Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Mercedes Viano Edition 125

Mercedes_viano_edition_12529 stycznia 1886 roku Karl Benz opatentował pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym. Od tego wydarzenia minęło 125 lat. Mercedes postanowił uczcić tę rocznicę kilkoma seriami nazwanymi „Edition 125". Jedną z nich jest Viano Avantgarde. Już na pierwszy rzut oka wyróżnia się 19-calowymi felgami z lekkiego metalu, chromowanymi lusterkami zewnętrznymi oraz podobnymi ozdobami z przodu i tyłu. Viano Avantgarde dostępny jest tylko w kolorach srebrnym i czarnym oraz skórzaną tapicerką. Wszystkie fotele, także te z tyłu, pozwalają na regulację zagłówków i podłokietników, zaś dla bezpieczeństwa pasażerów każdy ma trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Klimat harmonii i luksusu jest dopełniony przez delikatne wykończenie drewnianymi listwami, które znajdziemy również z tyłu auta. Jakość i dobrana kompozycja wykończenia w tym modelu rzeczywiście robią bardzo pozytywne wrażenie. Dopełnieniem jest znany z osobowych Mercedesów system audio, o pełnej klimatyzacji osobno na tylną i przednią część auta nie wspominając. To samochód, którym śmiało można obwozić jakiegoś VIP-a. Ale żeby to robić z należytym zapasem mocy, Mercedes proponuje tutaj tylko silniki V6. 3-litrowy CDI rozwija moc 224 KM i ma moment obrotowy rzędu 440 Nm. Producent obiecuje średnie zużycie w okolicach 8,5 l/100 km, co się potwierdziło na niedługiej trasie wokół Turynu. Były to głównie drogi poza miastem i autostrada. Jednak częściowo wspinaliśmy się między malowniczymi górami wokół miasta, które raczej kojarzy się z inną marką. Do dyspozycji w Viano 125 Edition jest również 3,5-litrowy silnik benzynowy mocy 258 KM. O dziwo, diesel przyspiesza do setki nieco szybciej, bo w 9,1 s przy 10,4 s dla jednostki benzynowej. Oba silniki pozwalają osiągnąć prędkość maksymalną nieznacznie przekraczającą 200 km/h. Seryjnie do ich sterowania montuje się automatyczną skrzynię biegów. W opcji są dwie długości: kompakt i lang. W tej wersji Viano rzeczywiście robi ogromne wrażenie, prowadzi się je znakomicie i stwarza wrażenie pełnego komfortu. Może być zarówno autem rodzinnym, jak i wspomnianym wyżej samochodem służbowym do przewożenia ważnych osób, które chcą mieć więcej swobody i przestrzeni niż w tradycyjnej limuzynie.

Czas wyjechać w teren

Ale nie samym luksusem człowiek żyje. Trzeba również poznać uroki jazdy w terenie i trochę popracować. Temu miały służyć Viano, Vito, Sprinter EDITION 125 i Vario z napędami 4x4, które mogliśmy przetestować na specjalnie przygotowanym torze w jednej z podturyńskich żwirowni. Podstawowym założeniem dla wszystkich modeli jest uzyskanie bardzo dobrej trakcji, bezpieczeństwa i względnej wygody podczas poruszania się w ciężkim terenie. Dzięki temu można szybko dostarczyć w trudno dostępne miejsca na budowie ludzi lub potrzebny w danym momencie sprzęt. Temu właśnie mają służyć napędy na cztery koła. Ale są również cywilne możliwości korzystania z tego typu aut, chociażby rodzinny wyjazd zimą na narty lub latem na camping. Wtedy też zdarzają się sytuacje, gdy doceniamy możliwość włączenia napędu na wszystkie koła. Viano, Vito i Sprinter są dodatkowo wyposażone w elektroniczną regulację trakcji 4ETS i układ Adaptive ESP. Sprawdza się znakomicie np. na szutrowych podjazdach, gdy kierowca czasem panicznie naciśnie zbyt mocno pedał gazu w obawie, że pojazd zsunie się w dół. Równie dobrze wychodzi pokonywanie kałuż lub niewielkich strumyków, co mieliśmy okazję sprawdzić. W przypadku Vito i Sprintera producent daje możliwości różnych konfiguracji nadwozia, co pozwala na szerokie zastosowanie tych modeli. Viano i Vito z napędem na cztery koła ważą tylko o 80 kg więcej i są wyższe o 70 mm w stosunku do aut z tylnoosiowym napędem. Dzięki temu mieszczą się w standardowym garażu, ponieważ nie przekraczają wysokości 2 m. Rozdział napędu między przednią i tylną oś wynosi 35–65%. Największy z prezentowanych – Mercedes Vario – jest skrzyżowaniem pojazdu dostawczego z ciężarowym. Ze swoim stałym napędem na cztery koła i solidną ramą pozwala maksymalnie załadować do 7,5 t. Sprawdza się dzięki temu nie tylko na budowach, ale także np. podczas robót leśnych lub w górzystym terenie, gdzie duża ciężarówka się nie zmieści. Może służyć także do transportu maszyn dzięki maksymalnej sile ciągu 13 t przy napędzie 4x4. Rozdział siły następuje tu w proporcji 28–72 %. Zastosowano w nim system oczyszczania spalin SCR.

Bezpieczeństwo i trakcja przede wszystkim

Po terenowych jazdach przyszedł czas na krótkie przetestowanie napędów 4x4 na płycie poślizgowej. Nagłe przyspieszanie, skręcanie, omijanie przeszkody – to właśnie w takich sytuacjach można jeszcze bardziej docenić zalety współczesnej myśli konstruktorów. Dobry system kontroli trakcji, wraz z innymi układami, pozwala opanować pojazd i uniknąć kolizji nawet w przypadku ciągnięcia przyczepy. Kiedyś wszystkich fascynowało zachowanie samochodu z układem ABS na śliskiej nawierzchni. Współczesne systemy pomagają w wielu innych sytuacjach, jakie mogą się zdarzyć na drodze. Prezentowane modele 4x4 można konfigurować w różnych odmianach nadwozia, silników i wyposażenia. W sumie daje to szeroki wybór dla klientów, którzy mogą dopasować pojazd do swoich, indywidualnych potrzeb. Dobiegł końca program przygotowany przez Mercedesa i pozostała już tylko miła droga do nieopodal położonego zajazdu. We Włoszech już piękna wiosna, 25 °C, wszystko kwitnie. Jazda w takich warunkach luksusowym, czarnym Viano, z lekko włączoną klimatyzacją, po malowniczych drogach wokół Turynu sprawiała wszystkim wiele przyjemności.

Przeczytaj również
Popularne