Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Prymus z Ingolstadt

W nowym Audi A6 zastosowano tyle zaawansowanych technologii, że nie sposób ich kompleksowo opisać na czterech stronach magazynu „Fleet”. Wystarczy wspomnieć, że w modelu tym znajdziemy aż 39 systemów asystujących korzystających z informacji z pięciu radarów, sześciu kamer, skanera i 12 czujników ultradźwiękowych na nadwoziu...

Najnowsze Audi A6 jest już ósmą generacją modeli klasy średniej z Ingolstadt. Pierwsza pojawiła się w 1969 roku jeszcze jako Audi 100. Najnowsze wydanie rzuca rękawicę konkurencji nie tylko pod względem przyjemności prowadzenia i komfortu jazdy, ale przede wszystkim pod względem niezwykle zaawansowanych technologii. Wielu z nich nie znajdziemy w żadnym konkurencyjnym modelu.

Bardziej sportowe proporcje

Autorem nadwozia nowego Audi A6 jest Polak Parys Cybulski. W zestawieniu z poprzednikiem linie nadwozia są bardziej wyraziste i dynamiczne, rozszerzono osłonę chłodnicy, by wyglądała bardziej sportowo. Wymiary nadwozia zmieniły się w niewielkim stopniu. Sedan Audi jest dłuższy o 7 mm, szerszy o 12 mm oraz wyższy o 2 mm. Większą przestrzeń w środku zawdzięczamy innym proporcjom, minimalnemu zwiększeniu rozstawu osi oraz skróceniu zwisu przedniego. Nowa A6 może się pochwalić rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym 0,25, a w wersjach z silnikami 4-cylindrowymi 0,24. Zewnętrzne strefy wlotów powietrza mają osobne otwory. Część powietrza opływającego pojazd podczas jazdy dociera przez nie do wnęk kół, które następnie opływa, tworząc swoistą kurtynę powietrzną. To również wpływa na ograniczenie oporu powietrza. Nabywcy nowego Audi A6 wybierać mogą między trzema różnymi wariantami reflektorów, z których wszystkie są reflektorami diodowymi. Topową odmianą są matrycowe reflektory Matrix HD. By nie oślepiać innych uczestników ruchu, 86 jednostek diodowych potrafi regulować snop świateł drogowych horyzontalnie i wertykalnie. Istotną zmianą, której nie widać, jest zwiększenie sztywności skrętnej nadwozia o 10% w zestawieniu z poprzednikiem.

Luksusowe wnętrze

Audi A6 jest dostępne w trzech liniach wyposażenia wnętrza z różnymi koncepcjami kolorów: bazowa, sport i z pakietem stylistycznym S line Sport z 19-calowymi felgami i sportowym zawieszeniem. We wnętrzu poziome linie i listwy wzmacniają poczucie przestrzeni i dużej szerokości kabiny. Nikogo w tym segmencie nie zaskakują bardzo wygodne, obszerne fotele o rozbudowanym zakresie regulacji. Nastrojowości wnętrzu ma dodać oświetlenie konturowe, które może podświetlać elementy kabiny pojazdu w ponad 30 kolorach. Słowa uznania należą się świetnemu wyciszeniu, które zawdzięczamy zastosowaniu podwójnych dźwiękoszczelnych szyb. Audiofile również będą zadowoleni. W opcji możemy zamówić zestaw 19 głośników Bang & Olufsen o łącznej mocy 1830W.

