Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Bezszelestna cytryna - Citroën e-C4 Shine

Trzecia generacja Citroëna C4 jest zarazem pierwszą dostępną również z napędem elektrycznym. Czy ten bezemisyjny kompakt ma sens?

Pierwsza generacja kompaktowego modelu C4 pojawiła się na rynku w 2004 roku. Produkcję drugiej generacji zakończono w Europie w roku 2017. Przez trzy lata rolę kompaktowego modelu Citroëna nieco na siłę pełnił w Europie C4 Cactus. W gamie nowego modelu nie zabrakło benzynowych i dieslowskich jednostek napędowych, ale wisienką na torcie jest wariant elektryczny noszący dodatkowe oznaczenie e-C4.

Samochód ma ciekawą terenowo-rekreacyjną stylistykę, ale poza dodatkowymi niebieskimi detalami na nadwoziu oraz oznaczeniami e-C4 jest on właściwie nie do odróżnienia od wersji spalinowych. Wnętrze ma bardziej stonowany styl niż nadwozie. Wyróżnikiem modelu C4 są duże i wygodne fotele. Jest tu przytulnie, mimo wszechobecnych szarych tworzyw, i bardziej ergonomicznie niż w innych modelach koncernu PSA. Koncern PSA powoli przestaje upychać obsługę wszystkiego,, co się da, w tablecie na środkowej konsoli. Powróciła klasyczna obsługa systemu klimatyzacji z użyciem pokręteł. Pomyślano o praktycznym miejscu na ładowarkę indukcyjną oraz montażu różnych typów wejść USB. Ciekawostką jest obecność specjalnej szuflady przed pasażerem, w której możemy schować tablet. Po jej wysunięciu możemy tablet wygodnie na niej osadzić.
Do napędu modelu e-C4 służy doskonale znany silnik elektrycznyo mocy 100 kW (136 KM), który pozyskuje energię z zestawu litowo-jonowych akumulatorów trakcyjnych o pojemności 45 kWh netto. Jednostka ta i zestaw baterii są wykorzystywane praktycznie we wszystkich osobowych modelach elektrycznych PSA. O ile w modelach segmentu B ten zestaw sprawdza się znakomicie, to w modelu kompaktowym jest już tylko akceptowalnym minimum. Model e-C4 ma 436 cm długości i jest ok. 100 kg cięższy niż np. Peugeot e-208 z tym samym silnikiem i akumulatorami. Z kierowcą waży już ponad 1600 kg. Model e-C4 oferuje niezłe, ale nie wybitne przyśpieszenia jak na model elektryczny. Samochód zestrojono komfortowo (zasługa amortyzatorów z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi PHC), a biorąc pod uwagę mocno wspomagany układ kierowniczy, elektryk Citroëna jest predysponowany raczej do spokojnej jazdy. Na tle segmentu Citroën wyróżnia się głównie uniwersalnością i komfortem podroży. Konkurencję dla tego modelu stanowią np. Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric oraz Volkswagen ID.3. Elektryczny wariant e-C4 kosztuje od 136,4 tys. zł, czyli więcej niż podstawowy Leaf i Volkswagen ID.3. Ten ostatni jest konstrukcją ciekawszą i pozwalającą wyraźniej poczuć zalety i nowoczesność aut elektrycznych.

 

 

Koszty przez 4 l./20 tys. rocznie (ubezpieczenie, energia, serwis)

Spadek wartości RV w okresie 4 l./20 tys. rocznie

Łączny koszt posiadania w zł

Miesięczny koszt posiadania w zł

1

Citroën e-C4 Live Pack

24 956

68 529,2

93 485,2

1947,61

2

Hyundai IoniqElectric Premium

31 252

96 544,8

127 796,8

2662,43

3

Nissan Leaf 40 kWh Visia

23 266

58 728,6

81 994,6

1708,22

4

Nissan Leaf 62 kWh Acenta

28834

78957,6

107791,6

2245,66

5

Volkswagen ID.3 45 kWh Pure

25118

66 254,76

91 372,76

1903,60

6

Volkswagen ID.3 58 kWh Pro

31 117

79 048,06

110 165,06

2295,11

 

 

Citroën e-C4

Hyundai Ioniq Electric

Nissan Leaf 40 kWh

Nissan Leaf e+ 62 kWh

Volkswagen ID.3 45 kWh

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4360/1800/1520/2670

4470/1820/1475/2700

4490/1788/1530/2700

4490/1788/1545/2700

4261/1809/1568/2765

Średnica zawracania między krawężnikami w m

10,9

x

10,6

11,0

10,2

Pojemność bagażnika w l

380/1250

357/1417

0

420/1161

385/1267

Masa własna/dopuszczalna w kg

1541/2000

1452/1970

1545/1995

1707/2140

1697/2240

Moc silnika w kW (maks. moment obr.)

100/260

100/295

110/320

160/340

110/310

Pojemność akumulatorów w kWh netto / brutto

50/45

40,4/38,3

40/36

62/56

48/45

Zasięg w km wg NEDC

b.d.

b.d.

350

b.d.

b.d.

Zasięg w km wg WLTP

350

311

270

385

349

Zasięg w km wg EVDB

250

250

220

325

275

Zużycie energii na 100 km wg EVDB

18, 0

15,30

16,40

17,2

16,4

Czas ładowania w godz.

Ładowanie z gniazdka 230V 10A

23h 15min

19h 45min

18h 30min

28h 45min

23h 15min

Ładowarka o mocy 3,7 kW 16A

14h 30min

12h 15min

11h 30min

18h

14h 30min

Ładowarka o mocy 7,4 kW 230 V 32A

7h 15min

6h 15min

11h 45min

10h

7h 30min

Ładowarka o mocy 22 kW 32 A

7h 15min / 5h (opcja 22kW)

6h 15min

11h 45min

10h

7h 30min

Szybka ładowarka CCS o mocy 50 kW (10-80%)

43min

50min

40min (CHAdeMO)

62min

44min

Szybka ładowarka CCS o mocy 100 kW (10-80%)

31min

47min

nd

35min

44min

Maksymalna szybkość ładowania DC w kW

99

44

46

100

50

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

9,5

9,9

7,9

6,9

8,9

Prędkość maksymalna w km/h

150

165

144

157

160

Wartość RV po 3 l i przebiegu 60 tys. km wg Info-Ekspert

57,4

51,9

60,5

57,7

59,5

Cennik w zł brutto

136 400

174 900

123 900

157 600

136 890

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Citroën e-C4 Shine

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 20–21.02.2021

Ile: 400 km

Wysoki komfort jazdy, uniwersalność, przytulne wnętrze, ciekawy wygląd.

Wysokie ceny w porównaniu z konkurencją, ledwie akceptowalny zasięg, zbyt podobny do wersji spalinowych.

Przeczytaj również
Popularne