Importerzy sprzedają samochody nowe, ale coraz częściej sprzedają także używane auta swoich marek. Tymczasem powstają firmy zajmujące się remarketingiem aut. Jedną z takich firm jest platforma RzetelneAuto.pl.
Tomasz Siwiński: Jesteście twórcami nowego portalu RzetelneAuto.pl Co to takiego?
Piotr Wawrzynów: To platforma transakcyjna, tak jak popularne booking.com czy pyszne.pl, z tym, że dedykowana samochodom używanym. Nasze rozwiązanie przyspiesza i optymalizuje remarketing aut pochodzących z rynku car fleet management, z firm leasingowych, banków i od dealerów.
Przemysław Krzeszowski: RzetelneAuto.pl to najnowocześniejszy w Polsce serwis samochodów używanych. RzetelneAuto zautomatyzowało cały proces sprzedaży i zakupu pojazdu od zakończenia umowy leasingu lub najmu przez logistykę auta, określenie wartości sprzedaży, wycenę rzeczoznawcy i aukcję, aż po kalendarz umówienia wizyty i odbioru auta przez nabywcę.
Skąd nazwa? Co dla Was oznaczają słowa „rzetelne auto”?
P.W.: Rzetelne auto to sprawdzony, bezpieczny pojazd. Pojazd pochodzący z pewnego źródła, z polskiej sieci dealerskiej, pojazd z historią przebiegu i opinią rzeczoznawcy.
P.K.: To auto, które przedsiębiorcy mogą bez obaw kupować online. Nabywcy mają u nas pewność co do historii pojazdu. Auta u nas są bardzo dobrze wyselekcjonowane, a także uczciwie i transparentnie opisane. Wszystkie mają opinię rzeczoznawcy lub eksperta z Autoryzowanej Stacji Obsługi. Nie mają ukrytych wad. Kupujący ma pewność, że cena nie jest zawyżona, a auto nie jest po „dziadku z Niemiec” z korektą licznika.
Od lewej: Piotr Wawrzynów, Przemysław Krzeszowski
Od kilku lat mówi się w Polsce o remarketingu, czyli ponownym wprowadzeniu samochodu na rynek. Czym RzetelneAuto wyróżnia się wśród funkcjonujących już portali z samochodami używanymi?
P.K.: Innowacyjność Rzetelnego Auta polega na kompleksowym objęciu wszystkich aspektów sprzedaży, istotnych dla przedsiębiorstwa leasingowego czy CFM-owego. RzetelneAuto doskonale ułatwia zarządzanie sprzedażą większej liczby aut. Zawiera m.in. moduły pozwalające śledzić stan magazynowy, taki swego rodzaju wirtualny plac, czy statusy sprzedaży poszczególnych aut. Umożliwia też automatyczną komunikację sprzedającego z nabywcami i obsługę posprzedażową.
P.W.: RzetelneAuto umożliwia szybszą sprzedaż samochodów używanych i uzyskanie wyższej wartości niż w tradycyjnym procesie – dzięki zastosowaniu mechanizmu aukcji internetowej i zgromadzeniu wielu klientów w jednym miejscu. Kupujący mają pewność, że wystawione u nas auto jest rzetelne, że ma pełną historię użytkowania i napraw, co również pozytywnie wpływa na uzyskiwane ceny i szybkość sprzedaży. W porównaniu do serwisów, gdzie wystawiane są bardzo różne pojazdy, w tym uszkodzone, które wymagają sprawdzenia, czy w ogóle opłaca się je kupować, u nas kupujący ma pełną informację o stanie auta.
W najnowszym badaniu PZPM-u na temat nastrojów w branży motoryzacyjnej producenci i dystrybutorzy pojazdów jako jedno z najważniejszych wyzwań dla swej działalności wymienili „napływ aut używanych”. Zgadzacie się? To dla was szansa?
P.W.: Skupiamy się na autach z polskiego rynku, ze sprawdzonego źródła, a nie tych sprowadzanych z zagranicy. W zeszłym roku sprzedaż nowych samochodów uzyskana przez sieć dealerską przekroczyła 600 tys. egzemplarzy, w poprzednich latach wynosiła ponad 400 tys. Mowa tu o samochodach osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Na tej podstawie szacujemy, że zainteresowanie naszą usługą będzie rosło, ponieważ w ciągu najbliższych 2–3 lat wspomniane auta będą wracać na rynek w procesie remarketingu. Sukces platform transakcyjnych Getin Leasing czy Idea Leasing powoduje ponadto, że także inni gracze rynkowi, w tym mniejsi, będą zainteresowani skorzystaniem z tego typu sprzedaży i wystawieniem swoich aut u nas.
