Mini Cooper, jeden z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych samochodów na rynku, doczekał się odmiany elektrycznej.
Brytyjski ekomaluch z genami BMW – Mini Cooper SE – powstał na bazie trzeciej generacji spalinowego Mini. Specyficzne okrągłe reflektory, niemal pionowo osadzona przednia szyba i niewielkie okna to elementy, które nadają wyrazisty styl modelowi Mini Cooper SE. Z zewnątrz od klasycznych braci odróżnimy go m.in. po zaślepionej osłonie chłodnicy, lakierowanych na żółto lusterkach i detalach nadwozia, dedykowanym elektrykom wzorze felg oraz specjalnych oznaczeniach.
Cena "miniaka" na tle elektrycznych konkurentów wydaje się bardzo atrakcyjna. Nie odbiega ona przecież od modeli marek popularnych. Tyle tylko, że samochody te oferują znacznie większe zasięgi.
Zawieszenie modelu Cooper SE zestrojono sztywno, ale zachowując minimalny poziom komfortu. Największą zaletę miniaka jest fenomenalne prowadzenie, przewidywalność zachowania samochodu w zakrętach i praca układu jezdnego na poziomie nieosiągalnym właściwie żadnemu samochodowi segmentu B. Układ kierownicy jest nawet wręcz za ostry dla sporej grupy kierowców. I tak powie każdy, kto nie jeździł klasycznym spalinowym Mini. W zestawieniu z nimi elektrykowi brakuje pazura, ale tylko podczas jazdy z większymi prędkościami. Cooper SE z jednostką elektryczną o mocy 184 KM, którą odziedziczył wraz z zestawem baterii z modelu BMW i3s, jest co prawda wolniejszy przy rozpędzaniu od 0 do 100 km/h od wariantów John Cooper Works (2.0/231 KM) i zwykłego Cooper S z motorem 2.0/192 KM. Jednak w zakresie przyśpieszeń od 0 do 50 km/h nie ma sobie równych. Cooper SE ma bardzo ograniczoną prędkość maksymalną (do 150 km/h). Co ciekawe, masa modelu elektrycznego, dzięki bateriom o pojemności 29 kWh, w porównaniu ze spalinowym wzrosła nieznacznie – zależnie od wersji o 70–95 kg. Producent nie zdecydował się na włożenie do pojazdu baterii 38 kWh, które już są stosowane w modelu BMW i3. Powód jest prozaiczny, w konstrukcji Coopera SE zwyczajnie się one nie zmieszczą.
Mini Cooper SE |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
3845/1727/1432/2495 |
Średnica zawracania w m |
10,7 |
Pojemność bagażnika w l |
211/731 |
Masa własna/dopuszczalna masa całkowita w kg |
1440/1770 |
Moc silnika w kW (Nm) |
184 (270) |
Pojemność akumulatorów w kWh netto/brutto |
28,9/32,6 |
Realny zasięg podczas testu w km |
180 |
Czas ładowania przy gniazdku 230V 10A/ ładowarce 7,4 kW 230 V 32A/22 kW 32 A/CSS 50 kW |
15h/4h 45 min/3h 15 min/29 min. |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
7,3 |
Prędkość maksymalna w km/h |
150 |
Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert |
53,30% |
Cennik w zł brutto od |
139 900 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Mini Cooper SE
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 10–15.06.2020
Ile: 400 km
Znakomite prowadzenie, dobre osiągi, jakość wykończenia, własny styl.
Niewielki zasięg, słabsze osiągi niż odpowiedniki spalinowe.