Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Różnorodność jego siłą - IVECO eDaily

Daily to dostawczak zaprojektowany jak ciężarówka – to popularne wśród handlowców IVECO zdanie nie jest wyłącznie marketingowym frazesem. Wyróżnik włoskich pojazdów, czyli mocna konstrukcja ramowa i szeroka gama wariantów nieosiągalna dla większości rywali, teraz będzie przyciągać uwagę również w segmencie aut elektrycznych.

Kolejne generacje IVECO Daily od początku produkcji, tj. od 1978 roku, wyróżniały się w zakresie konstrukcyjnym. Włoskie dostawczaki były i są oferowane wyłącznie z tylnym napędem (lub 4x4) i w oparciu o ramę podłużnicową o konstrukcji kratownicowej. Wpływa to na zwiększenie masy pojazdu i podwyższenie wysokości podłogi w ładowni, ale równolegle czyni je bardziej sztywnymi i wytrzymałymi na trudy eksploatacji. Oferta takich tylnonapędowych pojazdów o DMC 3,5–7,2 tony jest na rynku ograniczona, a głównymi ich dostawcami są dwie firmy: IVECO oraz Mercedes-Benz. Aktualnie ambicją Włochów jest zaoferowanie możliwie najszerszej na rynku gamy elektrycznych pojazdów użytkowych.

Premierowe eDaily już zostało docenione przez klientów. Na przykład Petit Forestier nawiązał współpracę z IVECO, w ramach której włoski producent dostarczy 2 tys. elektrycznych eDaily. Dostawy pojazdów będą odbywać się przez trzy lata, począwszy od 2023 roku. Petit Forestier zamówił różne wersje nadwoziowe od IVECO. Wyprodukowanie dodatkowych 2 tys. elektryków nie stanowi dla marki problemu. Zdolności produkcyjne IVECO w przypadku użytkowych pojazdów elektrycznych wynoszą ok. 11 tys. szt. rocznie.

IVECO, jakie znamy

Najnowsza generacja IVECO Daily towarzyszy nam na rynku już ósmy rok. W tym czasie model ten przechodził kilka modernizacji. Uwagę zwracają reflektory mocno unoszące się do góry i zachodzące daleko na boki nadwozia oraz wyraźne wcięcia w nadwoziu nad przednimi nadkolami. Użytecznym rozwiązaniem jest wyłożenie dolnej części nadwozia czarnym tworzywem. Nadaje ono nie tylko wizualnej lekkości nadwoziu, ale też chroni je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wersję elektryczną nie tak łatwo rozpoznać. Na jej masce widnieje nowe logo producenta, a pod przednim słupkiem subtelne oznaczenia wariantu. Poza tym na atrapie chłodnicy poprowadzono charakterystyczne niebieskie pasy. Jesteśmy przekonani, że większość właścicieli elektrycznego eDaily postara się, aby wszyscy wiedzieli, z jakim pojazdem mamy do czynienia.

Wariant elektryczny wyróżnia się innym zestawem zegarów za kierownicą oraz interfejsem wyświetlacza na konsoli środkowej. Inna jest też dźwignia zmiany kierunku jazdy.

Kabina eDaily nie różni się wiele od tego, co oferują nam wersje spalinowe ze skrzynią Hi-Matic. Inny jest zestaw zegarów za kierownicą oraz interfejs ekranu dotykowego na konsoli środkowej. Nowa jest też dźwignia zmiany kierunku jazdy oraz dźwigienka wyboru trybu jazdy. Co ciekawe, wyborem trybów jazdy może zdalnie sterować manager floty pojazdów w celu optymalizacji zużycia energii. Ale nie tylko. Poprzez stronę i aplikację IVECO ON fleet manager może zdalnie śledzić kluczowe parametry floty pojazdów eDaily. Uwagę zwraca moduł łączności w podsufitce, który umożliwia wymianę danych w czasie rzeczywistym i dostęp do rozmaitych usług, w tym głosowych, np. poprzez kontakt z wirtualną asystentką Alexa.

