Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Unurzani w komforcie - DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Performance Line+

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Performance Line+

Trudno znaleźć w segmencie SUV-ów segmentu C i D równie komfortowy i przytulny samochód jak DS 7 Crossback. Niedawno model ten jeszcze zyskał na wygodzie podróży dzięki wersji plug-in nazwanej E-Tense 4x4.

DS stał się w 2014 roku samodzielną marką samochodów premium w ramach koncernu PSA. Na razie trudno mówić o spektakularnych sukcesach handlowych, gdyż od momentu debiutu marki sprzedaż modeli DS z roku na rok tylko spadała. Odbicie nastąpiło w 2019 roku, dzięki wymianie gamy modelowej na modne SUV-y. DS sprzedał w ub.r. w Europie 52,6 tys. pojazdów, z czego 2/3 stanowił model DS 7 Crossback. Pod koniec zeszłego roku Francuzi poszerzyli gamę o elektryczne SUV-y i hybrydy plug-in. Na ich maskach widnieje nowe logo, a na klapach dodatkowa nazwa E-Tense.

Plug-in pełen stylu

O modelu DS 7 Crossback z pewnością nie możemy powiedzieć, że jest nijaki. Większość nabywców nieflotowych przy jego wyborze będzie kierować się emocjami, a nie Excelem. Stonowanemu nadwoziu DS 7 Crossback nie brakuje elegancji, lekkości i szlachetności. Znajdziemy w nim kilka nowatorskich i niespotykanych rozwiązań. Na przykład moduły LED, zainstalowane w reflektorach, w chwili włączenia silnika zapalają się na purpurowo, po czym obracają sekwencyjnie się o 180°, co wygląda jak świetlny spektakl. Reflektory te pracują w różnych trybach, dostosowując snop światła np. do warunków autostradowych lub miejskich. Na tym tle zastosowane w DS-ie modne dziś dynamiczne kierunkowskazy wydają się czymś banalnym. Wersję plug-in odróżnimy od klasycznych wariantów spalinowych innym logo na masce, po napisie E-Tense 4x4 na klapie oraz po dodatkowej klapce na tylnym lewym błotniku, pod którym zamontowano gniazdo ładowania. Francuski SUV ma długość prawie 4,6 metra i powstał w oparciu o płytę podłogową EMP2 znaną m.in. z modeli Peugeot 308 oraz 3008. Wyraźnie powiększono w niej zarówno rozstaw osi (+12 cm), jak i kół (+6,4 cm). Najważniejszym minusem płyty EMP2, w kontekście wersji SUV był brak możliwości zamontowania napędu na cztery koła. Zmieniło się to w momencie pojawienia się wersji E-Tense 4x4, w której tylna oś jest napędzana przez dodatkowy silnik elektryczny o mocy 80 kW, korzystający z energii zgromadzonej w bateriach litowo-jonowych o pojemności 13,2 kWh. Zamontowano je pod tylną kanapą. Maksymalna moc ładowania wynosi 7,6 kW, co oznacza, że korzystając z ładowarki 32A, naładujemy baterie w czasie godziny i 45 minut. Ładując pojazd ze zwykłego gniazdka 8A, potrwa to ok. ośmiu godzin. Dodatkowe baterie, silniki i napęd na tylną oś podnoszą wagę pojazdu o 400 kg, i obniżają jego ładowność o 50 kg, do 575 kg. To i tak przyzwoita wartość.

DS 7 Crossback wydaje się udanym popisem możliwości technicznych koncernu PSA. Oferuje wiele rozwiązań, których próżno szukać u większości konkurentów. Piętą achillesową jest słaba rozpoznawalność marki DS i niewielki prestiż, który w segmencie premium ma ogromne znaczenie.

 