Na środkowej konsoli zamontowano dwa ekrany dotykowe stanowiące teraz centrum sterowania pojazdem. Ten zamontowany wyżej służy głównie do obsługi nawigacji, radia i telefonu i może mieć przekątną 8,8 cala w wersji podstawowej oraz 10,1 cala w wersjach wyższych. Dolny ekran o przekątnej 8,6 cala służy do wybierania funkcji wyświetlanych na ekranie górnym, np. ustawiania nawigacji czy klimatyzacji. Fizycznych przycisków na desce rozdzielczej zostało niewiele. Rozdzielone ekrany wyglądają estetycznie, nie zaburzając wyglądu wnętrza, i pozwalają na obsługę z ręką opartą o dźwignię zmiany biegów. Jeden duży płaski tablet nie byłby tak poręczny. Obsługując ekran, nie tylko słyszymy charakterystyczne kliknięcie, wybierając daną funkcję, ale też czujemy to pod palcem. Ekran ugina się na grubość włosa, ale to wystarczy, by użytkownik odczuł, że wybrał dane polecenie. Zaawansowany system obsługi głosowej rozpoznaje mowę naturalną i całe zdania. Po wybraniu odpowiedniej funkcji na kierownicy możemy powiedzieć: „jest mi zimno”, „znajdź stację benzynową” lub „znajdź ulicę X”. Nadal jednak zakres komend i zdań, jakie rozumie system, nie jest zbyt szeroki. Komplet pięciu lub czterech pasażerów Audi A6 ma do dyspozycji bagażnik o pojemności 530 litrów, czyli takiej jak w poprzedniej generacji.

Audi zaczyna powoli zmierzać w kierunku firmy oferującej szereg usług cyfrowych, co już możemy odczuć w nowej A-szóstce. Dzięki specjalnej aplikacji na smartfon możemy zdalnie otwierać i zamykać pojazd oraz sprawdzać parametry pojazdu, w tym stan paliwa. Te funkcje oferuje już wielu producentów marek popularnych. W usłudze Audi Connect Key smartfon może zmienić się w wirtualny kluczyk, dzięki czemu ten tradycyjny nie będzie nam już potrzebny. Jeszcze bardziej interesującym rozwiązaniem dostępnym w ramach Audi Connect jest myAudi Navigation. System ten potrafi asystować kierowcy w czasie całej podróży, począwszy od lokalu, w którym się znajdujemy. Po wprowadzeniu celu w smartfonie nawigacja rozpoczyna prowadzenie w trybie pieszym do miejsca, gdzie zaparkowaliśmy nasze Audi. W momencie zajęcia miejsca za kierownicą bez jakiejkolwiek ingerencji i wpisywania celu włączy się nawigacja samochodowa, kierująca nas do wcześniej wyznaczonego miejsca. Gdy wyjdziemy ponownie z pojazdu, przy punkcie docelowym włączy nam się w smartfonie nawigacja piesza prowadząca dokładnie pod wskazany adres.

Gama będzie szersza

A6 na początku będzie dostępne z silnikami V6: benzynowym 3.0 TFSI (340 KM/500Nm) oraz 3.0 TDI nazywanym A6 50 TDI (286 KM/620 Nm). Nieco słabszy wariant A6 45 TDI pojawi się później, a jego moc wyniesie 231 KM (500 Nm). Podstawową wersją z niższą akcyzą będzie A-szóstka (A6 40 TDI) z 4-cylindrowym, 2-litrowym silnikiem o mocy 204 KM (400 Nm). Z silnikiem wysokoprężnym współpracuje automatyczna 8-biegowa skrzynia biegów Tiptronic, a z wersjami benzynowymi 7-biegowa skrzynia S-Tronic. To ma również wpływ na układ napędowy. W dieslu zastosowano napęd na cztery koła z samoblokującym mechanizmem różnicowym typu torsen, a w benzynowej napęd quattro typu ultra. Dla wariantów z silnikami V6 TDI Audi oferuje ponadto sportowy mechanizm różnicowy.