W kabinie IVECO znajdziemy wiele elementów wyjętych z modeli Fiata. Nie brakuje w niej schowków, których imponującą liczbę znajdziemy w drzwiach oraz na górnej części deski rozdzielczej. Ponadto pokaźnych rozmiarów schowek znajduje się pod siedziskami foteli pasażerów. Przydatny okaże się również stoliczek rozkładany z opuszczanego oparcia środkowego fotela oraz wyjmowana z niego tablica, do której możemy przyczepić notatnik. Jakość tworzyw w kabinie nie zachwyca, ale to w końcu pojazd dostawczy, który ma znieść lata niekiedy wytężonej eksploatacji.

Mnogość wariantów

Model eDaily będzie dostępny w wersjach o DMC od 3,5 do 7,2 tony w wersjach furgon o kubaturze od 7,3 do 19,6 m3, jako podwozie pod zabudowę, skrzyniowej, w wariancie z podwójną kabiną oraz jako minibus. Warianty o DMC od 3,5 do 4,25 t będą wyposażane w pojedyncze koła z tyłu, a wszystkie wersje od 4,25 t w podwójne. Minibus oraz podwozie zamówimy wyłącznie w wariancie o DMC 7,2 t. Włoski dostawczak imponuje możliwością ciągnięcia przyczepy hamowanej o masie nawet 3,5 tony dla wariantów z dwoma lub trzema zestawami akumulatorów. Zależnie od zastosowania możemy wybrać przełożenia tylnej osi. W wariancie 50C: 3,6 lub 4,44, a 72C: 4,3 lub 5,13. Niektóre towary w czasie transportu wymagają ostrożniejszego obchodzenia się z nimi. O tym również pomyśleli inżynierowie IVECO, oferując w opcji pneumatyczne zawieszenie Air-Pro, które zapewnia redukcję drgań o 25%.

Trzy zestawy akumulatorów

Ramowa konstrukcja eDaily ułatwiła rozlokowanie akumulatorów trakcyjnych. Ich liczba jest skalowalna. Możemy zamówić wariant z jednym pakietem akumulatorów o pojemności 35 kWh netto. Zestaw ten położony jest w ramie pod kabiną i jest stosowany w wariantach o DMC maksymalnie 4,25 t. Zasięg w tej wersji wynosi 110–120 km. Edaily z dwoma pakietami akumulatorów o pojemności 70 kWh netto umożliwia przejechanie od 120 do 235 km na jednym ładowaniu. Dwa akumulatory dostępne są już w całej gamie eDaily od DMC od 3,5 do 7,2 t. Trzy zestawy akumulatorów o pojemności 108,8 kWh netto pozwolą na osiągniecie zasięgów na poziomie 180–300 km. Taki zestaw zamówimy w wariantach o DMC od 4,25 tony. Producent chwali się bardzo wysoką pojemnością użyteczną baterii, na poziomie 95%. IVECO daje możliwość domówienia lub wyjęcia zestawu akumulatorów trakcyjnych w już użytkowanych pojazdach. Na ich dołożenie wystarczy cztery i pół godziny pracy serwisu.

Zestaw akumulatorów może być ładowany prądem zmiennym o mocy 11 lub 22 kW. Przy wykorzystaniu ładowarki o mniejszej mocy czas ładowania akumulatorów o pojemnościach 35, 70 oraz 108,8 kWh potrwa odpowiednio trzy, sześć lub dziewięć godzin. Mocniejsza ładowarka 22 kW skróci ten czas o połowę. Model eDaily z jednym zestawem akumulatorów 35 kWh możemy ładować prądem stałym o mocy 40 kW, co potrwa godzinę (20–80%). Wersje z dwoma lub trzema zestawami akumulatorów mają już możliwość ładowania mocą 80 kW. Dla wersji 70 kWh ładowanie zajmie godzinę (20–80%), a dla wariantu 108,8 kWh półtorej godziny.

