Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
efleetmanager

Trzeci, a pierwszy - Volkswagen ID.5 Pro

ID.5 jest trzecim, ale w naszym odczuciu, najładniejszym i najlepiej dopracowanym samochodem elektrycznym Volkswagena z gamy ID.

ID.5 to pierwszy elektryczny SUV coupé Volkswagena. Podobnie jak pozostałe elektryczne modele marki powstał on w oparciu o modułową platformę MEB. Ten 4,6-metrowy SUV coupé wyróżnia się niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym 0,26 i 0,27 (ID.5 GTX), co oczywiście wpływa pozytywnie na zasięg. Chęć uzyskania niskiego oporu powietrza często kłóci się z zachowaniem ładnych kształtów nadwozia. Inżynierowie z Wolfsburga wyszli z tego obronną ręką. Nadwozie ID.5 jest zgrabne i przyjemne dla oka, w szczególności w wersji GTX.

ID.5 korzysta z elektronów zgromadzonych w akumulatorach trakcyjnych o pojemności 77 kWh netto. Zależnie od wersji zasięg wynosi 491–516 km wg WLTP. SUV coupé Volkswagena może być zasilany prądem zmiennym (AC) o mocy do 11 kW. Na stacji szybkiego ładowania moc ta może wynieść 135 kW lub 150 kW w przypadku wersji GTX.

Elektryczny silnik jest umieszczony z tyłu, ale w wariancie GTX dodatkową jednostkę zamontowano przy przedniej osi. W podstawowej wersji Pro (od 220 890 zł) silnik elektryczny napędzający tylną oś osiąga moc 174 KM (128 kW) i moment obrotowy 235 Nm. Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h nie jest imponujący, bo wynosi 10,4 sekundy, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia z pojazdem elektrycznym. Najbardziej imponujące przyśpieszenia występują w tych pojazdach do prędkości ok. 50 km/h na poziomie nieosiągalnym często nawet klasycznie napędzanym autom sportowym. Lepszymi parametrami dysponuje wersja Pro Performance (227 990 zł), w której jednostka napędowa ma 204 KM (150 kW) i maksymalny moment obrotowy 310 Nm. Topowa odmiana GTX 4x4 (256 590 zł) ma już do dyspozycji dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 299 KM (460 Nm). Jest też szybsza niż pozostałe warianty, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w czasie 6,3 s i osiągając maksymalnie 180 km/h (160 km/h w innych wersjach).

W porównaniu z wcześniej wprowadzonymi na rynek modelami ID.3 oraz ID.4 w rynkowym debiutancie widać progres praktycznie w każdym aspekcie dotyczącym działania multimediów oraz systemów asystujących i poprawiających komfort prowadzenia pojazdu. Producent zwiększył moc ładowania, powiększył liczbę systemów asystujących, wprowadził udoskonalony wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz usprawnił obsługę głosową. System ID.Light, czyli LED-owe pasy na podszybiu widoczne przez kierowcę i pasażerów, które mają na celu komunikację z kierowcą z użyciem powiadomień świetlnych, zyskał on nowe animacje. Już nie tylko informuje kierowcę o gotowości jazdy, sugerowanym kierunku skrętu, na podstawie danych z nawigacji, oraz ładowaniu akumulatorów.

System ostrzega kierowcę o zagrożeniach na drodze, informuje o działaniu systemu wyszukiwania miejsca parkingowego i automatycznym parkowaniu. To ostatnie jest szczególnie ważne, gdyż ID.5 został wyposażony w rozbudowany system automatycznego parkowania. Pojazd pozwala zaprogramować wszystkie sekwencje parkowania w odległości do 50 m od punktu docelowego. Następnie wystarczy podjechać ponownie do naszego zaprogramowanego celu, aby pojazd powtórzył wcześniej zaprogramowaną sekwencję, uprzednio sam o to pytając, czy ma to zrobić.

To znakomite udogodnienie dla mniej wprawnych kierowców, którzy korzystają np. z ciasnych czy skomplikowanych w manewrowaniu miejsc parkingowych. Ponieważ system korzysta również z danych GPS, nie zadziała w parkingach podziemnych.

 

 

VW ID.5 Pro

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4599/1852/1613/2771

Średnica zawracania między kraweznikami w m

10,2

Pojemność bagażnika w l

543/1561

Masa własna/dopuszczalna w kg

2042/2650

Moc silnika w kW (max. moment obr.)

128 (235)

Pojemność akumulatorów w kWh netto/brutto

77/82

Zasięg w km wg WLTP

516

Czas ładowania w godz.

Ładowanie z gniazdka 230V 10A

39 godz. 30 min.

Ładowarka o mocy 3,7 kW 16A

24 godz. 30 min.

Ładowarka o mocy 7,4 kW 230 V 32A

12 godz. 15 min.

Ładowarka o mocy 22 kW 32 A

8 godz. 15 min.

Szybka ładowarka CSS o mocy 50 kW (10-80%)

69 min.

Szybka ładowarka CSS o mocy 100 kW (10-80%)

29 min.

Maksymalna szybkość ładowania DC w kW

135

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

10,4

Prędkość maksymalna w km/h

160

Cennik w zł brutto od

220 890

Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert

65,8%

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Volkswagen ID.5 Pro

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 2.06.2022

Ile: 120 km

Ciekawszy wygląd w porównaniu z innymi modelami gamy ID, większy zasięg niż konkurenci w segmencie w topowych wersjach, rozbudowana funkcja automatycznego parkowania.

Wysokie ceny, obsługa multimediów wymaga przyzwyczajenia.

Przeczytaj również
Popularne