Może trudno w to uwierzyć, ale niepozorny, produkowany od sześciu lat Mitsubishi Outlander PHEV jest najpopularniejszym samochodem hybrydowym plug-in w Europie. Spróbujemy wyjaśnić ten fenomen.
Oferta Mitsubishi w Europie nie jest szczególnie obszerna i porywająca, ale jest w segmencie, w którym japońska marka ma silną pozycję w Europie. Są nimi SUV-y, a w szczególności Outlander z wtyczką, który nieprzerwanie od kilku lat jest najpopularniejszym modelem plug-in w Europie. W ub.r sprzedano w Europie 34 597 Outlanderów z wtyczką, co stanowiło 73% wszystkich egzemplarzy tego modelu. Kolejne miejsca na liście najpopularniejszych aut plug-in zajęły Mini Countryman PHEV oraz Volvo XV60 T8 PHEV, których dostarczono ponad połowę mniej.
Obecna trzecia generacja Outlandera pojawiła się na rynku w 2012 roku, dwa lata później uzupełniono ją o wersję PHEV. W tym czasie japoński SUV przechodził trzy modernizacje, z których tę ostatnią można uznać za najbardziej istotną. Zmieniono cały układ napędowy. Outlander PHEV A.D. 2020 zmienił się także pod kątem wizualnym. Choć minimalnie. Przeprojektowano przede wszystkim osłonę chłodnicy, zderzaki oraz powiększono tylny spojler dachowy. Pojawiły się nowe 18-calowe felgi.
We wnętrzu zmieniono m.in. przednie fotele, zestaw przełączników na środkowej konsoli oraz zastosowano większy, 8-calowy ekran. Szczególarze dostrzegą zmianę kształtu przełącznika trybu jazdy oraz nowe położenie przycisku EV, wymuszającego napędzanie pojazdu tylko w trybie elektrycznym. Nadal trudno nazwać wnętrze Outlandera ultranowoczesnym, ale trzeba przyznać, że rozplanowano je bardzo praktycznie. Są jednak wyjątki. Do zmiany informacji wyświetlanych na komputerze pokładowym służy przycisk pod kierownicą z lewej strony. Zamiast niego łatwo możemy wymacać inne przyciski wokół, np. otwierania klapki paliwa lub podnoszenia klapy bagażnika. Na szczęście tej ostatniej funkcji nie uruchomimy podczas jazdy. Bagażnik w porównaniu z wersją spalinową jest mniejszy o dokładnie 128 litrów ze względu na obecność dodatkowego napędu pod podłogą. Co ciekawe, pokrywy w bagażniku nie ma w Outlanderze nawet w opcji.
Najważniejszą zmianą w odmłodzonym Outlanderze jest zastosowanie nowego silnika benzynowego o pojemności 2,4 litra i mocy 135 KM, pracującego w obiegu Atkinsona, w miejsce 2-litrowej jednostki o mocy 121 KM. W nowym silniku suw pracy jest dłuższy niż suw sprężania, co w założeniu zapewnia lepszą wydajność i sprawność energetyczną. Wzrosła również moc tylnego silnika elektrycznego z 82 do 95 KM oraz pojemność baterii, z 12 do 13,8 kWh. Wydajność akumulatorów z pewnością może podnieść system ich podgrzewania, przydatny w niskich temperaturach.
Outlander PHEV swoją pozycję, ale głównie w Europie Zachodniej, zawdzięcza zaawansowanemu napędowi plug-in, niewielkiej realnej konkurencji, dobrym opiniom dotychczasowych użytkowników oraz względnie atrakcyjnym cenom. W Polsce Outlander z wtyczką kosztuje co najmniej 176 tys. zł. Tu również nie ma realnych konkurentów, ale też jego nabywca nie może liczyć na żadne programy wspierające zakup takiego pojazdu. W rezultacie samochód przegrywa konkurencję ze spalinowymi SUV-ami. Zupełnie inaczej jest np. w Niemczech, gdzie Outlandera PHEV kupimy za 37 tys. euro, ale uwzględniając dodatkowe, w tym państwowe, ekobonusy cena spada do 26 927 euro (ok. 121 tys. zł). I za taką cenę Outlander, kosztujący tyle co nieźle wyposażony Golf, to naprawdę świetna propozycja.
Outlander PHEV to przykład całkiem sporego rodzinnego SUV-a dedykowanego do nieśpiesznej jazdy po mieście i przedmieściach. Wówczas docenicie jego mnóstwo zalet. Zapomnijcie jednak o wyższym komforcie i niskich kosztach eksploatacji podczas szybkiej jazdy w dłuższych trasach.
Outlander PHEV |
|
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm |
4695/1800/1696/2670 |
Pojemność bagażnika w l |
463 |
Prześwit w cm |
19 |
Masa własna w kg |
1815/2390 |
Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej |
1600/750 |
Silnik spalinowy |
2.4 o mocy 135 KM (211 Nm) przy 4500 obr./min. |
Silnik elektryczny |
przedni: 82 KM (137 Nm), tylny 95 KM (195 Nm) |
Wspólna moc jednostki spalinowej i EV |
224 KM |
Pojemność akumulatorów w kWh |
13,8 |
Realny zasięg podczas testu na EV w km |
40 |
Czas ładowania przy gniazdku 230V 10A/ CSS 50 kW |
5,5 h/25 min. |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
10,5 |
Prędkość maksymalna w km/h |
170 |
Zużycie paliwa na 100 km przy w mieście/90 km/h/140 km/h |
6,5/8,4/12,8 |
Wartość RV po 3 l i przebiegu 90 tys. km wg Info-Ekspert |
57% |
Cennik w zł od |
175 990 |
Cennik w zł brutto Intyle Plus 4WD |
209 990 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Plus 4WD
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 1–7.07.2020
Ile: 1200 km
Niskie zużycie paliwa przy naładowanych bateriach w użytkowaniu miejskim, niski hałas podczas jazdy miejskiej, wysoki komfort podczas jazdy miejskiej, wygodne fotele, funkcjonalne wnętrze, bardzo praktyczne gniazdka 1500W, skuteczna i nie nadpobudliwa praca systemów asystujących, możliwość szybkiego ładowania baterii, 5-letnia gwarancja bez limitu przebiegu.
Bardzo wysokie zużycie paliwa podczas jazdy drogami ekspresowymi i autostradami, hałas podczas szybkiej jazdy, mało precyzyjny układ kierowniczy w środkowym położeniu, obsługa systemu multimedialnego.