Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Toyota Yaris - W dobrej formie

Legendarna trwałość i niezawodność Toyoty Yaris przestały już wystarczać w walce o europejskiego klienta. Trzecia generacja nabrała więc wyrazu i młodzieńczości, które jak na słynącą z zachowawczości japońską markę, są wręcz rewolucyjne.

Żaden Yaris nie porywał wyglądem, przytulnością wnętrza ani osiągami. A mimo to stał się niedoścignionym wzorem dla wielu producentów pod względem nie tylko niezawodności, ale i trzymania ceny po latach eksploatacji. Nic dziwnego, że stal się bardzo popularny we flotach.
Kolejna generacja małej Toyoty ma również budzić więcej pozytywnych emocji i trafić do szerszej niż dotychczas grupy użytkowników. Ostrzejsze linie nadwozia i usportowione warianty mają przypaść do gustu mężczyznom (z myślą głównie o nich Toyota oferuje m.in. przyciemniane klosze reflektorów, spojlery czy 16-calowe felgi aluminiowe), a rozbudowany system multimedialny – młodszym klientom.
Nowy Yaris, mimo że jego długość wzrosła o 10 cm, nadal jest jednym z mniejszych samochodów segmentu B (388,5 cm). Na ilość miejsca nie możemy narzekać, w czym zasługa sporego rozstawu osi – 251 cm (+5 cm w porównaniu z poprzednikiem). Zmalała natomiast wysokość auta o 2 cm.
Więcej różnic w porównaniu z poprzednikiem widać we wnętrzu. Zestaw zegarów nie znajduje się na środku deski rozdzielczej, ale za kierownicą. Pojawiło się to, czego brakowało poprzednim generacjom, czyli różnorodnej aranżacji kabiny i wykończenia wnętrza zależnego od wersji. W bogatszych wariantach pomyślano o takich smaczkach jak przeszycie czerwoną nicią skórzanej kierownicy (w wersji Dynamic) czy o panoramicznym szklanym dachu. Wyraźnie postawiono na podniesienie komfortu, czemu mają służyć np. większe i wygodniejsze niż w poprzedniku siedzenia. Do tego wyraźnie zwiększono zakres regulacji pionowej wysokości fotela kierowcy (do 6 cm).
Producent oferuje nowego Yarisa w jednej z trzech znanych już wersji silnikowych: z benzynowymi motorami 1.0 (69 KM) i 1.33 (99 KM) oraz wysokoprężnym 1.4 D-4D (90 KM). W przyszłym roku oferta zostanie poszerzona o wariant hybrydowy. Jednostki z zapłonem iskrowym są dostępne z 5-biegowymi manualnymi skrzyniami biegów, ale mocniejszy wariant możemy też kupić z automatyczną skrzynią Multidrive S (+5 tys. zł). Jednostka diesla jest sprzężona z manualną skrzynią 6-biegową.
Nowy Yaris jest oferowany w pięciu wersjach wyposażeniowych, znanych Terra, Luna i Sol i dwóch nowych – Prestige i Dynamic. Podstawowy wariant Terra kosztuje 39 900 zł, ale jego wyposażenie jest skromne. Systemy stabilizacji jazdy i kontroli trakcji oraz poduszki kurtynowe i kolanowe wymagają dopłaty. Można je wszystkie nabyć w ramach Pakietu Bezpieczeństwa (+2 tys. zł). Standardowym wyposażeniem jest m.in. radio CD mp3 i wejście USB, ale klimatyzację trzeba dokupić.
Najbardziej interesującą nowinką jest system multimedialny Touch z ekranem dotykowym 6,1 cala z Bluetooth dostępny od wersji Sol. Na uwagę zasługuje jego bardzo rozbudowana funkcjonalność. Nie dość, że możemy obsługiwać zestaw audio, odczytywać dane komputera pokładowego, to wyświetla on również obraz z kamery cofania i daje możliwość pisania esemesów czy oglądania zdjęć z pamięci flash. W droższych wersjach (Touch & Go) obsługuje również nawigację. Yaris z systemem Touch kosztuje nie mniej niż 47 800 zł (1.0/69 KM).

W zeszłym roku sprzedano w Polsce 9114 Toyot Yaris. W segmencie B lepszy wynik miały tylko Škoda Fabia (12 706 szt.) i Fiat Grande Punto/Punto Evo (9623 szt,).

DSC_0097

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Toyota Yaris

Przeczytaj również
Popularne