Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Budowlane Scanie

Polski rynek usług budowlanych, mimo mocnego spowolnienia w zeszłym roku, ma przed sobą pewny okres prosperity. Wiele dużych inwestycji infrastrukturalnych związanych z EURO 2012 wejdzie w tym roku w fazę realizacji wykonawczej. Czy to się komuś podoba, czy nie, rozwinięty transport budowlany jest niezbędny do sprawnego prowadzenia robót. Od czterech lat Scania Polska konsekwentnie realizuje projekt Scania Test Tour – objazdowej prezentacji samochodów budowlanych, przygotowywanej w najbardziej naturalnym dla tych samochodów środowisku – kopalniach piasku.

Tego typu prezentacje zmieniają ogólnie przyjęty wizerunek Scanii, która przestaje być drogą i prestiżową ciężarówką do transportu międzynarodowego, a zaczyna być solidnym wozem do ciężkiej pracy w każdym terenie.
Pojazdy budowlane Scanii występują w czterech klasach wytrzymałościowych, dzięki temu są dosyć odporne na praktycznie powszechne w Polsce przeładowania. Pojazdy w najcięższej klasie wytrzymałościowej wyposażone są np. w wysokie ramy z wkładkami wzmacniającymi, klasyczne resory półeliptyczne, osie tylne o zwiększonej nośności (nawet do 30 ton) czy zwolnice w piastach kół, które zmniejszają obciążenie układu napędowego. Ciekawym rozwiązaniem jest układ elektroniczny zapobiegający uszkodzeniu tarczy sprzęgła. Ogranicza on prędkość obrotową silnika podczas ruszania z miejsca. ABS i blokady mechanizmów różnicowych oraz blokady międzyosiowe są wyposażeniem standardowym. Blokady włączać można także podczas jazdy, nad czym czuwa układ elektroniczny, kontrolujący prędkości obrotowe kół. Tegoroczną nowością będzie nowy, obrotowy wyłącznik blokad. Dzięki niemu, mniej wprawny kierowca nie jest w stanie pomylić kolejności włączania blokad. Takie odporne na niewiedzę rozwiązanie stosują od pewnego czasu np. MAN czy Mercedes. Opcjonalnie, dla pojazdów Scanii, przewidziano także górny wlot powietrza, tak bardzo potrzebny na zapylonych budowach, oraz pionowy układ wydechowy, często wykorzystywany przy podgrzewaniu podłogi wywrotek lub zbiorników z wodą, przy zabudowach betonomieszarek. Dużym atutem przy sprzedaży pojazdów budowlanych są oferowane silniki Euro 5, wyposażone w układ recyrkulacji spalin EGR. Pozwala to na uniknięcie montowania dodatkowych instalacji w podwoziu i nie wymaga od użytkownika dodatkowych czynności obsługowych.

W pierwszej trójce
Tegoroczny rynek nowych pojazdów budowlanych oceniany jest nawet na ok. 2000 sztuk. Ambicją Scanii jest utrzymać się (obok MAN-a i Mercedesa) w pierwszej trójce dostawców podwozi budowlanych. W zeszłym roku samochody klasy C (konstrukcyjnie przeznaczone do pracy na budowach, np. betonomieszarki czy wywrotki), stanowiły prawie 20% całego naszego rynku. 40% z 1072 pojazdów sprzedanych przez Scanię samochodów to pojazdy budowlane.

Scania nr 1

Bogata rozmiarówka
Jednym ze sposobów na zdobywanie rynku jest praktykowane przez Scanię od paru lat, oferowanie gotowych samochodów lub przygotowanych pod szybką zabudowę podwozi. Pozwala to na przyśpieszenie procesu produkcji, obniżenie kosztów, ułatwienie całej procedury składania zamówień i wykonania zabudów. Zwykle klient gotów jest kupić wóz nie do końca odpowiadający jego wymaganiom, pod warunkiem jego błyskawicznej dostawy. Prawie wszystkie prezentowane podczas Scania Test Tour samochody były zbudowane według typowych, gotowych specyfikacji.
Część z takich samochodów stoi gotowa do odbioru w ciągu 5 dni. Jeżeli auta nie ma, to w zależności od wyposażenia (np. sama wywrotka lub z żurawiem) okres oczekiwania wydłuża się do 8–12 tygodni.
Na rynku polskim wytypowano firmy, które zabudowują podwozia Scanii na stock, według ustalonych specyfikacji. Podczas tegorocznego Test Tour królowały zabudowy firm Skibicki, KH-Kipper, Elbo i Primbox.

Na deser… Case
Tegoroczna Scania Test Tour, wzorem poprzedniego roku, umożliwiła także zapoznanie się z maszynami budowlanymi Case. Niekłamane uznanie należy się operatorom, którzy potrafili z niezgrabnych maszyn wycisnąć maksimum wydajności, precyzji i... gracji. Jazda ładowarką na przednim kole, kręcenie bączków maleńką ładowarką czy wreszcie zaprzeczający prawom fizyki pokaz dzielności terenowej koparki gąsienicowej wzbudzały niekłamany entuzjazm gości. Chętni mogli popróbować swoich sił zarówno za kierownicami Scanii, jak i drążkami sterowniczymi maszyn Case.

