparciu kanapy. Co nieczęste w segmencie kanapę możemy przesuwać na długości 13 cm oraz regulować jej kąt oparcia. Roślejsi pasażerowie napotkają jedynie utrudnienia przy wsiadaniu i wysiadaniu, z racji szybko opadającej linii dachu za słupkiem B, a tym samym niskiej linii krawędzi drzwi. Cieszy całkiem sporej pojemności bagażnik – 530 litrów.

Wystarczająca gama

Pod maską modelu Q3 Sportback mogą pracować turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności 1,5 litra 35TFSI i mocy 150 KM lub dwulitrowy 45TFSI o mocy 230 KM. Pierwszy z nich wyposażono w system cylinder on demand oraz układ mild hybrid z 48-voltową instalacją elektryczną. To pierwszy w gamie Audi kompaktowy samochód z takim rozwiązaniem. System ten w codziennym użytkowaniu może obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,4 l na 100 km. Sercem układu MHEV jest alternator-rozrusznik odzyskujący podczas hamowania do 12 kW mocy i przekazujący ją do akumulatora litowo-jonowego. Silnik 35TFSI przenosi napęd na przednią oś poprzez skrzynię mechaniczną lub automatyczną S Tronic. Ciekawostką w tym wariancie jest funkcja Electric boost działająca do 20 km/h. Dzięki niej z samego rozrusznika uzyskujemy 50 Nm momentu obrotowego dostępnego przez pierwsze 10 sekund od ruszenia. Razem z momentem obrotowym silnika spalinowego daje to nam łącznie 300 Nm. W efekcie ruszanie jest szybsze i bardziej płynne. Mocniejszy wariant 45 TFSI ma standardowy napęd na cztery koła quattro i współpracuje wyłącznie ze skrzynią S Tronic. Wyposażono go w sprzęgło mokre, w odróżnieniu od mniejszej jednostki benzynowej. Dodatkowy napęd na tylną oś dołączany jest automatycznie za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. Nie zapomniano o dieslach. Od I kwartału 2020 roku dostępne są 2-litrowe silniki wysokoprężne o mocach 150 KM (35TDI) lub 190 KM (40TDI quattro). W słabszym mamy wybór między skrzynią mechaniczną a automatyczną, podobnie możemy wybrać rodzaj napędu – na przednią oś lub cztery koła quattro.

Pyszne prowadzenie

Standardowym wyposażeniem każdej wersji Q3 Sportback jest sportowe zawieszenie. Mimo jego zastosowania nie odczuliśmy ani przez moment dyskomfortu podczas przejeżdżania nierówności nawierzchni. Znakomite wrażenie robi precyzja układu kierowniczego oraz jego progresywne działanie. W układzie tym zmienia się przełożenie względem obrotu koła kierownicy, a nie prędkości, z 14,8:1 do 11,4:1. W efekcie im bardziej skręcamy koło kierownicy tym mocniej skręcają koła. Na szczególną uwagę zasługuje system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Zmienia on wyraźnie maniery samochodu, tak w zakresie komfortu tłumienia nierówności, prowadzenia, działania skrzyni biegów, jak i reakcji na naciśnięcie pedału gazu. Zmianom ulegają również ustawienia aktywnego tempomatu oraz sposób oświetlenia drogi w reflektorach matrycowych.

Droższy od Q3, ale lepiej wyposażony

Podstawowy wariant Q3 Sportback kosztuje co najmniej 139 900 zł, czyli 7 tys. zł więcej niż klasyczne Q3. Młodszy model oferuje jednak lepsze wyposażenie standardowe obejmujące m.in. sportowe zawieszenie i progresywny układ kierowniczy. Napęd na cztery koła znajdziemy dopiero w wersji 45TFSI dostępnej za kwotę 190 500 zł. Producent kusi rozsądnie dobranymi pakietami. Wchodzące w ich skład elementy, gdyby były zamawiane oddzielnie, kosztowałyby dwu-, trzykrotnie więcej. Przez pierwszy rok dostępna będzie też wersja Edition 1, oparta na wersji S Line, którą rozpoznamy m.in. po logo z przodu i z tyłu w kolorze czarnym połyskującym.

Audi Q3 Sportback

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4500/1843/1567/2680

Średnica zawracania między krawężnikami w m

11,8

Pojemność bagażnika w l

530/1400

Silniki

35TFSI/1.5 o mocy 150 KM

45 TFSI/2.0 o mocy 230 KM

Masa własna/dopuszczalna w kg

1460/2045

1625/2210

Maksymalny moment obr.

250

350

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

9,6

6,5

Prędkość maksymalna w km/h

204

231

Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

6,6

8,6

Cena w zł od

139 900

190 500

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Audi Q3 Sportback 45TFSI

Gdzie: Łódź

Kiedy: 6.12.2019

Ile: 300 km

Dynamiczny i atrakcyjny wygląd, prowadzenie, jakość wykonania, dobre trzymanie wartości RV, osiągi, wygodne fotele, wyciszenie, ciekawie dobrane pakiety wyposażenia.

Mniejsza przestrzeń dla pasażerów z tyłu, drogie opcje (poza pakietami).

Przeczytaj również
Popularne