Oryginalnie i przyjemnie

W testowanej wersji deska rozdzielcza, panele drzwi oraz fotele obficie wyścielono przyjemną w dotyku jasną skórą. Prezentuje się ona świetnie na zdjęciach, ale z biegiem lat trudno będzie zadbać o jej należytą czystość. Docenić należy dobrą jak na segment SUV-ów jakość materiałów i montażu. Producent daje oczywiście możliwość wykończenia wnętrza z użyciem różnorodnych wysmakowanych i gustownie zestawionych materiałów, dzięki czemu każde wnętrze może uzyskać własny niepowtarzalny charakter. Wyjątkowy styl pojazdu podkreślają liczne romby, trapezy i trójkąty, które dostrzeżemy w wielu oryginalnych detalach. Formy te dostrzeżemy również w grafikach dwóch 12,3-calowych ekranów, z których jeden pełni funkcję systemu multimedialnego obsługującego większość zadań, w tym obsługi klimatyzacji. Drugi ekran, osadzony za kierownicą, zastępuje klasyczny zestaw zegarów. Jak przystało na nowoczesny pojazd DS ma konfigurowalny zestaw wirtualnych wskaźników. Tak naprawdę dopiero po nowym zestawie grafik i wirtualnych zegarów odróżnimy wersję E-Tense 4x4 od wersji spalinowych. Na środku deski rozdzielczej osadzono dedykowany dla tego modelu zegarek B.R.M R180, który sam wysuwa się z deski rozdzielczej po włączeniu silnika. Przyzwyczajenia wymagają przyciski opuszczania szyb znajdujące się na rozbudowanej środkowej konsoli między fotelami. Po prawej stronie od dźwigni zmiany biegów znajdziemy przełącznik wyboru trybów jazdy (m.in. Sport, Hybrid i Electric).


Pasażerów, tak z przodu, jak i z tyłu, ucieszy obszerne wnętrze. DS 7 Crossback cieszy wyposażeniem, ale nie ma się co dziwić. Wariant E-Tense 4x4 jest dostępny dopiero od trzeciego poziomu wyposażenia So Chic w cenie od 227 tys. zł. Pasażerów modelu DS 7 Crossback rozpieszcza się m.in. elektrycznie regulowanymi fotelami przednimi z funkcją ogrzewania, chłodzenia i masażu. Kąt oparcia tylnej kanapy także możemy regulować elektrycznie, używając przycisków na drzwiach, do ich dyspozycji są nie tylko nawiewy, ale też własny panel automatycznej klimatyzacji. DS oferuje spore schowki w drzwiach i między fotelami, cztery solidne uchwyty na kubki oraz ładowarkę indukcyjną w specjalnym zamykanym schowku. Oparcia foteli możemy łatwo składać, używając dźwigienek na bokach bagażnika. Drobnych użytecznych detali znajdziemy więcej. Szkoda tylko, że widok z kamery cofania zaskakuje niską rozdzielczością i w efekcie rozmytym obrazem, czym odstaje od standardów marek premium.

Komfort nade wszystko

Pozytywnym zaskoczeniem jest niebywale wysoki komfort tłumienia nierówności, do którego nie dorasta żaden rynkowy konkurent. To zasługa zaawansowanego aktywnego zawieszenia i systemu skanującego drogę 20 metrów przed pojazdem, a następnie dostosowującego pracę amortyzatorów do warunków na drodze. Rozwiązanie to, stosowane do niedawna w topowych limuzynach segmentu premium, działa tylko w trybie Comfort. Wersja E-Tense, z racji znacząco wyższej masy, prowadzi się już nie tak zwinnie jak klasyczny wariant spalinowy. Owszem, pojazd poprawnie trzyma się w zakrętach, ale wyraźnie czujemy większą podsterowność i przechyły nadwozia. Przy wyższej prędkości przydałby się bardziej bezpośredni układ kierowniczy z mniejszą siłą wspomagania. Bezpieczeństwo jazdy DS-em podnosi seryjny system aktywnego hamowania, który wykrywa również pieszych. DS wyróżnia się systemem noktowizyjnym obserwującym drogę przed pojazdem na odległość 100 m oraz kamery śledzącej skupienie kierowcy na drodze. W razie nieoczekiwanego zdarzenia za dowód dla policji i sądu może też służyć nagranie z opcjonalnego wideorejestratora z możliwością robienia zdjęć.

