Nie od dziś wiadomo, że czas rynkowego życia modeli dostawczych jest zwykle znacząco dłuższy niż samochodów osobowych. Ale mało kto wie, że pojazdy użytkowe są nieustannie modernizowane i rozwijane o nowe funkcjonalności. Doskonałym przykładem jest Daily z wysublimowanym zawieszeniem AIR-PRO.
Kolejne generacje IVECO Daily od początku produkcji, tj. od 1978 roku, wyróżniały się na tle rywali w zakresie konstrukcyjnym. Włoskie dostawczaki były i są oferowane wyłącznie z tylnym napędem (lub 4x4) i w oparciu o ramę podłużnicową o konstrukcji kratownicowej. Wpływa to na zwiększenie masy pojazdu i podwyższenie wysokości podłogi w ładowni, ale równolegle czyni je bardziej sztywnymi i wytrzymałymi na trudy eksploatacji. Teoretycznie więc komfort podróży takim pojazdem powinien być bliższy pojazdom ciężarowym niż lżejszym pojazdom dostawczym lub vanom. Można się jednak zdziwić. Zwłaszcza w testowanym egzemplarzu z zawieszeniem AIR-PRO.
Jak wygląda Daily? Wszyscy wiemy, podobnie jak to, że nie da się go pomylić z żadnym innym modelem dostawczym. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) „Dailaków” wynosi od 3,5 do 7 ton przy kubaturze przestrzeni ładunkowej od 7,3 do 19,6 m3. Prezentowana wersja H2L2 ma sześć metrów długości, rozstaw osi 354 cm oraz wysokość ładowni 190 cm. Kubatura ładowni sięga 12 m3, a długość – 354 cm. Wysokość podłogi ładowni to 68,2 cm. Dzięki dodatkowemu schodkowi na wysokości 46 cm możemy wygodnie wejść do ładowni. Choć szerokość wnętrza Daily sięga 174 cm to należy wziąć poprawkę na odległość między nadkolami, która wynosi 131,7 cm. W prezentowanym Daily zmieścimy w poprzek cztery europalety o rozmiarach 120x80 cm. Nawet dwie palety z towarami o maksymalnej wysokości do około 180 cm włożymy przez boczne drzwi, dzięki ich szerokości 126 cm. Do mocowania palet bardzo przydadzą się liczne kotwy w podłodze ładowni. Dodatkowo boki i podłogę skutecznie zabezpieczają opcjonalne osłony ze sklejki. Prostokątne osłony nadkoli można wykorzystać do mocowania lub ułożenia na nich ładunków.
W części pasażerskiej oczywiście znajdziemy wiele elementów wyjętych z modeli Fiata, np. pokrętła układu klimatyzacji i zegary. W lepiej wyposażonych wersjach możemy korzystać z systemu audio i nawigacji z dotykowym ekranem, Bluetooth czy oglądać na wyświetlaczu obraz z kamery cofania za pojazdem.
W części pasażerskiej oczywiście znajdziemy wiele elementów wyjętych z modeli Fiata, np. pokrętła układu klimatyzacji i zegary. W lepiej wyposażonych wersjach możemy korzystać z systemu audio i nawigacji z dotykowym ekranem, Bluetooth czy oglądać na wyświetlaczu obraz z kamery cofania za pojazdem. W kabinie nie brakuje schowków, których imponującą ilość znajdziemy w drzwiach oraz na górnej części deski rozdzielczej. Ponadto pokaźnych rozmiarów schowek znajduje się pod siedziskami foteli pasażerów. Przydatny okaże się również stoliczek rozkładany z opuszczanego oparcia środkowego fotela oraz wyjmowana z niego tablica, do której możemy przyczepić notatnik. Twarde tworzywa nie są najwyższych lotów. Ich zadaniem jest wytrzymać trudy wieloletniej eksploatacji. I z tego z pewnością wywiążą się koncertowo. Fotele okazują się wygodne, w czym pomogła niedawna ich modernizacja. Wydłużono siedziska o 2 cm oraz pogrubiono boczne wybrzuszenia w oparciach. Ich wygodę docenimy w pełni, gdy ruszymy i przejedziemy już pierwszą nierówność nawierzchni.
Nowinką w ofercie IVECO jest zawieszenie AIR-PRO. Zakres kompetencji tego rozwiązania sięga daleko bardziej niż w klasycznym zawieszeniu pneumatycznym aut użytkowych. Nie służy ono wyłącznie dopieszczeniu kierowcy, ale i towaru. Czasem wymaga on ostrożniejszego obchodzenia się w czasie transportu. O tym również pomyśleli inżynierowie IVECO, oferując w opcji pneumatyczne zawieszenie AIR-PRO. Rozwiązanie to na bieżąco kontroluje parametry pojazdu w trzech obszarach: warunków drogowych i pogodowych, w tym wpływu wiatru bocznego, aktywności kierowcy wpływającej na jazdę oraz obciążenia ładunkiem. Zawieszenie dostosowuje się do warunków na drodze i reaguje na nierówności, dzięki ciągłemu sterowaniu tłumieniem, ograniczając w 25% wibracje działające na kierowcę oraz ładunek. Dynamiczna kontrola zawieszenia AIR-PRO zmniejsza o 30% przechyły nadwozia podczas manewrów. Jednostka sterująca dostosowuje niezależnie siłę tłumienia na czterech amortyzatorach.
Wyróżnikiem Daily jest 8-biegowa skrzynia automatyczna Hi-Matic, która może tworzyć zgrany tandem z silnikami Diesla o pojemności 2,3 litra lub trzech litrów o mocach od 136 do 207 KM. Zależnie od przeznaczenia pojazdu IVECO oferuje trzy wersje skrzyni Hi-Matic: Urban – dedykowaną do jazdy w warunkach jazdy miejskiej, Regional – lepiej sprawdzającą się podczas jazd lokalnych w nieco dłuższych trasach. Najlepsza do podróży dalekobieżnych i międzynarodowych okaże się skrzynia Hi-Matic International, w której dodatkowo zastosowano podwójny nadbieg. W prezentowanym modelu zamontowano skrzynię Hi-Matic Regional, w której dysponujemy trzema trybami pracy: Eco, Power oraz możliwością ręcznej zmiany przełożeń.
Daily 3520L H2 |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm |
6003/2052/2625/3520 |
Masa własna/masa dopuszczalna w kg |
2341/3500 |
Wymiary ładowni: długość/wysokość w mm |
3540/1900 |
Średnica zawracania między krawężnikami w m |
12,1 |
Pojemność przestrzeni ładunkowej w m3 |
12 |
Silnik |
3.0 diesel o mocy 176 KM |
Maksymalny moment obr. przy obr. min. |
430/1600 |
Wartość RV wg Info-Ekspert (3 l/90 tys. km) |
71,5% |
Cena w zł netto od |
173 500 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: IVECO Daily 3520L H2 AIR-PRO
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 21–29.03.23
Ile: 650 km
Bogata paleta wersji, wyjątkowo wysoki komfort jazdy, sprawnie działająca automatyczna skrzynia biegów, dobre osiągi, umiarkowane zużycie paliwa.
Słabe wyciszenie kabiny, ograniczona precyzja prowadzenia przy dużych prędkościach.