Najnowsza – trzecia – generacja Mercedesa Sprintera to konstrukcja zupełnie niezależna od Volkswagena. Auto jest dostępne w ponad 1700 wariantach, w tym z napędem na przednią oś. W naszym teście prawdopodobnie najpopularniejsza z odmian – furgon z wysokim dachem, w wersji L2H2 314 CDI z 9-biegowym automatem.
Całościowe podejście w sferze transportu i rozwiązań z zakresu mobilności, łączność, Internet rzeczy to poważne hasła, którymi Mercedes opisuje nowego Sprintera. Dla użytkowników ważniejsze jest jednak to, że model ten został zdefiniowany na nowo, jest bardziej funkcjonalny, oszczędniejszy, wygodniejszy i jeszcze lepiej odpowiada potrzebom użytkowników.
Model wielorakiego zastosowania
Nowy Sprinter jest oferowany w sześciu podstawowych wersjach: furgon, bus, pikap z pojedynczą lub podwójną kabiną, a na niektórych rynkach również jako autobus, a nawet ciągnik. Do tego dochodzą różne rozstawy osi i wysokości dachu, napędy na przednią lub tylną oś, na obie osie, silniki 4- i 6-cylidrowe o mocach od 114 do 190 KM, 6-stopniowe przekładnie manualne, 7- i 9-biegowe automatyczne. W tym roku na rynku pojawiła się również wersja całkowicie elektryczna (e-Sprinter). Samochód jest dostępny w wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 5,5 tony, w wersji ciągnikowej nawet 8,75 tony! Największe odmiany pomieszczą nawet 20 osób lub 17 m3 ładunku. Po co o tym mówimy? Żeby pokazać, jak wszechstronne możliwości stworzył przedsiębiorcom Mercedes. Jeden model naprawdę do wszystkiego.
Z zewnątrz Sprinter prezentuje się bardzo nowocześnie. Nadwozie zaokrągliło się, reflektory zmniejszyły i mogą oświetlać drogę diodami LED. Wnętrze przypomina trochę auta osobowe z gwiazdą na masce. Mamy tu identyczną kierownicę, wygodny (choć nieamortyzowany) fotel kierowcy z wysuwaną częścią podpierającą uda, klasyczne zegary i wielki ekran pośrodku deski rozdzielczej. Jest on elementem rozpoznawczym systemu MBUX, który pozwala głosowo obsługiwać nawigację (ta na bieżąco informuje o natężeniu ruchu), telefon czy multimedia. Komunikację rozpoczyna się słowami „hej, Mercedes”, a potem grzecznie odpowiada na pytania. To bardzo wygodne i przy okazji bezpieczne rozwiązanie.
W kabinie nie brakuje uchwytów na napoje i zamykanych schowków, choć te na szczycie deski rozdzielczej otwierały się w testowym egzemplarzu z oporem. Brakowało nam też zamykanego schowka, który zmieściłby dokumenty formatu A4, a tych zwykle jest najwięcej (faktury, listy przewozowe, dokumentacje projektowe). Pod podwójną kanapą pasażerską wygospodarowano miejsce na pojemny schowek, a dzięki umiejscowieniu dźwigni do sterowania automatyczną skrzynią biegów tuż przy kierownicy w kabinie jest wystarczająco dużo miejsca dla dwóch pasażerów.
Mercedes Sprinter 314 CDI |
||
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm |
5932/2175/2638/3924 |
|
Masa własna/ładowność w kg |
2060/1440 |
|
Pojemność przestrzeni ładunkowej w m3 |
11,0 |
|
Silnik/Silniki |
R4, turbodiesel, poj. 2143 cm3, moc 105 kW (143 KM) przy 3800 obr/min., maks. moment obr. 330 Nm w przedziale obr. 1200-2400/min. |
|
Skrzynia biegów Napęd |
Automatyczna, 9-biegowa, na przednią oś |
|
Przyspieszenie 0-100 km/h/Prędkość maks. |
b.d./b.d. |
|
Zużycia paliwa na 100 km (miasto/trasa/autostrada/średnie) |
9,3/7,8/12,1/8,1 l |
|
Poj. zbiornika paliwa/teoretyczny zasięg w km |
65 l/802 km |
|
Interwał przeglądów |
40 tys. km lub 2 lata |
|
Gwarancja |
2 lata |
|
Koszt przeglądów na dystansie 100 tys. km |
2931 zł |
|
Wysokość raty leasingowej (Koszt netto, opłata wstępna 30%, 36 miesięcy, wykup 1%) |
2179 zł |
|
Cena wersji podstawowej/testowej |
131 473/185 587 zł |
Kto testował: Michał Hutyra
Co: Mercedes Sprinter 314 CDI
Gdzie: Wrocław, Warszawa
Kiedy: 16–26.11.2018
Ile: 1700 km
Pozycja za kierownicą, fotel kierowcy, łatwość manewrowania, komfort resorowania, dynamiczny i oszczędny napęd, systemy asystujące.
Ergonomia, zbyt wąskie lusterka boczne, niezbyt poręczne schowki, mały zbiornik paliwa.