Shooting Brake od Volkswagena? Proszę bardzo! Wśród wielu nowinek w odmłodzonym modelu Arteon właśnie nowa wersja nadwozia cieszy najbardziej.
rteon pojawił się w ofercie marki trzy lata temu. Teraz przeszedł modernizację, a wraz z nią ofertę uzupełniło ładnie narysowane combi-coupe, które ma rozkręcić sprzedaż. Do tej pory trudno ją było uznać za satysfakcjonującą. W Europie sprzedano w ub.r. ok. 19 tys. szt. tego modelu (ośmiokrotnie mniej niż Passatów), a w Stanach Zjednoczonych zaledwie 2,4 tys.
W naszym odczuciu Shooting Brake prezentuje się ciekawiej niż klasyczny fastback. Jest ładniejszy, świeższy, a przy okazji nieco praktyczniejszy. Wyższe o 19 mm nadwozie sprawia, że pasażerowie w drugim rzędzie mają więcej miejsca nad głowami. Z przodu przybyło 11 mm, a z tyłu aż 48 mm. Wydawać by się mogło, że również bagażnik pomieści więcej. Owszem, ale minimalnie. Za oparciem kanapy bagażnik będzie miał niemal identyczną pojemność co wersja fastback. Dopiero po złożeniu na płasko kanapy uzyskamy 75 l większy bagażnik. Producent zdaje sobie sprawę, że Shooting Brake jest modelem atrakcyjniejszym, w związku z czym wycenił go wyraźnie drożej. Porównywalne wersje combi-coupe są droższe o 19 tys. zł.
A co zmieniło się w odmłodzonym Arteonie? Z zewnątrz zmian praktycznie nie zauważymy. Między reflektorami na osłonie chłodnicy pojawiła się listwa LED-owa. Dostępne są też nowe kolory. Dopiero w kabinie dostrzeżemy większe różnice. Do dyspozycji mamy przeprojektowaną kierownicę z funkcją sterowania dotykowego, nowy panel sterowania klimatyzacją oraz zmienione wloty powietrza. Zniknął przy okazji analogowy zegarek. Większą ekskluzywność ma podkreślać m.in. oświetlenie ambiente oraz iluminacja świetlna na drzwiach. Do i tak rozbudowanego zestawu asystentów dołączył Travel Assist, pozwalający na częściowo automatyczną jazdę w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h.
W gamie silników znajdziemy trzy jednostki benzynowe: 1.5 TSI/150 KM, 2.0 TFSI/190 KM oraz 2.0 TFSI o mocy 272 KM 4MOTION. Dla pokonujących duże odległości rozsądnym wyborem może być 2-litrowy diesel TDI dostępny w wersjach o mocy 150 lub 200 KM. W tym drugim opcją jest napęd na cztery koła. Nowością w gamie będzie wersja z wtyczką eHybrid oferująca moc 218 KM z jednostki 1.4 TSI. Akumulatory trakcyjne o pojemności 13 kWh zapewniają zasięg do 54 km. Wisienką na torcie jest Arteon R dysponujący mocą 320 KM (420 Nm), napędem na cztery koła i możliwością odłączenia ESC.
Arteon |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
4866/1871/1462/2835 |
Pojemność bagażnika w l |
565/1632 |
Masa własna/dopuszczalna w kg |
1652/2280 |
Średnica zawracania między krawęźnikami w m |
11,9 |
Silnik |
2.0/272 KM |
Max. moment obr. w Nm przy obr./min. |
350/2000 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h w s. |
5,8 |
Prędkość maksymalna w km/h |
250 |
Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert |
|
Cena wersji podstawowej (1.5 TSI/150 KM) |
143 590 |
Cena wersji testowanej w zł |
213 690 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 Turbo
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 23.10.2020
Ile: 100 km
Atrakcyjny wygląd, prowadzenie, osiągi, jakość wykończenia.
Wyraźnie wyższe ceny niż fastbacka.