Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
piaggio

Elektryczna wizytówka - Kia EV6

Szefowie Kii nie tyle wierzą w elektryczną przyszłość motoryzacji, co wiedzą, że jest ona nieunikniona. Najlepszym dowodem jest EV6 – samochód, który jest wizytówką możliwości firmy i ujawnia jej plany, a już można go zamawiać w salonach Kia Polska.

EV6 to pierwszy model w gamie Kii dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Skonstruowano go na nowej, modułowej platformie E-GMP (Electric-Global Modular Platform), na której do 2026 roku powstanie jeszcze 6 spośród zapowiadanych aż 11 elektrycznych modeli Kii. Firma w ciągu 5 lat wyda na rozwój elektromobilności 25 mld USD i szacuje, że do 2030 roku aż 40% jej sprzedaży będą stanowiły pojazdy elektryczne i hybrydowe.

Przeciwnicy samochodów elektrycznych zarzucają im ograniczoną funkcjonalność – niewielki zasięg i długi czas ładowania akumulatorów. EV6 pomoże przekonać sceptyków – dostępny jest z dwoma pojemnościami litowo-jonowego, polimerowego akumulatora: 58 lub 77,4 KWh. Już ten pierwszy, zasilający silnik o mocy 170 KM, zapewnia elektrycznej Kii zasięg do 400 km, przyspieszenie 0–100 km/h w 8,5 s i prędkość maksymalną 185 km/h. Większa bateria może współpracować z silnikami o mocach 228, 325 lub aż 585 KM. W dwóch słabszych odmianach napędzane są wyłącznie koła tylnej osi, w dwóch mocniejszych – dzięki dodatkowemu silnikowi – wszystkie cztery.

Najmocniejszy wariant, dostępna od przyszłego roku Kia EV6 GT, to już właściwie supersamochód – do 100 km/h przyspiesza w 3,5 s, a jego maksymalna prędkość to 260 km/h. Z takimi osiągami i zasięgiem do 400 km auto jest najszybszym modelem w historii Kii, ale też najlepszą wizytówką jej technologicznych możliwości.

A propos technologii – 800-voltowy akumulator, zastosowany po raz pierwszy w tym segmencie samochodów, zapewnia możliwość ładowania prądem o napięciu 400 V i 800 V. W tym drugim wypadku ładowanie akumulatora od 10 do 80% umożliwi np. wykorzystanie akumulatora EV6 jako powerbanku dla innego pojazdu elektrycznego lub (prądem o mocy pojemności trwa 18 minut, a po 4,5 minuty użytkownik zyskuje 100 km zasięgu. System ładowania akumulatorów ma też ciekawe funkcje – do 3,6 kW) zewnętrznych odbiorników, np. lodówki czy telewizora na kempingu.

O właściwe gospodarowanie energią dba też układ hamulcowy, odzyskujący energię kinetyczną. Do wyboru kierowca ma aż 6 jego trybów pracy – od braku odzysku energii aż po program i-PEDAL – dzięki rekuperacji umożliwia całkowite zatrzymywanie samochodu bez użycia pedału hamulca.

Przy tym wszystkim EV6 pozostaje wygodnym i bardzo praktycznym pojazdem dla całej rodziny. Choć nadwozie ma raczej kompaktowe rozmiary (niespełna 4,7 m długości, 188 cm szerokości i 155 cm wysokości), to olbrzymi rozstaw osi (290 cm) sprawia, że wewnątrz miejsca jest bardzo dużo, nawet dla kierowcy z kompletem pasażerów. Na bagaże pozostaje jeszcze przestrzeń za kanapą o pojemności 520 l (1300 l po złożeniu kanapy) i 52 l w przedniej części nadwozia. Co istotne, jeśli tylko akumulator jest naładowany co najmniej w 35%, EV6 może pociągnąć przyczepę o DMC 1600 kg (750 kg jedynie w podstawowej, 170-konnej odmianie).
Ceny? Od 179 900 do 281 900 zł za wersję GT.

Kto testował: Andrzej Penkalla

Co: Kia EV6

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 10.06.2021

Przeczytaj również
Popularne