Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Uczciwa oferta - Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet City Sport

W ciągu półtora roku ceny Fiata Tipo wzrosły o ponad jedną piątą, co przyhamowało zainteresowanie klientów tym modelem. Samochód ma jednak wiele innych atutów, zwłaszcza po ubiegłorocznej modernizacji.

To już siódmy rok, gdy Fiat Tipo jest obecny na rynku. Mimo to jego stonowane, pełne miękkich linii i wyobleń nadwozie starzeje się bardzo wolno. Nabrało ono świeżości po ubiegłorocznej modernizacji. Odmłodzone Tipo poznamy głównie po nowym pasie przednim, z nowymi LED-owymi reflektorami oraz umieszczeniu w miejscu okrągłego logo Fiata napisu Fiat. Na zmianę logo nie zdecydowano się ani na kierownicy, ani tyle nadwozia.


Kierownica w odmłodzonym Tipo ma nowy kształt, za nią osadzono konfigurowalny 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników TFT, który zastępuje konwencjonalną analogową tablicę przyrządów w wyższych wersjach. Na szczęście pozostawiono bardzo wygodne w użyciu przyciski do regulacji głośności radia i zmiany stacji lub utworu muzycznego osadzone pod kierownicą. Na środkowej konsoli testowanej wersji City Sport pojawił się ekran dotykowy z systemem U-Connect 5, o przekątnej 10,25 cala. Ekran jest bardzo czytelny, a wywoływanie kolejnych funkcji jest szybkie. To wcale nie jest standard w kompaktowych modelach konkurencji. Sparowanie smartfona z systemem Android przebiegło błyskawicznie. Mamy możliwość sparowania przez bluetooth dwóch telefonów jednocześnie. Nie zabrakło funkcji bezprzewodowego ładowania smartfonów. Docenimy również funkcjonalność kompaktowego Fiata. Wnętrze jest wystarczająco obszerne, bagażnik przemyślany, wszystkie istotne przyciski i przełączniki mamy pod ręką, nie brakuje też praktycznych uchwytów na napoje i schowków. Poza tym obraz z kamery cofania, choć nie największy, i tak czytelnością bije na głowę znacznie droższe samochody z gamy koncernu Stellantis. Uwagi mamy do jakości tworzyw w kabinie, zwłaszcza tych na obiciach drzwi. W żadnej wersji nie dostaniemy też nawiewów dla pasażerów drugiego rzędu, choć pomyślano dla nich o dodatkowym wejściu USB.


Tipo SW z testowaną jednostką Diesla o mocy 130 KM wydaje być się propozycją skrojoną pod potrzeby przedsiębiorców dokonujących dużych przebiegów. Nie będą oni mieli powodów do narzekania. Dźwignia zmiany biegów działa precyzyjnie. Fiat z tą jednostką oferuje niezłe osiągi i dobrą elastyczność. Samochód jest również przyzwoicie wyciszony. Praktycznym detalem jest pięciokrotnie mignięcie świateł kierunkowskazów po muśnięciu dźwigni. Standardem w większości samochodów konkurencji jest trzykrotne mignięcie. Zużycie paliwa także okaże się atutem, nie przekraczając średnio 6,5 l oleju napędowego na 100 km. W zawieszeniu Fiata zastosowano klasyczne kolumny McPherson z przodu oraz belkę skrętną z tyłu. Konstruktorzy zestroili zawieszenie tego samochodu komfortowo i nie jest ono stworzone do dynamicznej jazdy w zakrętach. Nie znaczy to, że w sytuacjach ekstremalnych pojazd zacznie się zachowywać nieprzewidywalnie. Samochód wyposażono w funkcję rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, który zaleca kierowcy przestrzeganie ograniczeń, system utrzymania pasa ruchu, czujniki zmęczenia, adaptacyjne światła drogowe czy system monitorowania martwego pola. Wszystkie te systemy działają bez zarzutu. Fiat Tipo SW kusi 5-letnią gwarancją w cenie samochodu, z limitem 120 tys. km.

Fiat  Tipo SW City Sport

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4571/1792/1514/2638

Pojemność bagażnika w l

550

Prześwit w cm

12

Średnica zawracania między krawężnikami w m

10,9

Silnik

1.6 diesel o mocy 130 KM

Maksymalny moment obrotowy przy obr./min.

320/1500

Masa własna/dopuszczalna w kg

1395/1945

Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej w kg

1500/500

Prędkość maksymalna w km/h

207

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s.

10,1

Zużycie paliwa podczas testu: miasto/90 km/h/średnie

7,3/4,6/6,4

Wartość RV (3 l/90 tys. km) wg Info-Ekspert

54,60%

Cena w zł od (wersja kombi)

77 700

Cena wersji testowanej City Sport w zł od

105 500

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet City Sport

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 24–31.01.2022

Ile: 700 km

Obszerne i praktyczne wnętrze, wysoki komfort jazdy, osiągi jednostki Diesla, niewielkie zużycie paliwa, działające w punkt systemy bezpieczeństwa, szybkość działania i czytelność ekranu systemu multimedialnego.

Już nie tak atrakcyjny poziom cen w zestawieniu z konkurencją, jakość tworzyw w kabinie.

Przeczytaj również
Popularne