Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Jeep Made in Poland - Jeep Avenger 1.2 GSE T3 Summit

Avenger – najnowszy i najmniejszy model marki Jeep – nim jeszcze na dobre pojawił się na rynku, to już został zamówiony w liczbie przeszło 20 tysięcy egzemplarzy. Przyjrzeliśmy się uważniej, co stoi za tak dobrym przyjęciem handlowym.

Na dobry start rynkowy z pewnością mógł mieć wpływ szereg nagród zebranych przez nowy model. Avenger został m.in. uhonorowany tytułem Car of the Year 2023. Co istotne, zamówienia złożyli zazwyczaj nowi klienci dla marki Jeep. Producent zakłada, że podobnie jak Fiat 500 Avenger będzie cieszył się uznaniem przede wszystkim płci pięknej. Ale tylko w Europie. Samochód ten jest pierwszym modelem Jeepa przeznaczonym wyłącznie dla nabywców na naszym kontynencie.

Przyjemny look

Najmniejszy Jeep został zbudowany w oparciu o płytę podłogową CMP/eCMP znaną z modeli koncernu Stellantis, m.in. Opla Mokka i Peugeota 208. Nowość marki ma długość 407,6 cm, czyli 16 cm mniej niż model Renegade. Jest więc klasycznym reprezentantem segmentu B-SUV. Szacuje się, że w tym roku jeden na pięć samochodów będzie sprzedany w Europie w tym segmencie. A więc potencjalnych klientów na Avengera jest na Starym Kontynencie około czterech milionów.

Trzeba przyznać, że sylwetka najmniejszego Jeepa budzi sympatię, ma w sobie wiele lekkości, a jednocześnie nie traci nic z charakteru i stylu większych modeli marki. Avenger został obficie obudowany czarnymi listwami w dolnej części nadwozia z każdej strony oraz masywnymi czarnymi zderzakami. Nie tylko dodają one charakteru pojazdowi, ale też mają istotną funkcję praktyczną, skuteczniej znosząc ewentualne miejsce obcierki. Badania statystyczne firm ubezpieczeniowych w Europie wykazały, że 70% uszkodzeń pojazdu ma miejsce przy niskiej albo bardzo niskiej prędkości. Jeep jest na to przygotowany. Poza tym, oryginalnym zabiegiem jest cofnięcie reflektorów od linii zderzaka i osłony chłodnicy, co sprawia, że zwyczajnie trudniej jest je uszkodzić. Szczególarze dostrzegą na nadwoziu całe mnóstwo detali nawiązujących do historii marki oraz podróży poza utartymi szlakami, jak choćby grafika podróżnika zerkającego przez lunetę na podszybiu, grafiki atrapy chłodnicy klasycznego Jeepa z lat 40. na zderzakach i felgach. Na dachu dostrzeżemy maleńkie… biedronki.

Wszystko, co trzeba

W przyjemnym dla oka wnętrzu standardowym wyposażeniem jest 10-calowy ekran multimedialny na środkowej konsoli. Nie zapomniano o zachowaniu fizycznych przycisków do sterowania klimatyzacją. Wyświetlacz TFT za kierownicą może mieć od 7 do 10 cali, w zależności od wersji. Samochód daje możliwość bezprzewodowego sparowania z systemem smartfonów Apple lub opartych na systemie Android. Dzięki dedykowanej aplikacji na smartfon, możemy zdalnie sterować różnymi funkcjami samochodu, np. otworzyć lub zamknąć drzwi, włączyć światła, sprawdzić stan naładowania akumulatorów czy też włączyć klimatyzację. W opcji Jeep oferuje wiele rozwiązań znanych z wyższych segmentów. Możemy np. zamówić elektrycznie podnoszoną tylną klapę, panoramiczny szklany dach, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowany fotel z wentylacją czy wielokolorowe oświetlenie ambientowe.

Atutem pojazdu są przyzwoita obszerność oraz foremny bagażnik o pojemności 380 litrów. W tym segmencie to dobry wynik. Otwór bagażnika ma ponad metr szerokości, a próg załadunku znajduje się na 72 cm. Warto dodać, że podłoga bagażnika jest dwustronna. Z jednej strony jest ona łatwo zmywalna, więc możemy awaryjnie położyć na niej brudne przedmioty, np. ubłocone buty. Mały Jeep daje możliwość ciągnięcia przyczepy hamowanej o masie do 1200 kg.