SCANIA P360 CB4x4EHZ
Nietypowy jak dla Scanii w Polsce samochód budowlany w klasie 18 ton. Kiedy dwa lata temu po raz pierwszy pokazano tak przygotowany pojazd, nikt nie wiedział, jak auto zostanie przyjęte przez rynek. Rezultat zaskoczył wszystkich, klienci kupili auta demonstracyjne na pniu. W tym roku Scania pokazała wersję z napędem na cztery koła. Trójstronna wywrotka wykonana przez Elbo oraz zakabinowy żuraw hydrauliczny HMF czynią ze Scanii P zwinny i wszechstronny pojazd wsparcia budowy. Możliwość zamontowania łyżki czy wiertnicy na żurawiu podnoszą jego walory użytkowe.
12-litrowy, 6-cylindrowy silnik Euro 5 o mocy 360 KM zapewnia w pełni załadowanemu samochodowi wystarczający zapas mocy do pracy w każdych warunkach terenowych. 12-biegowa skrzynia przekładniowa z półbiegami pozwala na dobór najlepszego przełożenia, w połączeniu z dołączanym napędem przedniej osi i możliwością obciążenia tylnej osi aż 13 tonami ładunku czyni ze Scanii P 4x4 prawdziwego wszędołaza. Nie mniej ważne są dobrze dobrane opony terenowe, w tym przypadku był to GoodYear MSD.
Skrzynia ładunkowa firmy Elbo o długości 470 cm, pozwala przewieźć jednorazowo sześć europalet. Samochód z taką mocą silnika aż prosi się o przyczepę, która zwiększy jego możliwości transportowe.

Scania nr 1

SCANIA G420 CA4x4EHZ – ciągnik siodłowy
Coraz popularniejsze rozwiązanie na naszych budowach. Napęd na obie osie, pozwala dostarczyć materiały budowlane wprost do miejsca budowy bez konieczności szczególnego utwardzania dróg dojazdowych. Wysoki prześwit, napęd na obie osie, dobre wyciszenie kabiny. Zbiornik paliwa 400 l. Brak słabych stron. Niewysilony silnik o mocy 420 KM da sobie radę na typowej polskiej budowie, a i na drodze nie przyniesie wstydu.
Kabina CR19 oferuje leżankę z prawdziwego zdarzenia i nieco podwyższony dach. Pewnym mankamentem może być tylne zawieszenie na resorach i siodło 1300 mm, ale jest to cena wysokiego zawieszenia.

SCANIA G400 CB6x6EHZ
Bardzo popularna wśród klientów Scanii konfiguracja napędu. Duża ładowność, zwrotność – idealny pojazd do uniwersalnych prac na budowie. Trójstronna wywrotka KH-Kipper, w połączeniu z przyczepą tandemową, nie ustępuje zestawom naczepowym.

SCANIA P400 CB8x4EHZ
Wywrotka tylnozsypowa o pojemności 17,5 m3 w połączeniu z napędem 8x4 i 400-konnym silnikiem jest królującą na polskich budowach konfiguracją wywrotki. Kompromis między ceną zakupu a zdolnościami transportowymi. Nie nadaje się do jazdy w średnim nawet terenie.

SCANIA P400 CB6x4EHZ
Trójstronna wywrotka z 400-konnym silnikiem o pojemności 12 litrów.
Bardzo popularna konfiguracja napędu 6x4. Zabudowa wykonana w firmie Skibicki. Trójstronna wywrotka o pojemności 14 m3 ze stali Hardox i Domex. Na wyposażeniu znalazła się hydraulicznie otwierana boczna burta. Rozwiązanie coraz bardziej u nas popularne – pozwala na dokładne dozowanie piasku czy kruszywa wprost na pas robót. Nowością jest demontowany żuraw HMF o udźwigu 18 t, mocowany do specjalnej konsoli.

Scania nr 1

Słowniczek skrótów stosowanych w nazewnictwie Scanii


R – typ kabiny – najwyżej montowana nad ramą, P – najniższy montaż, G – wysokość pośrednia, L – kabina niskowejściowa.
420 – moc silnika w KM
C – oznacza pojazd typu konstrukcyjnego
L – pojazd do transportu długodystansowego
D – dystrybucyjny
G – specjalistyczny do najcięższych zastosowań
A – ciągnik siodłowy
B – podwozia pod zabudowę
6x4 – pojazd 3-osiowy z dwoma osiami napędzanymi
H – to klasa obciążenia konstrukcji – w tym przypadku ciężka (M – średnia, E – bardzo ciężka)
H – najwyższa wysokość ramy (N – normalna,
L – niska, E – bardzo niska)
Z – wszystkie osie zawieszone na resorach piórowych (B – pełne zawieszenie pneumatyczne, A – tylna oś zawieszona pneumatycznie)

Scania nr 1

Kto testował: Wojciech Mackiewicz

Co: Budowlane Scanie

Gdzie: Kopalnia piasku k. Łodzi

Kiedy: śnieżny marcowy dzień – sobota

Przeczytaj również
Popularne