Elektryk na życzenie

Tak majestatyczny z wyglądu i urzekający komfortem SUV zaskakuje świetnymi osiągami. Silnik benzynowy 1.6 PureTech o mocy 200 KM współpracuje ze skrzynią automatyczną EAT8 oraz dwoma jednostkami elektrycznymi o mocy 80 kW każdy, z których jeden napędza tylną oś. Dzięki nim pojazd osiąga moc 300 KM, co może nie robi aż tak dużego wrażenia, biorąc pod uwagę sporą masę własną. Pamiętajmy, że ruszanie odbywa się z użyciem silnika lub silników elektrycznych, które wydajnie wspomagają rozpędzanie pojazdu i łącznie z jednostką spalinową potrafią dostarczyć 520 Nm momentu obrotowego. W efekcie DS 7 Crossback osiąga prędkość 0–100 km/h w 5,9 sekundy. Kierowca może decydować, z jakiego trybu jazdy korzysta. Podróżując tylko na trybie elektrycznym, baterie rozładują nam się po ok. 40–50 km. Ale przez ten czas możemy się cieszyć wyjątkowo wysokim komfortem akustycznym, rzadko spotykanym nawet w pojazdach elektrycznych niemieckich marek premium. Nawet po włączeniu jednostki spalinowej, co odbywa się w sposób mało zauważalny, jest ona słabo słyszalna. Możemy zaoszczędzić nieco energii, włączając wydajniejszą rekuperację. Aktywacja systemu odzyskiwania energii nie jest zbyt intuicyjna. Uruchomimy ją, naciskając lewarek skrzyni biegów. Wygodniejszy i bardziej rozbudowany system, z łopatkami pod kierownicą, stosuje m.in. Hyundai.

Baterie DS nigdy nie będą w pełni rozładowane. Resztki energii w nich zawartej służą silnikowi elektrycznemu do wspomagania jednostki spalinowej przy ruszaniu. Dzięki temu przebiega ono z dużą lekkością i bez nadmiernego obciążania silnika spalinowego. Gdy tej energii naprawdę zabraknie, to bateria zostanie doładowana z użyciem konwencjonalnej jednostki. W strefach z ograniczeniami ruchu pojazdów spalinowych przyda się funkcja E-Save. Dzięki niej zachowamy część energii, pozwalającej na przejechanie co najmniej kilkunastu kilometrów na później, właśnie do wykorzystania w takich strefach.

W warunkach miejskich, przy rozładowanej baterii, DS zużywał ok. 8,5–+9 l/100 km. W trasie możemy zejść do ok. 5 l/100 km. W wersji E-Tense 4x4 wyraźnie pomniejszono zbiornik paliwa, z 62 do 43 litrów. To oznacza, że po wyczerpaniu prądu realny zasięg przy jeździe autostradą spadnie o co najmniej 1/3 w stosunku do wersji spalinowej.

Wyposażenie ma znaczenie

Za cenę dobrze wyposażonego DS-a, czyli ok. 250 tys. zł, z łatwością znajdziemy hybrydowe odpowiedniki w salonach Audi, BMW i Mercedesa, o podobnych osiągach, z napędem na cztery koła, ale w każdym przypadku z wyraźnie słabszym wyposażeniem. Producent stara się podkreślić elitarność marki także jakością obsługi. DS-a nie kupimy w pierwszym lepszym salonie Citroëna tylko we własnych dedykowanych ośmiu obiektach. Każdy nabywca DS-a może liczyć na 8-letni pakiet obsługi posprzedażnej, w ramach której będziemy mogli kontynuować podróż lub uzyskać zakwaterowanie w hotelu, np. w razie awarii, wypadku lub zwykłego uszkodzenia opony.

DS7 Crossback

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

457,3/190,6/162,5/273,8

Masa własna/masa dopuszczalna w kg

1825/2650

Średnica zawracania w m

10,45

Pojemność bagażnika w l

555/1752

Silnik spalinowy

1.6 PureTech o mocy 200 KM

Silnik elektryczny

2x80 kW

Moc maksymalna KM / Nm

300

Maksymalny moment obr. przy obr./min.

520

Pojemność baterii w kWh

13,2

Czas ładowania przy mocy ładowania 7 kW

1 h 45 min.

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

5,9

Prędkość maksymalna w km/h

235

Zużycie paliwa przez pierwsze 100 km

4,2

Zużycie paliwa po wyczerpaniu baterii na 100 km w mieście/w trasie

8,5/6,3

Cena wersji podstawowej So Chic E-Tense w zł

227000

Wartość RV po 3 latach i przebiegu 90 tys. km

55,7

Cena wersji testowanej w zł

248 000

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Performance Line+

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 6–13.05.2020

Ile: 700 km

Bardzo wysoki komfort jazdy, bardzo przytulne wnętrze, znakomite osiągi, oryginalny styl, wyposażenie, napęd 4x4.

Obsługa wymagająca przyzwyczajenia, słaba znajomość marki (istotna w segmencie premium), mimo wszystko wysokie ceny.

Przeczytaj również
Popularne