Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Toyota Auris - Brakujące ogniwo

Kombi to wariant nadwoziowy, którego w ofercie kompaktów Toyoty bardzo brakowało. Dzięki niemu, zainteresowanie Aurisem może wyraźnie wzrosnąć, zarówno w firmach, jak i u nabywców indywidualnych.

Wprowadzenie do oferty nowej generacji Aurisa i utrzymanie w sprzedaży poprzedniej bardzo mocno wpłynęły na wzmocnienie pozycji Toyoty w segmencie C. W zeszłym roku polski importer sprzedał nad Wisłą 4484 pojazdy kompaktowe, a w pierwszym półroczu tego roku było to już 3941 szt. Jeszcze większego progresu można się spodziewać w drugiej połowie roku, kiedy na dobre w ofercie pojawi się nowy sedan Corolla oraz kombi Auris Touring Sports.
Samochody z nadwoziem kombi stanowią ok. 30% wszystkich pojazdów sprzedawanych w Polsce w segmencie C. Spośród nich aż 80% kupują nie jak można by przypuszczać rodziny, ale klienci flotowi. Sześcioletnia nieobecność Toyoty w tak intratnym fragmencie rynku była więc czymś niezrozumiałym. O ten całkiem spory rynek japońska marka zamierza jednak ponownie powalczyć. Orężem w tej walce jest Auris Touring Sports, oferowany nie tylko z silnikami benzynowymi i Diesla, ale również w wersji hybrydowej.
Od kilku lat wprowadzane do oferty samochody typu kombi potrafią wyglądać lepiej niż warianty hatchback i sedan. Nie inaczej jest z Aurisem Touring Sports, który mimo 28,5 cm dłuższego nadwozia (długość modelu to 456 cm) nie wygląda ociężale i nieforemnie. Nowe kombi, począwszy od zderzaka aż po słupek C, ma identyczny wygląd jak wersja hatchback. Dodatkowe centymetry nadwozia skonsumował tylny zwis. Co ciekawe, lampy tylne w kombi są identyczne z tymi, jakie zamontowano w hatchbacku. Auris Touring Sports przyciąga uwagę ciekawą stylizacją nadwozia pełną ostrzejszych i bardziej dynamicznych kształtów niż u wielu konkurentów. Oczywiście, producent starał się nie przekombinować stylistyki, ponieważ – według badań – kompaktowe Toyoty kupują głównie osoby w wieku 36–46 lat oraz powyżej 56. roku życia, którym zwyczajnie zbytnie ekstrawagancje mogłyby nie przypaść do gustu.

Toyota ma w Polsce silniejszą pozycję niż w Europie Zachodniej, w której co dwudziesty sprzedawany samochód nosi logo tej marki. Nad Wisłą jest to już 7,8%. Mimo to polski importer zamierza ten udział jeszcze zwiększyć.


Wnętrze wariantu kombi jest identyczne jak w hatchbacku. Pochwały zbierają więc wygodne fotele i ergonomia, ale nadal nie przekonują nas kształty deski rozdzielczej czy archaiczne wyświetlacze zegara oraz komputera pokładowego. Dzięki dłuższemu nadwoziu inżynierom udało się aż o 25 cm przedłużyć bagażnik w porównaniu z wersją hatchback. Przestrzeń ładunkowa jest więc rekordowa w segmencie – 205 cm (w Volkswagenie Golf Variant długość wynosi 180 cm). Pojemność bagażnika Toyoty to 530 litrów, ale po złożeniu na płasko oparć drugiego rzędu (jeśli półka podłogowa jest ustawiona w wyższym położeniu) powiększa się on do 1658 litrów. To więcej niż w znacznie większym Avensisie (1610 litrów). Niemal identyczne wymiary ma kufer Hyundaia i30CW (528/1642 l), ale Toyota góruje w tym względzie nad Fordem Focusem (490/1516 l) oraz Oplem Astrą Tourer (500/1550 l). Aurisowi daleko za to do Škody Octavii kombi (610/1740 l). Warto podkreślić, że wersja hybrydowa Aurisa ma identyczne możliwości przewozowe co modele napędzane wyłącznie silnikami spalinowymi. Producent Aurisa zadbał o wiele praktycznych rozwiązań w bagażniku, np. tylne oparcia możemy składać za pomocą dźwigni umieszczonych na ścianach ładowni, a pod podwójną jego podłogą umieścimy segregator na drobne przedmioty, ale też zmieścimy tam roletę. Inżynierowie zamontowali prowadnice rolety także w słupkach D, dzięki czemu po otwarciu bagażnika może ona się unosić pod sufit, umożliwiając wygodny załadunek. Poza tym, po bokach przed nadkolami znajdziemy dodatkowe schowki. W bagażniku dysponujemy również schowkami na parasolki, a w całej kabinie trzema gniazdkami 12V. Touring Sports może się pochwalić również niskim progiem załadunku (61 cm nad ziemią), co jest wartością o 10 cm niższą niż w hatchbacku. Obniżenie progu było możliwe dzięki przeniesieniu tablicy rejestracyjnej ze zderzaka na klapę bagażnika.
Pod maską wariantu Touring Sports montowane są te same jednostki silnikowe co w hatchbacku, w tym wariant hybrydowy. Jest więc to jedyny kompaktowy model kombi oferowany w Europie z silnikiem spalinowo-elektrycznym. Ceny Aurisa zaczynają się od 62 900 zł (benzynowy motor 1,33 litra/99 KM), jednak od lipca jest on dostępny w przedsprzedaży za 58 900 zł. Względem wersji hatchback dopłata wynosi 3 tys. zł. Dodajmy, że startowe ceny kombi rywali zaczynają się od 65 490 zł w przypadku Golfa Varianta, 54 400 zł za Focusa i 63 500 za Octavię kombi. Nieco lepsze osiągi Toyocie zapewnia motor 1.6/132 KM (od 69 400 zł), ale wśród przedsiębiorców dużym wzięciem będzie cieszył się silnik dieslowski 1.4D-4D o mocy 90 KM (ceny od 72 000 zł). Topowymi modelami w ofercie są Auris Touring Sports z 2-litrowym dieslem D-4D o mocy 124 KM (ceny od 85 500 zł) i wariant hybrydowy (od 89 900 zł). W tych ostatnich dwóch wariantach w tylnym zawieszeniu w miejsce belki skrętnej montowany jest układ wielowahaczowy. Wyposażenie podstawowej wersji Life jest dość ubogie i obejmuje siedem poduszek i kurtyn powietrznych, elektryczne szyby i lusterka przednie oraz regulowane na wysokość siedzisko. Zdecydowanie korzystniejszy jest zakup oczko wyższej wersji Active, w której klimatyzacja i radioodtwarzacz są już standardem (+3 tys. zł). Nawigacja Toyota Touch&Go wymaga dopłaty 2100 zł, podobnie jak m.in. dach panoramiczny Skyview z elektryczną roletą (+2500 zł), skórzane fotele, bezstopniowa skrzynia Multitronic S czy tempomat. Wiele ciekawych opcji zebrano w korzystniejszych cenowo pakietach.
Dzięki nowym modelom i nieoferowanym dotąd wersjom nadwoziowym, Toyota zamierza sprzedać ok. 3 tys. więcej kompaktów niż w zeszłym roku, w tym ok. 2 tys. szt. kombi.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Toyota Auris Touring Sports

Gdzie: Majorka

Kiedy: 4.07.2013

Ile: 300 km

Funkcjonalny bagażnik, wygodne fotele, oszczędne diesle, wysokie RV.

Dyskusyjny kształt deski rozdzielczej.

Przeczytaj również
Popularne