ID.5 jest trzecim, ale w naszym odczuciu, najładniejszym i najlepiej dopracowanym samochodem elektrycznym Volkswagena z gamy ID.
ID.5 to pierwszy elektryczny SUV coupé Volkswagena. Podobnie jak pozostałe elektryczne modele marki powstał on w oparciu o modułową platformę MEB. Ten 4,6-metrowy SUV coupé wyróżnia się niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym 0,26 i 0,27 (ID.5 GTX), co oczywiście wpływa pozytywnie na zasięg. Chęć uzyskania niskiego oporu powietrza często kłóci się z zachowaniem ładnych kształtów nadwozia. Inżynierowie z Wolfsburga wyszli z tego obronną ręką. Nadwozie ID.5 jest zgrabne i przyjemne dla oka, w szczególności w wersji GTX.
ID.5 korzysta z elektronów zgromadzonych w akumulatorach trakcyjnych o pojemności 77 kWh netto. Zależnie od wersji zasięg wynosi 491–516 km wg WLTP. SUV coupé Volkswagena może być zasilany prądem zmiennym (AC) o mocy do 11 kW. Na stacji szybkiego ładowania moc ta może wynieść 135 kW lub 150 kW w przypadku wersji GTX.
Elektryczny silnik jest umieszczony z tyłu, ale w wariancie GTX dodatkową jednostkę zamontowano przy przedniej osi. W podstawowej wersji Pro (od 220 890 zł) silnik elektryczny napędzający tylną oś osiąga moc 174 KM (128 kW) i moment obrotowy 235 Nm. Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h nie jest imponujący, bo wynosi 10,4 sekundy, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia z pojazdem elektrycznym. Najbardziej imponujące przyśpieszenia występują w tych pojazdach do prędkości ok. 50 km/h na poziomie nieosiągalnym często nawet klasycznie napędzanym autom sportowym. Lepszymi parametrami dysponuje wersja Pro Performance (227 990 zł), w której jednostka napędowa ma 204 KM (150 kW) i maksymalny moment obrotowy 310 Nm. Topowa odmiana GTX 4x4 (256 590 zł) ma już do dyspozycji dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 299 KM (460 Nm). Jest też szybsza niż pozostałe warianty, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w czasie 6,3 s i osiągając maksymalnie 180 km/h (160 km/h w innych wersjach).
W porównaniu z wcześniej wprowadzonymi na rynek modelami ID.3 oraz ID.4 w rynkowym debiutancie widać progres praktycznie w każdym aspekcie dotyczącym działania multimediów oraz systemów asystujących i poprawiających komfort prowadzenia pojazdu. Producent zwiększył moc ładowania, powiększył liczbę systemów asystujących, wprowadził udoskonalony wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz usprawnił obsługę głosową. System ID.Light, czyli LED-owe pasy na podszybiu widoczne przez kierowcę i pasażerów, które mają na celu komunikację z kierowcą z użyciem powiadomień świetlnych, zyskał on nowe animacje. Już nie tylko informuje kierowcę o gotowości jazdy, sugerowanym kierunku skrętu, na podstawie danych z nawigacji, oraz ładowaniu akumulatorów.
System ostrzega kierowcę o zagrożeniach na drodze, informuje o działaniu systemu wyszukiwania miejsca parkingowego i automatycznym parkowaniu. To ostatnie jest szczególnie ważne, gdyż ID.5 został wyposażony w rozbudowany system automatycznego parkowania. Pojazd pozwala zaprogramować wszystkie sekwencje parkowania w odległości do 50 m od punktu docelowego. Następnie wystarczy podjechać ponownie do naszego zaprogramowanego celu, aby pojazd powtórzył wcześniej zaprogramowaną sekwencję, uprzednio sam o to pytając, czy ma to zrobić.
To znakomite udogodnienie dla mniej wprawnych kierowców, którzy korzystają np. z ciasnych czy skomplikowanych w manewrowaniu miejsc parkingowych. Ponieważ system korzysta również z danych GPS, nie zadziała w parkingach podziemnych.
VW ID.5 Pro |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
4599/1852/1613/2771 |
Średnica zawracania między kraweznikami w m |
10,2 |
Pojemność bagażnika w l |
543/1561 |
Masa własna/dopuszczalna w kg |
2042/2650 |
Moc silnika w kW (max. moment obr.) |
128 (235) |
Pojemność akumulatorów w kWh netto/brutto |
77/82 |
Zasięg w km wg WLTP |
516 |
Czas ładowania w godz. |
|
Ładowanie z gniazdka 230V 10A |
39 godz. 30 min. |
Ładowarka o mocy 3,7 kW 16A |
24 godz. 30 min. |
Ładowarka o mocy 7,4 kW 230 V 32A |
12 godz. 15 min. |
Ładowarka o mocy 22 kW 32 A |
8 godz. 15 min. |
Szybka ładowarka CSS o mocy 50 kW (10-80%) |
69 min. |
Szybka ładowarka CSS o mocy 100 kW (10-80%) |
29 min. |
Maksymalna szybkość ładowania DC w kW |
135 |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
10,4 |
Prędkość maksymalna w km/h |
160 |
Cennik w zł brutto od |
220 890 |
Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert |
65,8% |
Kto testował: Przeysław Dobrosławski
Co: Volkswagen ID.5 Pro
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 2.06.2022
Ile: 120 km
Ciekawszy wygląd w porównaniu z innymi modelami gamy ID, większy zasięg niż konkurenci w segmencie w topowych wersjach, rozbudowana funkcja automatycznego parkowania.
Wysokie ceny, obsługa multimediów wymaga przyzwyczajenia.