Mazda nie ma oferty stricte dla flot i... mieć nie zamierza. Na tym właściwie ten artykuł mógłby się skończyć, ale po pierwsze, sprzedaż do firm nie musi oznaczać sprzedaży flotowej, a po drugie – czytelnicy „Fleeta” też kochają piękne auta, a w tej dziedzinie Mazda ma co pokazać.
Po pierwsze: MX-5
Czyli klasyka na czterech kółkach i chyba najbardziej rozpoznawalny model Mazdy. W Polsce tych aut sprzedano już 100 sztuk, a biorąc pod uwagę krótką historię obecności Mazdy na polskim rynku motoryzacyjnym oraz specyfikę samochodu – jest to niezły wynik. MX-5 ma znów nową wersję i jest ona nadal równie ładna i równie klasyczna, co wszystkie poprzednie, i nic a nic się nie starzeje. Jak oni to robią? Udział Mazdy w polskim rynku od jej pojawienia się stale rośnie – i choć ciągle nie przekracza 2%, daje do myślenia. Zwłaszcza że w Polsce Mazda obecna jest od niedawna. Mazdy coraz częściej widać na ulicach, a firma robi wszystko, żeby ich auta były coraz bardziej charakterystyczne, budziły coraz większe emocje i były po prostu piękne.
Królowie konceptów
Mazda do robienia pięknych aut ma talent. Trzeba przyznać, że nikt nie pokazuje tak pobudzających wyobraźnię concept-carów jak Mazda. Nie inaczej ma się sprawa z Kazamai – konceptem kompaktowego crossovera. Został on zaprezentowany tylko dwa razy: na salonie samochodowym w Moskwie w 2008 roku i podczas finału konkursu ZOOM-ZOOM Mazda Design w czerwcu tego roku w Warszawie. Jako jedna z osób, która mogła go obejrzeć z bliska i na żywo, potwierdzam – Kazamai naprawdę robi wrażenie.
Design, design, design
Najlepsze jest to, że na konceptach się nie kończy. Oczywiście, nie wchodzą one do produkcji takie, jak były pokazane, ale coś z nich przesiąka do nowych modeli Mazdy. Tak też jest z nową piątką – można w niej znaleźć elementy stylistyki, które tak zachwycają w Kazamai. Skąd projektanci i designerzy Mazdy biorą tak świetne pomysły? No właśnie z takich konkursów jak zakończony przed chwilą ZOOM-ZOOM Mazda Design. Uczestnicy konkursu mogli złożyć dowolną liczbę prac w dwóch kategoriach: samochód i element użytkowy do samochodu. W konkursie mogli wziąć udział zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Grand Prix, czyli miesięczny staż w pracowni Janusza Kaniewskiego oraz wyjazd na warsztaty Mazda Design, zdobył Fryderyk Zyska za projekt samochodu inspirowanego ciałem kobiety. Oprócz tego sześciu laureatów wyjedzie na warsztaty kreatywności z Januszem Kaniewskim na Lazurowe Wybrzeże. Koncepty Mazdy nie biorą się znikąd.
Kto testował: Piotr Stuszewski