Mocny napęd

Włoska nowość jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 140 kW (400 Nm), a więc mocniejszym niż większość konkurentów w segmencie. Motor ten jest dostępny tylko z najpojemniejszymi zestawami akumulatorów. Podstawowy akumulator trakcyjny współpracuje z jednostką o mocy 100 kW (300 Nm). We wszystkich wariantach napęd przenoszony jest na koła tylne. Jak przystało na pojazd elektryczny, eDaily rozpędza się nadzwyczaj sprawnie nawet podczas jazdy z dużym obciążeniem. Przy jeździe z większą prędkością odczuwamy nieco zbyt małą precyzję układu kierowniczego. W pojeździe zastosowano rozwiązanie One Pedal, pozwalające na sterowanie rozpędzaniem i hamowaniem pojazdu z użyciem jedynie pedału gazu. Działa ono jednak w ograniczonym zakresie, tj. nie zatrzymuje pojazdu całkowicie po odpuszczeniu pedału gazu.

Producent zapewnia możliwość uzyskania maksymalnej mocy silnika, tzw. boost, nie na kilka, kilkanaście sekund jak konkurenci, ale na pełne dwie minuty. Jet to efekt powtarzalny. Po odpuszczeniu pedału gazu na ok. 10 sekund (przy w pełni naładowanych akumulatorach) i ponownym jego wciśnięciu do maksimum po raz kolejny możemy liczyć na pełną moc silnika prze dwie minuty. Rozwiązanie to może się okazać bardzo przydatne np. podczas transportu towarów w górach. W pojeździe nie zabrakło przystawki ePTO o mocy 15 kW (400V), która idealnie nada się np. do napędzania agregatów chłodniczych, urządzeń w śmieciarkach itp.

Gwarancja i bezpieczeństwo

Na razie polski importer nie podał cen modelu eDaily. Producent objął akumulatory gwarancją ośmioletnią ograniczoną do przebiegu 250 tys. km dla wersji z zestawami akumulatorów o pojemności 74 i 111 kWh brutto. Akumulator o pojemności 37 kWh brutto jest objęty gwarancją ograniczoną do 160 tys. km. IVECO oferuje zatem jedne z najlepszych warunków gwarancyjnych wśród pojazdów użytkowych.

Niezwykle użytecznym rozwiązaniem jest system ułatwiający szybkie schładzanie lub gaszenie akumulatorów trakcyjnych. Przypomnijmy, że stosowanych obecnie litowo-jonowych akumulatorów trakcyjnych nie da się ugasić. Muszą się one wypalić do końca. Możemy jednak ograniczyć wzrost temperatury akumulatorów i skutki pożaru. W tym celu IVECO zaprojektowało specjalny wlew ulokowany z boku pojemnika akumulatorów trakcyjnych, poprzez który strażacy mogą zalać cały akumulator wodą, która rozlewa się po nim, minimalizując skutki pożaru.

IVECO podczas IAA pokazało Daily z napędem wykorzystującym ogniwa paliwowe. W najbliższych latach nie zamierza wprowadzać takiego wariantu do produkcji seryjnej. Za to będzie prowadzić liczne testy pojazdów wodorowych na bazie Daily u wybranych klientów.

IVECO Daily Van L2H2

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

5709/2010/2744/3520

Pojemność ładowni w m3

10,8

Pojemność akumulatorów w kWh netto

70

Czas ładowania w min.: 11 kW/22 kW/80 kW

6 godz./3 godz./1 godz.

Moc w kW/KM

140/190

Maksymalny moment obrotowy w Nm

400

Zasięg wg WLTP w km

235

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: IVECO eDaily Van 38 ELEC

Gdzie: Turyn

Kiedy: 27–28.10.2022

Ile: 100 km

Różnorodność wersji, mocne silniki z długotrwałą funkcją boost, najlepsze na rynku warunki gwarancji na akumulatory.

Jakość tworzyw w kabinie, ograniczona precyzja prowadzenia przy większych prędkościach.

Przeczytaj również
Popularne