P.K.: Zarówno firmy, jak i klienci indywidualni coraz częściej wymieniają auta na nowsze. Liczymy, że RzetelneAuto będzie miało powracających klientów, którzy będą dokonywać kolejnych zakupów. To model oparty na zaufaniu.
Jak działa RzetelneAuto?
P.K.: Platforma łączy oferentów i nabywców. Oferenci – wystawcy, czyli firmy leasingowe, CFM i dealerzy – mają możliwość wprowadzania aut poflotowych i poleasingowych do systemu, planowania i uruchamiania aukcji oraz zarządzania całym procesem sprzedażowym i relacjami z rzeczoznawcami. Nabywcy mają natomiast możliwość udziału w aukcjach i korzystania z mechanizmu „wymarzone auto”, który umożliwia szybki dobór pojazdów spełniających ich konkretne potrzeby.
P.W.: Firmy-wystawcy, z którymi współpracujemy, mają zapewnione indywidualne szkolenie i wsparcie techniczne. Dołączenie do RA pozwala im ponadto na branie udziału w promocjach i budowanie atrakcyjnego wizerunku jako firmy, która gwarantuje dobrą jakość pojazdu.
RzetelneAuto to portal czy platforma transakcyjna?
P.W.: RzetelneAuto w przeciwieństwie do popularnych portali nie działa jak słup ogłoszeniowy, gdzie sprzedający tylko informuje o chęci sprzedaży. To platforma, na której można przeprowadzić w pełni bezpieczną transakcję sprzedaży i zakupu auta w procesie remarketingu.
Do kogo adresowana jest Wasza platforma?
P.K.: Skorzystają z niej zarówno kupujący, czyli potencjalnie ponad 2 mln firm i osób prowadzących działalność, których nie zawsze stać na nowe auto z salonu, poszukujący aut o sprawdzonej, 2–3-letniej historii; jak i wystawiający, czyli firmy leasingowe, flotowe, czy dealerzy, którzy mają coraz większe place aut do remarketingu. Jesteśmy otwarci na firmy ubezpieczeniowe, windykacyjne i wypożyczalnie. Zaplanowaliśmy dedykowane oferty atrakcyjne dla każdej z tych grup.
Jakie korzyści będzie miał wystawiający?
P.K.: Po pierwsze, bardzo łatwe zarządzenie sprzedażą i pojazdami do sprzedaży, niezależnie od tego, czy wystawca ma 10, 100, czy 400 aut, czy na jednym, czy na trzech placach w różnych lokalizacjach. Po drugie, dużą szybkość sprzedaży – transakcja może być zakończona nawet w 2 dni lub szybciej. Po trzecie, wyższą niż w tradycyjnym procesie cenę, którą jesteśmy w stanie osiągnąć, zbierając wielu kupujących w jednym momencie i w jednym miejscu.
P.W.: RzetelneAuto pozwala na szybkie odzyskanie wartości rezydualnej. Zależy nam, by samochody – czyli de facto zamrożona gotówka – po zakończeniu leasingu nie stały w nieskończoność na placu naszych partnerów. Z doświadczeń naszych klientów i z badań rynkowych wynika, że nabywający jest w stanie zapłacić o 10–15% więcej za sprawdzony i bezpieczny samochód z opinią rzeczoznawcy. Ponad 70% badanych jest w stanie dokonać zakupu wyłącznie na podstawie opinii rzeczoznawcy i zdjęcia w Internecie; nie muszą osobiście oglądać kupowanego przedmiotu.
Co was zainspirowało do tego projektu?
P.W.: Sukces naszych klientów, którzy korzystają z naszych platform transakcyjnych: aukcje.getinleasing.pl i aukcje.idealeasing.pl, gielda.grupadbk.com carrot.pl oraz potrzeby rynkowe mniejszych firm i oferentów. Od wielu lat współpracujemy z firmami z sektora remarketingu aut i widzimy ogromną potrzebę rynku. To sprawdzony w Polsce i na świecie model. Nasze badania potwierdzają jego potencjał.
Nie boicie się konkurencji?
P.K.: Nie boimy się. Tworzymy nowy, inny produkt, którego wcześniej nie było na rynku. Wręcz widzimy pole do synergii i współpracy.
I na koniec: czym do nas przyjechaliście, czym jeździcie na co dzień?
P.W.: Sami korzystaliśmy z tego typu rozwiązań w firmie. Jeździmy samochodami, które pochodzą z rynku poleasingowego, a dokładnie z naszej platformy, którą stworzyliśmy dla Idea Getin Leasing. I my, i nasi współpracownicy jesteśmy zadowoleni. Wierzymy, że tak samo zadowoleni będą klienci Rzetelnego Auta.