Warianty z silnikami V6 mają główną instalację elektryczną o napięciu 48 woltów, a modele z silnikami 4-cylindrowymi klasyczną 12-woltową. Dzięki instalacji 48-woltowej pojazd może szybko magazynować i oddawać energię z litowo-jonowej baterii o pojemności 10 Ah umieszczonej z tyłu pojazdu. Podobnie jak w innych samochodach z systemami mild-hybrid energia elektryczna może służyć do rozpędzenia wału korbowego, zanim nastąpi uruchomienie silnika spalinowego, dzięki czemu ruszanie jest gładkie i płynne. Układ mild-hybrid współpracuje z czujnikami systemów asystujących. Na przykład podczas postoju w korkach wysyłają one odpowiednio wcześniej sygnał o tym, że samochód niedługo będzie ruszał. W konsekwencji wał korbowy jest już rozpędzony, nim naciśniemy pedał gazu. W określonych warunkach jazdy, w trybie żeglowania, silnik może się wyłączyć podczas jazdy nawet na 45 sekund, a o dostarczenie energii do wszystkich urządzeń zadba w tym czasie instalacja 48-woltowa. Dzięki układowi mild-hybrid udało się obniżyć średnie spalanie o ok. 0,7 l/100 km w porównaniu z modelami pozbawionymi tego systemu.

Zwinny jak A3, komfortowy jak A8

Przednia i tylna oś nowego Audi A6 to konstrukcje pięciowahaczowe, w dużym stopniu wykonane z aluminium. Opcjonalnie model A6 możemy doposażyć w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, z możliwością wyboru trzech trybów jazdy: comfort, auto lub dynamic. W normalnej pozycji karoseria zawieszona jest o 20 mm niżej w przypadku zawieszenia standardowego. Powyżej prędkości 120 km/h zawieszenie obniża się o kolejne 10 mm, co przesuwa w dół środek ciężkości pojazdu, poprawiając aerodynamikę i stabilność. W zawieszeniu tym elektromechaniczne siłowniki indywidualnie prowadzą każde z kół i adaptują je do aktualnych warunków drogowych. Drogę przed pojazdem ocenia specjalna kamera, która zawczasu wykrywa nierówności i przekazuje odpowiednie informacje do zawieszenia. Następnie wspomniane siłowniki odciążą je w celu zwiększenia zakresu pracy amortyzatora. W efekcie nawet na 21-calowych obręczach pojazd nadzwyczaj komfortowo tłumi nierówności nawierzchni.

Jedną z ciekawszych nowinek jest asystent przewężeń, dzięki któremu pojazd może swobodnie przejeżdżać na zwężeniach drogi. Gdy stwierdzi, że na zwężonej drodze jest za wąsko, by wyprzedzić inny pojazd, nie będzie się przeciskał na siłę. Cenną opcją jest działający na wszystkie cztery koła dynamiczny układ kierowniczy z tylną osią skrętną w cenie 10,6 tys. zł. Podczas jazdy z prędkością do 60 km/h przy skręcie kierownicą tylne koła skręcają się do 5 stopni w kierunku przeciwnym co koła przednie, dzięki czemu zmniejsza się średnica zawracania, do 11,1 m. To niemal tyle co w modelu A3. Jadąc szybciej, tylne koła skręcają się w tym samym kierunku co koła przednie, dzięki czemu wzrasta stabilność jazdy. Zależnie od warunków i prędkości jazdy zmienia się nie tylko siła wspomagania, ale i przełożenie układu kierowniczego.

Cennik

Za najtańszy model A6 50 TDI zapłacimy co najmniej 296,6 tys. zł, a za wersję benzynową 55 TFSI od 303,9 tys. zł. Oczywiście opcje bez problemu podbijają ceny o kolejne 100–200 tys. zł. Prezentowany egzemplarz 50 TDI kosztuje 433 tys. zł, ale na pokładzie nie znajdziemy np. wyświetlacza HUD, rolet w tylnych drzwiach, elektrycznie zamykanej klapy bagażnika czy aktywnego zawieszenia. Jeszcze praktyczniejsza wersja kombi Avant zadebiutuje w salonach po wakacjach.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Audi A6 50TDI quattro

Gdzie: Świnoujście

Kiedy: 14–15.06.2018

Ile: 400 km

Perfekcyjna jakość wykonania, wysoki poziom bezpieczeństwa, znakomite prowadzenie, wysoki komfort jazdy.

Imitacja wydechu, nie tak intuicyjna obsługa głosowa, jak można by się spodziewać, wysokie ceny opcji.

Przeczytaj również
Popularne