Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

Elektryczny gokart - Mini Cooper SE

 Mini Cooper SE

Mini Cooper, jeden z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych samochodów na rynku, doczekał się odmiany elektrycznej.

Brytyjski ekomaluch z genami BMW – Mini Cooper SE – powstał na bazie trzeciej generacji spalinowego Mini. Specyficzne okrągłe reflektory, niemal pionowo osadzona przednia szyba i niewielkie okna to elementy, które nadają wyrazisty styl modelowi Mini Cooper SE. Z zewnątrz od klasycznych braci odróżnimy go m.in. po zaślepionej osłonie chłodnicy, lakierowanych na żółto lusterkach i detalach nadwozia, dedykowanym elektrykom wzorze felg oraz specjalnych oznaczeniach.



We wnętrzu środkowa konsola zachowała charakterystyczny okrągły kształt. Osadzono w niej ekran multimedialny, poniżej którego znajdziemy charakterystyczne przełączniki. Przełącznik świateł awaryjnych polakierowano na żółto, podobnie jak detale dźwigni zmiany biegów, co koresponduje z kolorystyką detali nadwozia. Częścią funkcji możemy wygodnie sterować, używając pokrętła i przycisków na tunelu środkowym. Na pochwałę zasługuje jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz genialnie wyprofilowane siedzenia. Fotele przednie są nie tylko wygodne, ale i znakomicie trzymają w zakrętach. Kupując elektryczne Mini, musimy się pogodzić z kilkoma niedogodnościami, wynikającymi z samego projektu. Niemal pionowa i niska szyba przednia, będąca stylowym wyróżnikiem modelu, wymaga od nas na skrzyżowaniach nienaturalnie dużego wychylania się do przodu, aby dojrzeć, jaki kolor wyświetla się na sygnalizatorze. Do tego grube słupki A ograniczają widoczność po skosach do przodu. Niewygodne jest również otwieranie drzwi od środka, wymagające uchwycenia klamki w nienaturalny sposób. Przydałyby się również większe schowki w drzwiach. Skromny bagażnik o pojemności 211 litrów jest taki sam jak w wersji spalinowej.

Cena "miniaka" na tle elektrycznych konkurentów wydaje się bardzo atrakcyjna. Nie odbiega ona przecież od modeli marek popularnych.  Tyle tylko, że samochody te oferują znacznie większe zasięgi.



Zawieszenie modelu Cooper SE zestrojono sztywno, ale zachowując minimalny poziom komfortu. Największą zaletę miniaka jest fenomenalne prowadzenie, przewidywalność zachowania samochodu w zakrętach i praca układu jezdnego na poziomie nieosiągalnym właściwie żadnemu samochodowi segmentu B. Układ kierownicy jest nawet wręcz za ostry dla sporej grupy kierowców. I tak powie każdy, kto nie jeździł klasycznym spalinowym Mini. W zestawieniu z nimi elektrykowi brakuje pazura, ale tylko podczas jazdy z większymi prędkościami. Cooper SE z jednostką elektryczną o mocy 184 KM, którą odziedziczył wraz z zestawem baterii z modelu BMW i3s, jest co prawda wolniejszy przy rozpędzaniu od 0 do 100 km/h od wariantów John Cooper Works (2.0/231 KM) i zwykłego Cooper S z motorem 2.0/192 KM. Jednak w zakresie przyśpieszeń od 0 do 50 km/h nie ma sobie równych. Cooper SE ma bardzo ograniczoną prędkość maksymalną (do 150 km/h). Co ciekawe, masa modelu elektrycznego, dzięki bateriom o pojemności 29 kWh, w porównaniu ze spalinowym wzrosła nieznacznie – zależnie od wersji o 70–95 kg. Producent nie zdecydował się na włożenie do pojazdu baterii 38 kWh, które już są stosowane w modelu BMW i3. Powód jest prozaiczny, w konstrukcji Coopera SE zwyczajnie się one nie zmieszczą.



Cooper SE jest samochodem wyłącznie miejskim, o czym świadczy jego niewielki realny zasięg, który przy normalnej jeździe sięga ok. 180 km. Producent daje możliwość ładowania pojazdu mocą do 50 kW, co pozwala naładować pojazd w 30 minut.

Mini Cooper SE jest dostępne tylko w jednej wersji w cenie 139 900 zł. Jak na elektryka nie jest to cena wygórowana. W podobnej kwocie kupimy np. Peugeota e-208 lub Kię Soul EV. Tyle tylko, że francuski i koreański samochód mają odpowiednio 21 kWh oraz 10 kWh pojemniejsze baterie zapewniające mu ok. 120 km oraz 60 km większy realny zasięg.

 

 

 Mini Cooper SE

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

3845/1727/1432/2495

Średnica zawracania w m

10,7

Pojemność bagażnika w l

211/731

Masa własna/dopuszczalna masa całkowita w kg

1440/1770

Moc silnika w kW (Nm)

184 (270)

Pojemność akumulatorów w kWh netto/brutto

28,9/32,6

Realny zasięg podczas testu w km

180

Czas ładowania przy gniazdku 230V 10A/ ładowarce 7,4 kW 230 V 32A/22 kW 32 A/CSS 50 kW

15h/4h 45 min/3h 15 min/29 min.

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

7,3

Prędkość maksymalna w km/h

150

Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert

53,30%

Cennik w zł brutto od

139 900

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Mini Cooper SE

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 10–15.06.2020

Ile: 400 km

Znakomite prowadzenie, dobre osiągi, jakość wykończenia, własny styl.

Niewielki zasięg, słabsze osiągi niż odpowiedniki spalinowe.

Przeczytaj również
Popularne