Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
GEOTAB

Jest dobrze - Mercedes-Benz Citan Furgon/Tourer

Citan drugiej generacji może się pochwalić atrakcyjnym wyglądem, dobrym prowadzeniem i lepszym trzymaniem wartości w stosunku do pierwowzoru, czyli bliźniaczego Renault Kangoo, co dla przedsiębiorców ma duże znaczenie.

Nie od dziś wiadomo, że współpraca rynkowych rywali przy budowie pojazdów dostawczych sprawdza się znakomicie. Profity z tego tytułu czerpią obie strony. Tak jest w przypadku współpracy Renault z Mercedesem przy produkcji małych pojazdów dostawczych Kangoo i Citan. Francuska marka zarabia na wytwarzaniu ich dla Mercedesa, niemiecki producent na ich sprzedaży i obsłudze, przy okazji oszczędzając pieniądze, jakie poniósłby na skonstruowanie nowego modelu. Mercedes-Benz ponownie powierzył produkcję modelu Citan (oznaczonego kodem wewnętrznym VS11) fabryce Renault we francuskim Maubeuge, gdzie od 1997 roku powstają kolejne generacje Kangoo.

Dla nabywców takich pojazdów liczą się przede wszystkim cechy użytkowe, cena, bezawaryjność, sprawny serwis i niskie koszty utrzymania. Nie mają więc dla nich znaczenia cechy indywidualne danej marki i jeśli samochody miałyby się różnić tylko znaczkiem, a być dzięki temu zdecydowanie tańsze, to przedsiębiorcy tylko się ucieszą. W taki sposób powstają m.in. Citroën Berlingo, Peugeot Partner i Opel Combo czy też Volkswagen Caddy i Ford Transit Connect.

Pierwsze wrażenia

Nowa generacja ma przyjemniejszą dla oka i sympatyczniejszą sylwetkę niż poprzednik. Na razie gama wariantów jest dość skromna i składa się z wersji furgon w jednej długości nadwozia i kubaturze ładunkowej 2,9 m3. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.

Mercedes-Benz od razu wprowadza do oferty wariant osobowy Citan Tourer. Co ciekawe, na razie nie zdecydował się na jej wprowadzenie polski importer Renault Kangoo.

Wnętrzu Citana nie sposób odmówić praktyczności i świeżości, choć same tworzywa do najprzyjemniejszych w dotyku nie należą. Tak jak w innych modelach Mercedesa na pokładzie nie mogło zabraknąć systemu multimedialnego MBUX dostępnego w wyższych wersjach wyposażenia. W jego ramach dostępny jest m.in. asystent głosowy „Hej Mercedes”, który całkiem sprawnie, choć nie idealnie, radzi sobie z obsługą funkcji informacyjno-rozrywkowych. Producent chwali się, że nawigacją można sterować za pomocą zwrotów potocznych. Nadal jednak mamy wrażenie, że rozumie on głównie podstawowe zwroty i łopatologiczny język.

Ogromnym plusem małego Mercedesa są wygodne i dobrze wyprofilowane siedzenia, które nie męczą pasażerów nawet podczas dłuższych podróży. Producent daje możliwość zamontowania podwójnego siedzenia dla pasażerów z przodu, ale z racji szerokości pojazdu podróż dwóch rosłych osób będzie tam mało komfortowa. Nowością w Citanie Tourer jest siódma poduszka powietrzna między fotelami kierowcy i pasażera.

Oprócz wersji ze stałą ścianą działową między częścią ładunkową a kabiną kierowcy można zainstalować składaną kratkę, co dodatkowo zwiększa ilość miejsca do przewiezienia np. długich przedmiotów. Nowy Citan może być wyposażony w maksymalnie dwoje drzwi przesuwnych, które oferują otwory o szerokości 615 mm i wysokości 1059 mm. Tylne drzwi Citana są dostępne w kilku opcjach – jako dwuskrzydłowe z możliwością otwarcia do 180 stopni oraz jako tylna klapa – w obu przypadkach z szybą i wycieraczką lub bez. Standardowa ładowność najkrótszego Citana Furgon i Tourer wynosi ok. 500 kg. W wersji osobowej przy komplecie pasażerów mamy jeszcze do dyspozycji bagażnik o pojemności 520 litrów. Tworzywo chroniące przed uszkodzeniem podłogę ładowni jest opcją, podobnie jak uchwyty do mocowania ładunków w ścianach bocznych oraz szyny z ruchomymi uchwytami.

