Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Yaris w ITS - Test Toyota Yaris

Toyota Yaris, użytkowana w ramach Długodystansowego Testu Flotowego, została poddana skrupulatnej ocenie specjalistów z Instytutu Transportu Samochodowego. A oto opinia, jak zwykle fachowa i treściwa.
Mgr inż.
Wojciech Przybylski
zastępca dyrektora ds. techniki i współpracy międzynarodowej
Samochodu używałem w pierwszej połowie lutego (2–8.02) przejeżdżając 470 km, z czego 120 km w mieście. Temperatura otoczenia cały czas była niższa niż -10C, a nawierzchnia drogi w większości sucha. Oceny dokonałem w odniesieniu do istotnych elementów. W skali 1–10 pkt mamy następujące wyniki:
Nadwozie pojazdu
Nowatorskie rozwiązania stylistyczne, jakość wykonania – oceniam jako więcej niż poprawne, zwłaszcza jakość wykończenia – 8 pkt;
Wnętrze pojazdu
Jakość wykończenia, ergonomia, stylistyka deski rozdzielczej, czytelność zegarów – odnotowuję przyjemne w dotyku plastiki i powrót do dobrze widocznego panelu wskaźników położonego za kołem kierownicy – 9 pkt;
Elementy wyposażenia
wyposażenie standardowe, jakość zestawu audio, wydajność klimatyzacji, wyposażenie podnoszące komfort, wygoda fotela, czujniki parkowania, tempomat – w tej klasie dobrze, ogrzewanie wydajne, tempomat pozwala na bezpieczną jazdę z niedużym zużyciem paliwa (dalej nieco więcej o tym) – 8 pkt;
Przestrzeń bagażowa
Pojemność bagażnika, funkcjonalność przestrzeni bagażowej, łatwość załadunku, łatwość dostępu do koła zapasowego – brak uwag, poza pozytywną możliwością zdalnego otworzenia tylnej klapy i sporą pojemnością bagażnika – 8 pkt;
Widoczność 
z miejsca kierowcy
Widoczność do przodu, na boki, widoczność w lusterkach bocznych, widoczność w lusterku wstecznym, wydajność wycieraczek i spryskiwaczy – bez większych zastrzeżeń, ciekawe rozwiązanie kinematyki ruchu pióra wycieraczki – 8 pkt;
Oświetlenie
Jakość świateł, możliwość regulacji pionowej, oświetlenie przeciwmgielne – brak specjalnych uwag – 8 pkt;
Zachowanie pojazdu
podczas jazd miejskich
Łatwość manewrowania, widoczność z miejsca kierowcy, łatwość parkowania, szerokość otwarcia drzwi, skuteczność wspomagania układu kierowniczego – dość zwrotny i wygodny w mieście – 8 pkt;
Bezpieczeństwo 
aktywne i bierne
Systemy wpływające na bezpieczeństwo, liczba poduszek, system isofix, zabezpieczenie przestrzeni bagażowej – bez uwag, przyzwoity standard – 8 pkt;
Zachowanie pojazdu w długich trasach
Pozycja za kierownicą, system audio, hałas we wnętrzu pojazdu, spalanie w trasie, dynamika podczas wyprzedzania (60–100 km na IV biegu, 80–120 na V biegu), ergonomia wykończenia wnętrza (uchwyty na kubki, schowki, podłokietniki itp.) – nie zgadzam się z poglądem o zbyt małej mocy silnika do jazdy dynamicznej, świadomy kierowca nieźle sobie poradzi, jak będzie konsekwentnie redukował biegi w razie potrzeby przyspieszenia; podczas jazdy pozamiejskiej miałem okazję spróbować różnych prędkości jazdy i odnotować spalanie; mając na względzie ekonomię paliwa uważam jednak, że na trasie należy jechać po prostu w potoku samochodów – 8 pkt (o spalaniu za chwilę);
Układ napędowy
Elastyczność, kultura pracy (czy silnik jest głośny – zimny, ciepły), spalanie faktyczne i deklarowane przez producenta, precyzja działania skrzyni biegów, zestopniowanie przełożeń, przyspieszenia – pracę tego układu określam jako nadspodziewanie kulturalną, co jest niełatwe do osiągnięcia w 3-cylindrowym silniku; pamiętam jedną z pierwszych takich jednostek w pierwszej odmianie Daihatsu Charade z pierwszej połowy lat 80. i stwierdzam, że od tamtej pory wiele się poprawiło – 8 pkt;
Zawieszenie
Ocena pracy zawieszenia w różnych warunkach drogowych, przechyły boczne w szybkich zakrętach, tłumienie nierówności na kostce, nierównym asfalcie, zachowanie auta w koleinach, na luźnych nawierzchniach, trwałość elementów zawieszenia –bez zastrzeżeń, dobre trzymanie się drogi w różnych warunkach przyczepności i sprawnie, zdecydowanie reagujący VSC (daje się wyłączyć!) – 8 pkt;
Układ hamulcowy
Działanie zimnych/ciepłych hamulców, hamowanie na pusto i obciążonym samochodem, tendencja do nurkowania przodu auta, hamulec postojowy – bez uwag, działa bez zarzutu podczas różnych warunków hamowania – 8 pkt.
Teraz kilka uwag o zużyciu paliwa i wskaźniku tego zużycia na wyposażeniu samochodu. Przypominam, że wykonany przebieg to ok. 470 km, z czego ok. 120 km to jazda w mieście (w średnio gęstym ruchu w Warszawie), obciążenie samochodu podczas jazd nie przekraczało 2 osób (za to niemałych! = ok. 100 kg każda) – a temperatura otoczenia zawsze poniżej -100C. Zużycie średnie liczone na podstawie jednego tankowania do pełnego zbiornika na całym przebiegu wyniosło 5,98 dm3/100 km. Średnie zużycie paliwa liczone ze wskazań komputera pokładowego wyniosło 5,7 dm3/100 km, w tym podczas jazd w mieście od 6,8 do 7,4, a poza miastem (z odcinkami dróg S) od 5,5 do 6,6 dm3/100 km (z krótką próbą jazdy ostrej na torze wyścigowym Kielce – mała pętla, gdzie osiągnąłem dobrze powyżej 8 dm3/100 km).
Podsumowanie testu
Ten mały samochód tradycyjnie dla samochodów Toyoty cechuje się dobrą łatwością adaptacyjną, co definiujemy jako bardzo krótki okres przyzwyczajania się kierowcy do zaoferowanych zależności ergonomicznych. Ma przestronne wnętrze i przyjazne sterowanie. Zawieszenie i hamulce nie wymagają specjalnych uwag (czyli są dobre w klasie), podobnie jak i poziom zużycia paliwa. Mały i lekki silnik z pewnością przyczynia się do tego dobrego wyniku, a jak ktoś chce się pościgać, to w górnym zakresie obrotów oferuje nadspodziewanie sensowną dynamikę (trzeba tylko się nie lenić i sprawnie operować dźwignią zmiany biegów), ale już wiemy, że w rozważnej, zgodnej z przepisami jeździe nie potrzebujemy superdynamiki. Uważam, że jest jednak nieco zbyt drogi w ocenianej wersji.

Przeczytaj również
Popularne