Polacy – naród wybrany

Jeep Avenger jest oferowany z silnikiem benzynowym MHEV lub napędem elektrycznym. Napęd wersji spalinowej stanowi 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM (205 Nm). Jednostka ta jest doskonale znana i powszechnie wykorzystywana w różnych modelach koncernu Stellantis. Może ona współpracować wyłącznie z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Biorąc pod uwagę względnie niewielką masę własną, 1187 kg, Jeep zadowala się niewielkimi ilościami paliwa, zużywając ok. 6–6,5 l/100 km. Co istotne, w Avengerze drogi prowadzenia dźwigni zmiany biegów są dalece bardziej precyzyjne niż w innych modelach koncernu. A więc da się.

Naturalnie Avenger nie jest samochodem terenowym, ale radzi sobie na nieutwardzonych drogach lepiej niż większość miejskich SUV-ów. Dodatkową ochroną pojazdu jest ponadprzeciętny prześwit 20 cm oraz metalowa osłona podwozia, szczególnie istotna dla ochrony akumulatorów trakcyjnych. Pomocne okazują się tryby jazdy wybierane pokrętłem Selec Terrain, w tym te dedykowane do jazdy po śnieżnych lub błotnistych drogach. Przyda się również asystent zjazdu ze wzniesień.

Benzynowy ma szanse

Polska jest jednym z zaledwie pięciu rynków, gdzie jest dostępny wariant spalinowy. Nie dziwi więc, że w europejskim miksie zamówień wariant ten stanowi zaledwie 40%. Ceny wersji spalinowych zaczynają się od 99 900 zł, a kończą na ok. 140 tys. zł.

Elektryczny wariant kosztuje co najmniej 185 700 zł. A co ma on do zaoferowania? Przede wszystkim zastosowano w nim układ napędowy nowej generacji oraz nowy, większy niż w innych modelach koncernu, zestaw akumulatorów trakcyjnych. Silnik eMotors dostarcza moc 115 kW (156 KM) i moment obrotowy 260 Nm. Czerpie on energię z akumulatorów trakcyjnych o pojemności 54 kWh i napięciu nominalnym 400 V. Akumulator CATL składa się z 17 modułów i 102 ogniw. Osadzono go nie tyle w podłodze między osiami, a pod przednimi fotelami i kanapą z tyłu. W efekcie akumulatory nie odbierają miejsca pasażerom na nogi. Avenger osiąga zasięg 400 km na jednym ładowaniu wg WLTP, czyli realnie ok. 300 km. Akceptowalny zasięg jak na pojemność akumulatorów wynika z niskiej jak na elektryka masy własnej pojazdu, która sięga półtorej tony. Samochód możemy ładować prądem zmiennym przy wykorzystaniu pokładowej ładowarki o mocy 11 kW. Jeep ma też możliwość ładowania prądem stałym o mocy 100 kW.

 

Jeep Avenger 1.2 GSE T3 Summit

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4084/1776/1534/2557

Pojemność bagażnika

380

Masa własna/dopuszczalna w kg

1187/1687

Średnica zawracania między krawężnikami w m

10,5

Silnik

1.2 GSE o mocy 100 KM

Max. moment obr. w Nm przy obr./min.

205/1750

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s.

10,6

Prędkość maksymalna w km/h

184

Średnie zużycie paliwa na 100 km w teście

6

Wartość RV (3 l / 90 tys. km) wg Info-Ekspert

58,7%

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Jeep Avenger 1.2 GSE T3 Summit

Gdzie: Piaseczno

Kiedy: 13.06.2023

Ile: 150 km

Ogólnie wysoka praktyczność, przyjemne prowadzenie, atrakcyjny wygląd, żwawy i oszczędny silnik benzynowy.

Brak napędu na cztery koła, wysokie ceny, w szczególności wersji elektrycznej, brak w ofercie skrzyni automatycznej dla wersji spalinowej.

Przeczytaj również
Popularne