Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Chevrolet Cruze - Rozsądnie i niedrogo

Kombi, czyli najpraktyczniejsze wydanie Cruze’a, poszerzyło gamę kompaktowych Chevroletów dopiero w drugiej połowie zeszłego roku. Szkoda, że tak późno, ponieważ model ten, zwłaszcza z dieslem 1.7 VCDi, to najciekawszy z punktu widzenia przedsiębiorców wariant w ofercie.

Równolegle z debiutem Chevroleta Cruze w wersji kombi wszystkie wersje tego modelu przeszły facelifting, a w ofercie pojawiły się dwa nowe silniki: benzynowy 1.4T/140 KM oraz diesel 1.7 VCDi/130 KM. Model wizualnie zmienił się niewiele. Wyrazista sylwetka przedniej części nadwozia, z wydatną maską i grillem, zdążyła się już nieco opatrzyć. Wariant kombi również nie przykuwa uwagi, ponieważ stylistyka tylnej części nadwozia jest bardzo stonowana. Nie można mieć uwag do przestronności i ergonomii we wnętrzu oraz wygody foteli, ale już do jakości twardych tworzyw na desce rozdzielczej i drzwiach jak najbardziej. W bogatszych wersjach zastosowano niespotykane u rywali obszycie części deski materiałem. Na środkowej konsoli zagościł opcjonalny duży i kolorowy ekran wyświetlacza multimedialnego. Niestety, ekran dotykowy jest niezbyt czuły. Aby wywołać daną funkcję, często trzeba naciskać wielokrotnie przyciski. W słoneczny dzień jest on także mało czytelny. Za częścią pasażerską wygospodarowano 500-litrowy bagażnik, który po złożeniu na płasko oparć tylnej kanapy powiększa się do 1478 litrów. Nowinką jest przegroda na drobiazgi zamontowana między oparciem tylnej kanapy a roletą. Niestety, bardzo trudno ją wymontować.
Pod maską pracuje diesel 1.7 VCDi o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm, dostępnym w zakresie 2000–2500 obr./min. Po uruchomieniu silnika, z racji charakterystycznego donośnego klekotu, przypominają nam się diesle sprzed kilkunastu lat. Z czasem jednak dźwięk ten staje się mniej uciążliwy. Cały czas musimy za to umiejętnie operować pedałem sprzęgła i hamulca, ponieważ na niskich obrotach, nieprzekraczających 1800 obr./min, silnik można bardzo łatwo zdławić. Ale gdy to opanujemy, będziemy zadowoleni z osiągów Cruze’a, ale i spalania. W trasie, jadąc spokojnie i nie przekraczając 90 km/h, bez problemów uzyskamy zużycie poniżej pięciu litrów na setkę. W ruchu miejskim zmieścimy się w siedmiu litrach. Nie mamy większych zastrzeżeń do zestrojenia układu jezdnego zbudowanego klasycznie z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu. Szkoda jednak, że układ kierowniczy nie zapewnia zbyt dobrego wyczucia samochodu.
Cruze błyszczy na tle rywali dobrymi cenami, ale zaskakuje dziwną polityką modelową, ponieważ poszczególne silniki nie są dostępne w każdej wersji wyposażeniowej. W efekcie Cruze z testowanym silnikiem 1.7 VCDi dostępny jest dopiero od czwartej, bardzo dobrze wyposażonej wersji LT+ (cena od 74 890 zł). Co prawda podobnie skonfigurowani rywale są drożsi (Hyundai i30CW Classic+ kosztuje 75 900 zł, a zachodnioeuropejscy rywale cenią się jeszcze drożej), ale bez problemu nabędziemy tańsze odpowiedniki z mocnymi dieslami, choć wyraźnie słabszym wyposażeniem (cee’d 1.6 CRDi/110 KM kosztuje od 62 990 zł). Co ciekawe, Cruze z 2-litrowym dieslem o mocy 163 KM LT+ kosztuje tyle samo co wariant 1.7 VCDi! Podstawowy wariant Cruze’a LS (od 52 990 zł) jest, jak na potrzeby przedsiębiorców, zbyt ubogi, wyposażony jedynie w radio i elektrycznie regulowane lusterka.
Tak przydatne rozwiązania: klimatyzacja, regulacja radia z kierownicy i wejście USB, znajdziemy dopiero w oczko bogatszym wariancie LS+. W każdej wersji dopłaty wymaga nawigacja GPS (+3 tys. zł), ale nie można jej zamówić jednocześnie z systemem MyLink (obsługującym m.in. multimedia). Producent nie daje też możliwości dokupienia w modelu Cruze m.in. asystentów pasa ruchu i parkowania ani też systemu ostrzegającego o pojazdach w martwym polu. Nie przeszkadza to jednak uznać ten model za jeden z ciekawszych tanich kompaktowych kombiaków.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Chevrolet Cruze 1.7 VCDi LT+

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 17.04.2013

Ile: 600 km

Dobry stosunek walorów użytkowych do ceny, wygodne fotele, funkcjonalna kabina.

Twarde tworzywa przeciętnej jakości, nieintuicyjna obsługa multimedialnego wyświetlacza, dziwna polityka modelowa.

Przeczytaj również
Popularne