Czego nam brakuje? Mercedes nie ma patentu będącego wyróżnikiem modelu Kangoo, czyli systemu „open sesame”, w którym nie ma słupka B z prawej strony. W efekcie nie można aż tak ciekawie zaaranżować wnętrza jak w bliźniaku francuskiej marki.

Dwie benzyny, trzy diesle i elektryk

Do napędu Citanów służą jednostki Renault: benzynowe 1.3 o mocy 102 i 131 KM. Nie zabrakło też diesli 1.5 CDI o mocach 75, 95 oraz 116 KM. Citan w najmocniejszej wersji ma funkcję overpower i overtorque, która na krótko może zapewnić do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.

Wszystkie wersje współpracują na razie wyłącznie z mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. W wersji kombivan nie znajdziemy tylko najsłabszej i najmocniejszej wersji dieslowskiej. Pojazd oferuje uciąg 1,5 tony. To o 150 kg więcej niż w poprzedniej generacji Citana. Przyczepę można sprząc za pomocą stałego zaczepu lub nisko położonej głowicy kulowej.

Elektryczny wariant nowego Citana pojawi się w gamie w drugiej połowie 2022 roku. Będzie on wyposażony w zestaw akumulatorów trakcyjnych pojemności 44 kWh i silnik o mocy 75 kW dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 245 Nm. Zasięg pojazdu ma wynosić ok. 265 km.

Pewne prowadzenie

Citan pozytywnie wyróżnia się właściwościami jezdnymi i prowadzeniem. Nie mamy zastrzeżeń do precyzji działania lewarka zmiany biegów osadzonego w bardzo wygodnym dla kierowcy miejscu – wysoko na środkowej konsoli. W dodatku kierownica tego modelu jest w naszym odczuciu znakomicie wyprofilowana, a układ kierowniczy daje dobre wyczucie tego, co się dzieje z przednimi kołami. Siła wspomagania w tym modelu jest wyraźnie zależna od aktualnej prędkości pojazdu.

Wśród systemów asystujących warto wspomnieć o asystencie hamowania (standard w Citanie Tourer; opcjonalny w Citanie furgon), asystenta ruszania pod górę, bocznego wiatru, systemie ostrzegającym o zmęczeniu. Opcjonalnie do obydwu wariantów można zamówić reflektory LED. Zamiast lusterka wewnętrznego producent oferuje także niezłej jakości kamerę pokazującą w sposób stały obraz za samochodem. W momencie cofania wyświetlany obraz ulega zmianie, pokazując już tylko przestrzeń za naszym pojazdem.

Czwórkę droższy

Wersja furgon z silnikiem benzynowym o mocy 102 KM w linii wyposażenia Base wymaga wyłożenia 81800 zł netto. Renault Kangoo z tym samym silnikiem i zbliżonym wyposażeniem jest ponad 4 tys. zł tańsze. Wersja osobowa z tą samą jednostką napędową to już koszt 113 775 zł (92 500 zł netto).

 

Mercedes-Benz Citan Furgon/Tourer

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4498/1859/1832/2716

Pojemność łądowni w m3

2,9

Masa własna/dopuszczalna w kg

1469/1970

Średnica zawracania między krawęźnikami w m

11,8

Silnik

1.3/102 KM

Max. moment obr. w Nm przy obr./min.

200/1500

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s.

14,3

Prędkość maksymalna w km/h

168

Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

6,7

Wartość RV po 3 l/90 tys. km wg Info-Ekspert

54%

Cena wersji podstawowej Base w zł netto

81 800

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Mercedes-Benz Citan Furgon/Tourer

Gdzie: Hamburg

Ile: 200 km

Bardzo funkcjonalne nadwozie, wysoki komfort jazdy jak na pojazd dostawczy, przyjemne prowadzenie

Brakuje w gamie wersji bez słupka B (jak w bliźniaczym Kangoo), dość toporne i twarde tworzywa we wnętrzu.

Przeczytaj również
Popularne