I choć tegoroczna edycja ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną przyjmie formę hybrydową, program filmowy i wydarzeń towarzyszących obfituje w liczne pokazy premier, ważnych filmów minionego roku i obrazów, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju świata kinematografii. Podobnie jak w zeszłym roku, wydarzeniu patronuje włoska marka Alfa Romeo z Grupy FCA, celebrująca w tym roku 110. jubileusz swojego istnienia.
Przed nami półtoratygodniowe święto filmu i sztuki – projekt, który odwraca się od masowego kina, oferując w zamian możliwość poznania cennych filmów polskich i zagranicznych, które stanowią punkt odniesienia dla pozostałych prezentacji – spektakli teatralnych, wystaw i koncertów oraz bardziej i mniej formalnych spotkań odbiorców z artystami, mistrzami i debiutantami kinematografii. Festiwal pozwala poszerzyć wiedzę na temat sztuki filmowej, a program jest tak budowany, by widz miał szansę po obejrzeniu filmu dowiedzieć się czegoś więcej o jego kontekście historycznym, kulturowym, literackim czy plastycznym.
Ze względu na sytuację związaną z epidemią Covid-19 tegoroczny festiwal jest realizowany w wersji hybrydowej, gdzie większość projekcji odbędzie się on-line. W Kazimierzu Dolnym są zaplanowane spotkania z twórcami, tam też będzie się znajdowało studio festiwalowe, z którego relacje reportażowe będą przekazywane w streamingu na stronie www.dwabrzegi.pl i w mediach społecznościowych. Z myślą o amatorach dużego ekranu i niepowtarzalnej atmosfery, organizatorzy przygotowali również kino plenerowe na Zamku w Kazimierzu Dolnym. Projekcie będą się tam odbywać każdego festiwalowego wieczoru o godz. 21.00.
W trakcie 110-letniej historii marki losy Alfa Romeo wielokrotnie splatały się z kinem, a legendarne samochody z lombardzkiej fabryki występowały u boku najznamienitszych gwiazd filmowych. Jak wspomina Adam Torbicki z Klubu Klasycznej Alfy na stronie www.dwabrzegi.pl, Brigitte Bardot musiała konkurować z czerwoną Alfą Spider 2600 w nakręconej w 1963 roku „Pogardzie” Jean-Luca Godarda. „Pędził Giuliettą Sprint Veloce Michel Piccoli po swe przeznaczenie w filmie „Okruchy Życia”. Rozbił Giuliettę Spider Szakal, zmierzając do Paryża, by zabić Generała DeGaulla. Czerwona Duetto Dustina Hoffmana w „Absolwencie” stała się kultowa. To w kinie światowym – a cóż dopiero mówić o włoskim – przytacza Adam Torbicki. I wymienia dalej: „Elio Petri, bohater retrospektywy reżyserskiej na tegorocznych Dwóch Brzegach szczególnie sobie Alfy upodobał. W otwierającym retrospektywę „Todo Modo” za kierownicami pościgowych Giulli widzimy Carabinieri, a w „Każdemu swoje” jeździ nią sycylijska mafia. W najsłynniejszym filmie Petri – „Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem”, za który otrzymał w 1970 roku Oskara, główny bohater grany przez Gian Maria Volonte nie rozstaje się ze wspaniałą sportową GT Bertone”.
Historyczne modele Alfa Romeo będzie można obejrzeć w niedzielę, 2 sierpnia, o godz. 11.00 na Dużym Rynku Kazimierza Dolnego, skąd ruszą defiladą do Hotelu Kazimierzówka nad Kazimierzowskim Zamkiem. W kolumnie pojadą 2-litrowa Giulia Super z 1968 roku, Giulia 1300 Super FIA z 1600-centymetrową jednostką napędową z 1972 roku i o pięć lat młodsza Giulia Nuova Super 1.6, pochodzący z 1988 roku Spider Quadrifoglio z 2-litrowym silnikiem, Alfy Romeo GT: 1600 Junior z 1973 roku i o rok młodsza 1300 Junior oraz 16-letnia 155 Q4 2000 Turbo. Na rynku zagości również ekspozycja najnowszych modeli – zobaczymy piękną Giulię oraz Stelvio, zdobywcę tytułu najszybszego SUV-a świata.
„Niezwykle cenimy sobie dotychczasową współpracę z Grupą FCA i cieszymy się, że mimo trudnej sytuacji spowodowanej skutkami pandemii Covid-19 będziemy razem obecni na 14. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi” – podsumowują współpracę organizatorzy wydarzenia.